لقد وقعت مائه مرة ولكن في كل مرة أقع حينما أقف اصرخ بكل قوتي إني سوف اغير هذا العالم سأحاول سوف اجعل عالم مليء بالخير حينما أرى الخطأ سوف امحيه حينما أرى شخصا يريد المساعدة سوف أكون بجواره أعلم إني سوف اتألم من محاربه هذا العالم ولكن حينما أشعر باليئس ساتذكر أن لا يائس مع الحياة ولا حياة مع اليئس. سوف نواجه كثيرا في هذا العالم سوف نعرف اشخصا يحبوننا واشخاصا لا سوف نمر بمراحل كثيرة سنعرف اشخاصا سيصبحوا أقرب ما لدينا ولكن ربما في وقت يبتعد هذا شخص عنك لانه اقترب من اشخاصا أخري واصبحوا هم المفضلون له وليس انت. ربما تري الشر في أعين ناس. ولكن مهلا يا صديقي نعم انك سوف ترى أشياء محزنه ولكن هناك أشياء جميلة ستحدث أيضا ثق بأنك تستطيع محاربه الجانب مظلم من عالم وثق إنك في يوم سوف تقدر علي مساعدة الأشخاص ربما في يوم ما تكون سبب بجزء بسيط من عالم مظلم ستكون انت النور لنفسك ولمن يحتاجو إليك ❤️
نبتدي بسم الله الرحمن الرحيم.
عند بدر الشناوى ذهب إلى قصره الكبير للغايه
اخته غادة وركضت تحتضنه :أخيرا جيت كل ده شغل.
بدر بابتسامة وبادلها الحضن :معلش يا حبيبتي مضغوطين في شغل الفتره دي لكن وعد هبقي اخرجك واعقد معاكي كتير.
غادة بمرح :ماشي إفراج المرادي. (غادة ١٩ سنة في كلية الحقوق هي أقرب شخص ل أخيها وهو أقرب شخص ليها يدمر عالم اذا احد اقترب من اخته تتمني دائما أن يتغير وأن يرزقه الله بزوجه تغير فكرته عن النساء ويعلم أن ليس كل عالم سيء هناك أشخاص كثيرون جيدون لأنه أصبح قاسي مع جميع ناس بسبب والده الذي تركهم من صغر وأصبح هو الأمان والقوة ل اخته والدته وأصبح هكذا حينما احب فتاة ولكن تركته لأنها لم تشعر با أنها تحبه شعرت أن هذا إعجاب وليس حب. غادة فتاة غايه في جمال بشره بيضاء شعر اسود غامق يصل الي اسفل الضهر ولكنها محجبة وحجاب يزيدها جمالاً رفيعه للغايه طويلة عينها زرقاء روحها جميلة تحب الحياة كثيرا وقويه للغايه )
أمينة والدته ركضت نحوه :أخيرا جيت يا بدر.
بدر وقبل يدها :معلش يا أمي عارف اني قلقتك عليا بس شغل بقي نعمل ايه.
أمينة بابتسامة :ربنا معاك يا حبيبي واشوفك احسن واحد في الدنيا كلها ويكرمك يارب ويجبرك ويرزقك با بنت.... كاد تكمل كلمة حتي نظرت لها غادة بمعني لا
بدر بضيق شديد :ماما ارجوكي ما كنا ماشين كويس قولت ١٠٠ مرة انا مش عاوز اتجوز مفيش واحدة هتتقبل شخصيتي مفيش بنت هتستحملها
أمينة بهدوء :انت لمش راضي تدي لقلبك فرصة تانية لازم تجرب تاني مش كل ناس وحشه كل ناس زي ريتاج ومش كل ناس غداره زي بابك...
بدر :ماما متجبيش سيرة دي تاني بعد اذن حضرتك عشان مبقدرش اتمالك أعصابي لما اسمع اسمين دول.
أمينة بتوتر :ايوا يا بدر بس ده ابوك مهما عمل ايه لازم تسامحه وهيفضل ابوك.
رغدة :بدر لازم تدي فرصه لناس حواليك انت مش متدي فرصه لحد يقرب منك. انت مش قاسي يا بدر انت طيب بغباء جزء ده انت لخترت تعمله وانت لازم تنهيه لأنك كدة مبتدمرش غير نفسك وبس قلبك يستحق فرصه تانية.
بدر واحمرت عيناه امسك يداه بقوة ثم اقترب من اخته امسك يدها وضعها عند قلبه :شايفه القلب ده؟ قلب ده اتعذب كتير اتوجع مرتين ومعندوش استعداد أنو يتوجع مره تالته. انا بدر الشناوى لمحدش يقدر يكسره دلوقتي يقدر يكسر بس ميتكسرش. كل ناس عبارة عن غدر واجرام وخيانه وقرف.
رغدة وامينة وادمعت عيناهم علي وجع بدر فا هو يحمل فا قلبه الكثير
بدر واغمض عيناه بألم ثم صرخ بقوة :أنا يمكن إبان قوي واني عامل زي الصخر مفيش حاجة يكسره. لكن انا من جوايا بركان. بركان مش عاوز ينطفي. انتو فاكرني مش بني آدم مش بحس أنا اكتر واحد موجوع في الدنيا سبوني في حالي بقي ثم كسر فازا أمامه وتعورت يداه ركضوا عليه أمينة ورغدة يبكون بشدة احتضنوه بقوة.
