الحلقة التاسعة

138 5 0
                                    

الحلقة التاسعة
مقدمة.
أحيانا يئولمنا قلبنا من أشياء حدثت في الماضي.
أحيانا لا نستطيع نسيان الماضي.
هناك ذكريات تؤلمنا أحيانا لا نستطيع نسينها.
نتألم من أشياء اوجعتنا..
ولكن يجب أن ننسي مع مرور الوقت.
يجب أن نعيش.
يجب أن نهزم حزن.
يحب أن نبعد حزن عن قلبنا.
لا تجعل الماضي يكسرك.
انتبه الي حاضر ومستقبل.
لا تجعل حزنك يسيطر عليك كن قويا دائما. ❤️
نبتدي بسم الله الرحمن الرحيم.
مراد ولم يصدق ما يسمعه. صمت قليلاً
مراد وتنهد بقوة :انتي ملكيش ذنب متلوميش نفسك علي حاجة انتي ملكيش ذنب فيها.
خلود بحزن :هي ماتت بسبي انا لو منقذتنيش كان زمانها عايشة.
مراد :ربنا هو لبيكتبلنا امتي نموت ده كان قدر تالا متلوميش نفسك ابدا.
حياة :انتي كنتي طفلة ملكيش ذنب.
نوح :من اول ما حصلت حادثه وانا بقولها كلام ده مفيش فايدة.
جيلان :متوجعيش قلبك اكتر من كدة.
خلود بصوت ممبوح :يعني انت مسامحني؟
مراد بابتسامة ومرح :لما تبقي تغلطي في حقي الأول ابقي اسامحك. ده انتي اد عيالي يا بنتي.
ضحكت خلود ومسح نوح لها دموعها. :خلاص بقي كفاية دارما أعوذ بالله. بقلكوا ايه بلاش نتكلم علي نكد النهاردة تاني. يلا نلعب كوتشينه.
جميعا :يلا بينا.
ظلوا يلعبون ويتحدثون.
ثم ذهب كل واحد إلى بيته.
دخل مراد إلي بيته سمع صوت بكاء جوري اتي من غرفتها
ركض سريعا لها فتح باب بقوة.
مراد وركض يحتضنها وخبئها في قلبه :فيكي ايه يا حبيبتي ايه لمزعلك احكيلي.
جوري ببكاء :لا مفيش حاجة.
مراد بمرح حتي يلطف جو :كدة ومفيش حاجة امال لو في حاجة هتضحكي مثلا.
ضحكت جوري علي كلامه
مراد :ايوا كدة اضحكي مفيش حاجة تستاهل دموعك ثم مسح لها دموعها :ايه لمضايق قمري.
جوري بحزن :انا مخنوقه اوي.
مراد :من ايه يا قلب بابا وروح بابا.
جوري :يا بابا اتخنقت مضغوطه مذاكرة ومن جامعه ومعدين حاجة صعبة ده ايه ده حاجة تخنق بجد.
مراد :يا حبيبتي ما احنا لازم نتعب عشان نوصل لحلمنا ولازم نفشل ونقع عشان نقوم احسن من الاول. لازم نحارب ونقاوم عشان حلمنا.. متخليش حاجة تكسرك انتي أقوى من كدة لازم تحاربي لحد ما توصلي لحلمك كلوا بيعدي انتي قوية اتفقنا؟جوري بابتسامة :انا بحبك اوى بجد.
دخل عمر في تلك اللحظه قفز بجوارهم :بتغدروا بيا حبوني معاكوا
مراد بضحك :يا ابني بطل شغل طفولة ده
جوري :لا ميبقاش عمر
عمر :مش هبطل ابدا ادادادادا
مراد بضحك :ماشي ياسيدي. ايه رائيكو لو اخدكوا يوم الجمعه في اجزتكو نروح نخرج من اول يوم ل آخره عشان تفكوا شوية من جو مذاكرة.
جوري وعمر وحضنوه:ربنا يخليك لينا يا اجمل بابا في الدنيا.
مراد :ويخليكوا ليا قوموا يلا نصلي ونقرأ قرآن وننام
عمر وجوري :يلا.
ثم فعلوا هذا وذهبوا عمر وجوري إلى نوم.
ولكن مراد وجد جيلان جالسه شارده في بلكونة.
مراد وقف خلفها وصرخ في اذنها :بتفكري في ايه
جيلان :ايه يا ابني ده حد يخض حد كدة مش معقول.
مراد بضحك :بمرح شوية قوليلي بتفكري فا ايه.
جيلان :مبفكرش في حاجة عمر قولي معني الحب حلال ايه ؟
مراد بابتسامة :الحب حلال معناه لما احب حد افضل محافظ علي مشاعري جوايا. الحب عامل زي السحر. بيسحرك كدة لعالم تاني. الحب زي البحر. يا تغرقي يا لا. الحب حلال هو انك تخافي علي لبتحبيه وأن تبعدوا عن غلط عشان ربنا يرضي عنكوا ويكون في حدود لحد ما تتجوزوا. حب حلال انك تفضلي تدعي ربنا انكو تكنوا من نصيب بعض الحب حلال انك تفضلي تدعيلوا زي ما بتدعي لنفسك ول اهلك انك بعد كدة صلاة تدعي انكوا تكونوا من نصيب بعض وأن ربنا يحفظه ويحققله لنفسه في الحب عامل زي جمال الورد. الحب حلال هو أجمل حاجة في الدنيا.
