مقدمة
أعدك صديقي اني لن اسمح لشيء مرة أخري أن يفرقنا أعدك اني لن اتخلى عنك أشعر بندم وبشدة واتمنى منك أن تسامحني. أشعر أن قلبي يحترق صديقي لا تتركني لاني احتاج إليك بشدة انا وعائلتك انت الأكسجين ونبض. كل شيء جميل لا ترحل......
نبتدي بسم الله الرحمن الرحيمبدر وحمل مراد وصرخ :مش هسمحلك انك تموت. اوعي يا مراد اوعي. هتكسر قلوب كتير.
رغدة :الإسعاف في طريق.
بدر وصرخ بها :وانا لسة هستني إسعاف. ركض سريعا ركب سيارته وضعه في خلف وركب بجواره وجعل سائق خاص برغده يسوق سريعا الي اقرب مشفي..
وصلوا الي مشي
بدر بصراخ :انتو يل هنا. صاحبي بيموت حد يجي فين دكتور.
ركضوا ممرضين سريعا وطبيب.
بدر وامسك طبيب من قميصه ونظر له بحدة :صدقني هقتلك لو مات. خليه يبقي كويس احسنلك.
طبيب وبلع ريقه بخوف :إن شاء الله. ثم ذهبوا ليرو مراد ويهتموا به.
جلس بدر علي الارض يضرب يده بقوة. ثم اتصل با أولاده واخته وحياة من هاتف مراد
ركضوا جميعا سريعا الي مشفي
ظلوا يبكون قلقون.
جيلان ببكاء :انا مش هعرف اعيش لو مراد حصله حاجة.
جوري وشهقت ببكاء شديد :انا من غيره ولا حاجة.
عمر :بابا هيبقي كويس مستحيل يسبنا.
خلود وحياة :مستحيل مراد يسيب الناس لبيحبوه ومحتاجينو.
نوح ويغمض عيناه بألم وسند رأسه علي حائط :مراد لو مات كلنا هنضيع..
ظلوا جميعا يستغفرون ويقراون القرآن له.
عند مراد كانو يضمدون له جرح كان في ثبات عميق.......................
يركض في مكان مليء بالورد السماء جميلة للغايه ينظر بدهشه للمكان يشعر وكأنه تائه في هذا الجمال يجدها تقف أمامه تنظر إليه بحب شديد :مراد....
مراد بعشق :تالا. خلاص جه المعاد وهبقي معاكي صح.
صمتت تالا ظل يتأمل عيناها بعشق :وحشتني عنيكي. وحشني ضحكك انتي وحشتيني يا تالا خلاص يا تالا مش عارف اعيش من غيرك انا مش عاوز غيرك يا تالا. خوديني معاكي يا تالا.........
تالا :طب ولمحتجينك يا مراد..
صمت مراد وقال بحزن :بس مش قادر اعيش من غيرك.. تالا خليني معاكي. وامسك يدها ونظر لها بعشق :يلا نمشي... نظرت له بعتاب وحب
في تلك اللحظه توقف قلب مراد..
دكتور نادر بعصبيه :جيبوا جهاز بسرعه.
ركضت ممرضه سريعا خارج غرفه حتي تأتي بجهاز
عمر بصراخ :حد يفهمنا ايه لبيحصل.
بدر ولم يتمالك نفسه هو وجوري وركضوا سريعا عند غرفه التي يوجد بها مراد شهقوا عندما وجدوا نبضه توقف.
ركضوا جميعا إليهم ظلوا مصدموين بشدة..
جوري بصراخ شديد :لا يا بابا مش هتبقي انت وماما لا يا بابا انت قوتنا. انت بطل حكايتنا.
جيلان ببكاء هستيري :انت المنقذ بتاعنا انت ل دايما جنبنا. عمرك ما سبتنا فا اللحظه.
عمر وركض إليه وصرخ :اوعي يا بابا اوعي.
نوح وصرخ بقوة وظل يضغط عند قلب مراد :محدش فينا هيسمحلك انك تمشي وتسبنا فاهم مش هنسمحلك..
خلود ببكاء هي وحياة :اوعي يا مراد تسبنا.
بدر في عالم آخر أصواتهم بدأت لا يسمعها صورة بدأت مشوشه ظل يتذكر كل ذكرياته مع مراد. لم يتمالك نفسه ركض ناحيه طبيب ضع يده على رقبته وصرخ به بقوة شديدة :انقذه متسبهوش يموت انقذه بدل ما اقتلك.
يحولون جميعا أن يبعدو بدر عن طبيب. وهم يبكون بشدة...