رغدة بعياط :ايدك. إيدك بتنزف.
بدر واغمض عيناه :زي نزيف قلبي.
أمينة وحضنته بقوة :حقك عليا انا يا ابني انا اسفه.
رغدة :مش هنفتحك في موضوع تاني ومش هنجبلك سيرتهم تاني بس مش قادرين نشوفك تعابن كدة.
أمينة :انت سندنا وضاهرنا..
رغدة :أحنا بنحبك أوي ومش عاوزين غيرك.
بدر وحضنهم بقوة وقال بكل قوة :انا مش هخلي حاجة تكسرني مستحيل بدر الشناوى يتكسر.........
نذهب عند مراد.
كانوا جوري وجيلان ناموا في ثبات عميق وذهب ليغطيهم وقبل رأسهم وذهب جلس في بلكونه يتأمل النجوم وسماء وقال في نفسه :انا لازم افضل قوي. ممنوع أضعف. عشان لبيحبوني عشان جوري وجيلان وعمر وعشان اصحابي وأولهم عشان نفسى ممنوع الضعف... ساعدني يارب إني افضل قوي دايما.
ثم دخل عمر ببطء وقف ورائه وصرخ في اذنه :سرحان في ايه يا مراد بيه قوووولي بقي حب جديد وقلبك سعيد.
مراد وفزع بشدة :أعوذ بالله من الشيطان الرجيم. ايه يا ابني هو انا جيبك من مستشفى مجانين هتقتليني انت واختك في مرة بحركة غبية دي ثم ضربه علي رأسه بخفه.
عمر بضحك وامسك يده وجعله يجلس:بهزر شوية لا اله الا الله.
مراد بضحك :انت طلعلي في كل حاجة حتي الجنان. شكلك وراك مصيبه قولي في ايه...
عمر بشرود ويشعر انهو تائه :حورية يا بابا. ملاك مستحيل تكون بشر...
مراد وكان يستحي قهوه فا تقئيها حينما سمع كلام عمر :مخلف سوما عاشق ياربي من امتي رومانسية دي ده انا خلاص كنت فقدت الأمل أنك بشر زينا.... خلآص كمل.
عمر بضحك :لا أكمل ايه بقي.
مراد :لا خلاص كمل وها بعدين
عمر وعيناه تلمع من حب :بحس انها جواها حزن كبير حزن نفسي اشيلوا منها واخده انا. دايما بتحكي في محضارات ل أصحابها عن أخوها وانو اتظلم كتير في حياته وانو مبيسمحش لحد يقرب من حياته ومش راضي يدي لقلبه فرصه تانية أنو يحب. بنت لما بتحكي كأن روحها بتطلع نفسها اخوها يحب نفسها ينسي ماضي. تفتكر يا بابا ممكن واحد يدي لنفسه فرصه تانية وانو يحاول ينسي ماضي. واه صح اطمن انا مبكلمهاش لأنها هي كمان مبتكلميش ولاد ومحترمة اوي وعارفه ربنا هفضل محافظ على حبي ليها لحد ٣ جامعه هروح اطلب ايدها وبعد جامعه نتجوز.
مراد بابتسامة :وانا فخور بيك انك هتحفظ بحبك لنفسك لحد ما يجي الوقت المناسب وكويس إنك مبتكلمهاش. ومبسوط انك بتعتبرني صاحبك قبل ما تعتبرني أبوك.. بص يا عمر الحب إحساس حلو لما تلقي قلبك بيدق لما عينك تيجي في عين الشخص لبتحبه لما تخاف عليه من كل حاجة وتفضلي تدعي ربنا دايما انكو تكونوا من نصيب بعض انك تفضل محافظ عليها دايما انك تكون سندها وضهرها تكون كل حاجة حلوة ليها ول يضايقها فا مرة تمحيه من علي وجه الأرض انكو تكونوا متفهمين ولما تزعلوا متسمحوش أن حد يسيب تاني ينام زعلان هو ده الحب
عمر وسقفله :الله عليك يا بابا يا جامد وانا أوعدك انا هكون كدة..
مراد بضحك :بنسبة بقي لموضوع أن حد ينسى ماضي ويدي لنفسه فرصه تانية أنو يحب بعد ما انخدع وبعد ما أتعرض لصدمه زمان أن باباه سابهم. فا اقدر أقولك أنا مفيش حد بينسي بس مبنركزش اوى مع وقت بنعقدش نفكر في موضوع زي أول مرة مش هنفتكر غير لما حد يجيب سيرة موضوع أو لو هو مقدرش يحارب وجع ده من الأول لو مقلش لنفسه انا مش هخلي حاجة تهزمني وهدي لنفسي فرصه فا هيفضل يفكر زي أول مرة لازم اخوها يقول لنفسه كدة ويحاول يحارب وجعه ويفهم أن دنيا مش هتقف علي ماضي.