جيلان بانبهار شديد :ايه يا ابني كلام جامد ده مفروض تقدم انت حلقات بدل أسامة منير.
مراد بضحك :لا مش لدراجدي طب قوليلي انتي من وجهه نظرك الحب هو ايه.
جيلان بابتسامة :الحب هو الأمان والسند. هو أن نسامح بعض لما نغلط. نكون مع بعض في الحلوة والوحشه أن نفضل محافظين علي بعض ويكون في حدود لحد ما نتجوز. أن لما نتجوز منسمحش لحد يبعدنا عن بعض مشاكلنا نحلها مع بعض. منسبش بعض ننام زعلانين. منطولش في الزعل من بعض. منخليش حاجة تكسرنا ابدأ الحب بنسبالي عامل زي حلاوة النجوم في سماء تفضل سرحان في جمالها كدة.
مراد :ايه كل رومانسية دي. لا لا انتي اكيد عفريت.
جيلان :نينينينينينينيني. طب يلا خلينا نروح ننام.
مراد وحملها :هوصلك وانام.
جيلان بطفولة :احلي اخ في الدنيا.
ثم ذهب إلي غرفتها وضعها علي سرير وغطائها وقبل رأسها :تصبحي علي خير يا حبيبتي.
جيلان :وانت من اهل خير يا حبيبي.
ثم ذهب غطا عمر وجوري وذهب إلي غرفته فتح كاتبه وكتب :لا تجعل شيء يقف أمام حلمك. يجب أن تحارب من أجله. أحلم دائما. وفي يوم من الأيام سوف تحقق أحلامك الله سيكون بجوارك دائما ثق بأن الله لن يجعلك مكسور الخاطر.. ثم تنهد وأغلق كاتبه ونام...........
في احدي نواحي القاهرة.
فتي :يعني هناخد ولد ولا بنت.
الفتاة :هناخد البنت.
فتي :طب هما ليه عاوزين يعملوا في كدة.
الفتاة :بقولك ايه احنا ملناش دعوة احنا بنفذ وبس.
الفتي بتنهيدة :خلاص تمام.........
نروح لمراد
استيقظ مراد وايقظ جيلان وأولاده وصلوا وقرأو قرآن.... وفطروا جميعا ثم ذهب كل أحد منهم الي مهمته.
دخل مراد الي عيادته.
وجد أم تصرخ بشدة :حد يلحق بنتي بنتي بتروح مني.
ركض مراد وحمل طفلة :قدامي علي الأوضه بسرعه دخل بها سريعا كانت حرارتها مرتفعه للغاية.
مراد بصراخ :يا نسرين هتيلي مياة ساقعه وفوطه بسرعه ذهبت نسرين سريعا وفعل لها مراد الكمادات واعطها دوا خافض للحراره. ظل يعطيها أدوية حتي انخفضت الحراره :اهو الحمد لله يارب الحمد لله
الام :شكرا بجد يا دكتور مش عارفة اشكر حضرتك ازاي.
مراد بابتسامة :لا شكر علي واجب ها قوليلي يا قمر اسمك ايه.
الطفلة بطفولة وبراءة :اسمي تالا وعندي ٥ سنين.
لمعت أعين مراد فا تذكر تالا :اسمك جميل أوي. ابقي تعالي زوريني دايما.
تالا :ماشي اتفقنا. ثم ابتسموا له ورحلوا.
مراد واغمض عيناه بألم :وحشتيني يا تالا.
عند خلود.
كانت جالسة في غرفتها فتحت دفترها وكتبت :لم أكن أعلم أن سوف يحدث هذا هذه الصدفة الغريبة ولكن اشكر الله كثيرا أن هذا حدث أن مراد زوج تالا ليس غاضب مني. الحمد لله كثيرا. يجب أن انسى ماضي. يجب أن أعيش حياتي. ولكن ساتذكر تالا بدعاء دائما. ثم تندهت وذهبت عند أخيها وجدته شارد.
خلود :مالك يا نوح.
نوح :جميلة سرقت قلبي.
خلود بسخرية :لا مليش في جو أتراك ده.
نوح :أعوذ بالله منك. انا مش عارف أعيش من غيرها جميلة كل حياتي بحارب عشانها ومستحيل اخلي حاجة تكسرها أو توجعها جميلة كل حياتي.
خلود بحنان :وانا هفضل جنبك. انت هتبقي تاني حكاية النهاردة.
نوح :اتفقنا علي بركة الله.
عند حياة.
كانت جالسة في غرفتها تسمع فيروز وتقرأ رواية وتشرب القهوة. ثم وجدت موبايلها يعلن عن وصول رسالة.. مكتوب فيها :اشتقت إليكي يا حياة.
حياة بصدمة شديدة :نادر.......
نذهب عند مراد وجد صديقة تالا تتصل به :الحقني يا عمو مراد.
مراد :في ايه.
لورين :لازم حضرتك تيجي جامعه
ركض سريعا الي جامعة وانصدم مما سمعه...........
دمتم سالمين ❤️🙏

ولم تنتهي حاكيتنا 💙حيث تعيش القصص. اكتشف الآن