ثم صرخ بدر فيهم جميعا وقفوا أمام مراد يطلبوا منههه أن لا يتركهم...........................................
سمع أصوات تناديه با إسمه. وجد جوري وجيلان يركضوا إليه ارتمو في حضنه.
جوري :بابا هتسبنا؟
جيلان :هنضيع من غيرك.
عمر وقف أمامه :هنعيش ازاي من غيرك.
نظر ناحيه أخري وجد بدر يبكي بحرقه :مراد متسبنيش انت الوحيد لهتقدر ترجعني بدر بتاع زمان. متسبنيش..
نوح وخلود وحياة بحزن شديد :ازاي بطل الحكايه يموت ويسيب ناس لمحتاجينو...
ظل مراد ينظر إليهم وينظر إلى تالا. قلبه يتألم بقوة فا هو يريدهم ويريد تالا..
تالا بابتسامة وتمشي :معادك لسة مجاش يا مراد حبايبك عاوزينك اوعي تسبهم متستغناش عنهم انا هفضل دايما في قلبك لحد ما نتقابل الوادع يا مراد..
مراد بألم شديد :الوادع يا تالا.
الجميع :هتسبنا
مراد وجعلهم يقفوا بجواره :حد يسيب قوته وحياته ونبضه بردو......
ثم رجعت نبضات بطيئه سريعه قليلاً ثم أصبحت طبيعيه.
جوري وجيلان بصراخ وحماس :مراددد.
عمر ونوح ركضوا نحوه :الحمد لله يارب الحمد لله.
خلود وحياة بفرحه شديدة :كنا واثقين انك مش هتسبنا.
بدر وظل ينظر إلى صديقه بفرحه شديدة :هو ده مراد ل اعرفه....
فرحوا كثيرا وبعد قليل فتح عيناه ظلوا فرحين بقوة ويهتموا به بشدة. :بطل قصتنا كنا عارفين انك هتفوق
مراد بابتسامة :مستحيل كنت اسبكوا.
الجميع :واحنا مستحيل نسيبك أو نسمحلك انك تمشي..
ظلوا يتحدثون قليلا. ويهتمون به كثيرا طبيب وبعد ثلاث إيام رجع إلى منزله في الليل
ذهب بدر معهم إلى بيت
بدر :يلا علي نوم جوري عمر علي اوضكوا يلا. انا هطمن علي مراد اطمن أنو نام وهمشي اجي صبح
جوري وعمر :ماشي تصبحوا علي خير هنصحي من نجمه عشان بابا
مراد بسخريه :ناقص تشلوني فوق راسكو. انا بقت كويس.
بدر بحدة :اسكت خالص اتفضل يلا قدامي.
نظر له مراد بغيظ شديد ضحكوا جوري وعمر وذهبوا إلى نوم
وظل بدر مع مراد.
بدر :مراد.. انا اسف على كل حاجة وحشة... متزعلش مني سامحني.
مراد :محدش بيزعل من اخوه يا بدر انت اخويا مش صاحبي بس.
بدر بشرود وحزن. :لو كنت مت مكنتش هسامح نفسي انت ونعمه صديق ونعمة أخ مش عاوز غيرك في الدنيا.
مراد بابتسامة :ولا انا عاوز حد غيرك. بدر حاسس أن جواك هموم كتير احكيلي زي زمان...
بدر :لو فضلت احكي من هنا لحد صبح مش هعرف اطلع كل لجوايا.
مراد :مش مهم مستعد اسمعك العمر كلوا مهم انك تطلع شوية وباقي مع وقت..
بدر ونظر الي فراغ وبغموض:عارف لما تكون بتغرق في بحر. وبتقاوم انك متغرقش عشان تعيش هو ده حالي بغرق ومش عارف اوصل لطوق نجاة.
مراد بتنهيدة :لازم تحارب نفسك لازم تقاوم الحياة متحبش ليستسلم الحياة تحب ليحارب.
بدر :بس انا تعبت من محاربه نفسى ارتاح بقي.
مراد :يبقي ازاي هتدوق طعم الفرحه لو متعبتش في الحياة شوية هو انت فاكر انك هتفضل تغرق كدة كتير ربنا هيريحك في يوم يبعتلك حاجات تفرحك وتعوضك عن كل ظلم لشفتوه.
بدر واحتضن مراد وصوت مبحوح :انا كل يوم بدمر بسبب ابويا وبنت لحبيتها قتلوني قتلوا بدر الطيب وخلقوا بدر لميعرفش الحب. بذات ابويا هو لسبب. كل ما اشوف نظره الحزن وجع في عين أمي اتوجع. ليه يعمل فيها كدة ليه يجرحها ليه يظلمها امي معملتش حاجة وحشة عشان يحصل فيها كدة. ليه دايما الدنيا بتيجي على ناس ل كويسة.. انا تعابن اوي. تعبت يا مراد تعبت من نفسي تعبت من كل حاجة مبقتش اقادر وصرخ في حضنه.