عمر وحضنه :انت جميل اوي يا بابا وكلامك حلو زيك.
مراد وحضنه و بمرح :طب ها قولي اسمها ايه واخوها اسمه ايه.
عمر :غادة الشناوى اخوها بدر الشناوى رئيس المخابرات...
مراد وكان يمسك هاتفه في يده اوقعه حينما سمع الأسم وانصدم بشدة :بدر الشناوي!!!!!!!!!!...............
عند نوح وفرح وخلود
فرح بصدمة :بابا و ماما....
ركضوا نحوها احتضنوها بشدة :وحشتينا اوي يا فرح وحشتينا.
ادمعت عيون فرح :جايين تفتكروني دلوقتي بعد ما رمتوني لعمي ومراته.
سامح بحنان وحزن :انا مكنتش اعرف انو هيقسي عليكي أوعدك محدش هيقربلك تاني انا ومامتك في ضهرك وهنمنع أن حد يئذيكي مش هنخلي حد يضيقك يا فرح متخافيش.
سميرة بحنان وحضنتها بشدة :احنا سافرنا عشان نجبلك فلوس عشان نعملك حياة كويسة مكناش هنعرف انك هتتعبي بشكل ده.
انفجرت فرح من بكاء :عذبوني وفضلوا يضربوني كسروني. مش هقدر اسامحهم ابدا ليه بعدتوا عني وسبتوني لدنيا قاسية دي متبعدوش عني تاني وارتمت في احضانهم
سميرة بدموع :نوح حكلنا كل حاجة احنا هنا في مستشفي من امبارح. خوفنا ندخلك بس اخدنا شجاعه مستحيل نبعد تاني سمحينا يا فرح.
سامح ويحضنها بشدة :صدقيني مبقاش سامح لو مجبتلكيش حقك منو.
ادمعت عيون نوح وخلود وفرحوا كثيرا لفرح. وظلوا يشكروا نوح كثيرا انهو ظل بجوارها.............
عند حياة كانت شاردة تحاول النوم ولكن ترتسم صورة بدر أمام عينها ترا لون عيونه التي سحرتها وتنهدت:انا مش عاوزة اتجرح تاني معنديش استعداد اتجرح تاني. يارب لو في خير ليا قربه لو لا ابعده عني انا مش حمل وجع تاني انت وحيد لعالم بحالي يارب.... ثم بعتت رساله لنوح وخلود ومراد إنهم يجتمعون غدا ساعه ٧ مغرب حتى تحكي قصتها وتطلع ما في قلبها من حزن ثم ظلت تستغفر حتي نامت................................
وجاء الصباح استيقظ مراد وعادات كل يوم وتأكد أن جيلان ذهبت إلى عملها :اسمعوا فاضل علي عيد ميلاد جيلان ٣ أيام لازم نبتدي نفكر في أفكار وكدة.
جوري :علم وينفذ يا فندم
عمر :بص هنبهرك. ثم ضحكوا واوصلهم لكليه وذهب الي عمله وجائه اتصال من كليه أن يأتي سريعا
عند بدر كان جالسا في مكتبه شاردا يفكر في ماضي حتي سمع صوت هاتفه أجاب بحدة وملل:ايوا مين معايا.
صديقه غادة بفزع :حضرتك لازم تيجي دلوقتي.
بدر بصراخ :غادة حصلها حاجه ولكن الخط أغلق صرخ بقوة وركض سريعا ركب سيارته وذهب لكليه سريعا وصلوا مراد وبدر في ذات اللحظه. حتي انصدموا حينما وجدوا غادة واقفه تبكي بقوة وصديقتها تحاول تهدئتها وعمر يضرب فتي بقوة وفتي يضربه بقوة.
ركضوا بدر ومراد نحوهم وصرخوا: ايه الحصل هنا
نورين :ولد ده عاكس غادة وابن حضرتك عينه احمرت وكأن في بركان هينفجر ومسك ولد ونازل في ضرب عاملين يضربوا بعض بقلهم كتير.
بدر وركضت دماء في عروقه وامسك فتي وضربه بقوة حتي نزف:انا اختي محدش يقربلها ولا يكلمها كلمة حتي انت فاهم. همحيك من علي وجه الأرض وارميك في سجن.
عمر بصراخ :صدقني لو جيت ناحيتها تاني انا هقتلك.
مراد وابعدهم :خلاص بسسس.
ركض فتي سريعا
وغادة هدأت وركضت عند بدر حضنته بقوة شديدة :بدر..
بدر بحنان شديد :محدش هيئذيكي طول ما انا معاكي.
ظل مراد ينظر له بصدمة شديدة فا انهو يقف الان أمام بدر الشناوى.
غادة ونظرت لعمر ولمعت عينها نظرة حب :شكرا.
عمر :ده واجبي.
بدر :شكرا ليك. وشكرا ل الأب لعلمك الأخلاق دي.
عمر بابتسامة :اهو واقف قدامك بص كدة بابا متقرب شوية.
اقترب مراد من بدر وهو يتنهد واغمض عيناه بألم.
بدر واندهش بقوة واغمض عيناه :مراد..........
دمتم سالمين