مراد وظل يحتصنه وقرأ له قرآن :بص يا بدر كلنا حصلتلنا حاجات وجعتنا بس كل واحد وجعه مختلف كل واحد جواه قصه وقصه دي غيرته كل واحد جواه جرح كل واحد جواه حكاية حزينة. لكن لازم نتغلب علي كل ده لازم نسيطر عليهم بلاش الاستسلام لازم نحارب لحد اخر نفس فينا وانا اوعدك اني مستحيل اسيبك وهحارب معاك
بدر :ربنا ميحرمني منك يا اخويا.
مراد بمرح :طب روح شوف طريقك يلا واحد عاوز ينام جبتلي صداع.
بدر وضربه بخفه وقال بحده مصطتنعه:بتكلمني انا كدة متعرفش اني ممكن احطك في سجن واخلص ناس منك
مراد ورفع يده :تمامممم يا فندم تم الصمت بنجاح.
ضحك بدر بشدة. ظل يتحدث معاه وبعدها نام مراد غطئه بدر وابتسم وذهب الي أسرته ونام..................
وأتى الصباح استيقظ علي جوري وعمر علي صوتهم ولكن فعل نفسه مزال نائم حتي يعرف ماذا يحدث.
اقتربوا جوري وعمر منهه وضعوا يده عند أنفه عمر فعل ذلك وجوري وضعت رأسها عند قلبه.
جوري :نبض شغال.
عمر :ونفس كمان الحمد لله.
جيلان ودخلت بلهفه :تعابن أو حاجه اطلب الدكتور.
لم يستطع مراد كتمان ضحك ضحك بقوة :لا أطلبي الإسعاف اه قلبي هموت.
عمر وجوري وجيلان بغيظ :ده انت رخم بعد شر.
وقف أمامهم وحضنهم بقوة :متخفوش مش هسبكوا أعقد علي قلبكوا ومربع كمان..
جيلان :ربنا يخليك لينا.
جوري :بنحبك اد دنيا
عمر :منقدرش نعيش من غيرك.
مراد ويخليكوا ليا انتو كل حياتي ولا انا اقدر اعيش من غيركوا.... ثم ذهب وغسل وجهه وصلوا وقراو قرآن.
جيلان وجوري وعمر : احنا عملنا فطار هنفطر في جنينه لتحت وحياة وخلود ونوح وبدر جم.
مراد بابتسامة :ماشي يلا بينا ثم نزلوا إليهم استقبلهوم بترحيب شديد..
حياة بفرحه :الله ده في بياينو.
جيلان بابتسامه :اه مراد جبهولي.
مراد :طب يلا جيلان قومي اعزفي وحياة هتغني لأن صوتها حلو جدا.
حياة وجيلان :لا لا احنا كدة حلو.
الجميع ويسقفوا :يلا يلا.
جيلان وحياة :علي بركه الله ظلت جيلان تعزف بشكل يخطف قلوب وكأنها في عالم أخر عالم لها فقط.
حياة وتغني :ولما بدا لي أنها لا تحبني
وأن هواها ليس عني بمُنجليولما بدا لي أنها لا تحبني
وأن هواها ليس عني بمُنجليتمنيت أن تهوى سِوايا لعلها
تذوق صَبابات الهوى فتروق ليفما كان إلا عن قليلٍ فأشغفت
بحُب غزال أنيف الطرف أكحليفعذبها حتى آذاب فؤادها
وذوقها طعم الهوى والتدلليفعذبها حتى آذاب فؤادها
وذوقها طعم الهوى والتدلليفعذبها حتى آذاب فؤادها
وذوقها طعم الهوى والتدلليفقلت هدا بهدا فأطرقت حياءً وقالت كُل ظالم مبتلي..... كان بدر في عالم آخر ينظر لها بكل حب وهي تغني خطفت قلبه منذ اللحظه الأولي وضع يده عند قلبه وقال في نفسه :بدر الشناوى شكله هيقع في حب تاني....
ظلوا يصفرون ويسقفون بشدة
الجميع :ايه حلاوة دي...
جيلان وحياة :كل الشكر كل الشكر. ثم جلسوا يفطرون ويتحدثون كثيرا..
وكان هناك شخص ينظر من بعيد يراقبهم وقال بغموض :واخيرا قدرت اوصلك يا صغيرتي الحلوة جيلان...............
دمتم سالمين ❤️🙏