حلقه الثانيه والعشرين

55 2 0
                                    

الحلقه الثانيه والعشرين.
مقدمة
سيمضي كل ما هو سيء.
يجب أن نتحمل.
يجب أن نكون اقوياء.
يجب أن نهزم كل أشياء سيئه.
سوف نكون اقوياء للغايه.
لن نسمح لشيء أن يكسرنا.
لسنا نعيش حتي نحزن.
يحب أن نبعد حزن عن قلبنا.
يجب أن نفرح ونحب الحياة.
حتي اذا حدثت لنا أشياء سيئه يجب أن نكون نثق با أن يوم ستشرق شمس في قلوبنا ❤️
نبتدي بسم الله الرحمن الرحيم.
بدر بصوت رجولي :باسم هو لختار أن نهايته هتكون علي ايدنا.
نوح :لازم نفكر في خطه نربيه بي.
مراد بشر :انا عارف هنعمل ايه اسمعوني.
انتبهو له با اهتمام شديد.
مراد :الخطه كتالي.........................
عند بتول كانت جالسه مع والدتها
أمينة وامسكت يدها برفق :بتول انا عارفه انك لمرتي بي كان صعب عليكي بس عاوزكي تفتكري أن في أيام حلوة كتير جاية
بتول بتنهيدة :معتقدش انا خلاص تعبت
أمينة :مينفعش تتعبي يا بتول أو اتعبي واقعي وكل حاجة بس لازم تقفي بعدها اقوي من الأول مينفعش تستسلمي.
بتول بتعب:حاسه أن مبقاش ليا نفس لحاجه كل حاجة بقت وحشه مش شايفه غير ضلمه وبس مش عارفه اشوف النور عاوازني أعمل إيه اتجوزت وانا ١٥ سنة شوفت اسوء أيام حياتي ضرب وشاتيم كأني كنت في سجن وطلعت منو. كان سجن صعب.. مش عارفه اكون قوية يا ماما تعبت من الحرب وشر وخداع وكدب وعذاب نفسي ارتاح يا ماما الحياة طلعت صعبه أوي ضحكتوا علينا واحنا صغيرين أن الحياة حلوة وكلها فرح وبس. ثم بكت بشدة وارتمت في أحضان والدتها.
شهقت والدتها من ألم شديد الذي تحمله ابنتها وقرأت لها قرآن حتي هدأت :انا عارفه انك موجوعه جامد عارفه أن قلبك بيتحرق من وجع عارفه أنك عاوزة تستسلمي. بس مش ده حل يا بتول استسلام عمره ما كان حل لازم نحارب ونقاوم لازم نحب الحياة مهما عملت فينا.
بتول وصرخت بألم :لحد امتي هنفضل نحارب لحد امتي هنفضل نحب الحياة وهي بتئذينا......
الام بثقه وامسكت يدها وجعلتها تقف أمام المرايه :هتفضلي تحاربي لحد اخر يوم في عمرك الحياة مش كلها وحشه ومش كلها حلوة مش كلها حزن وعذاب غبي ليفتكر كدة لازم نقع وتحصلنا حاجات وحشه عشان نكون اقوي من الأول لازم تثقي أن الحلو حلو لو شوفتي الحياة حلوة هتحسي أن كل حاجة حلوة لازم نحارب ونقاوم ونفضل واثقين أن ربنا عمره ما يسبنا وأن بعد الصبر يأتي فرج ربنا عمره ميسيب حد ابدا وادعي دايما اللهم بشرني بشره زكريا بيحيي وفرحه يعقوب بيوسف. اقرري سورة يوسف كل ما تحسي بحزن وقولي دايما قال إنما أشكو بثي وحزني إلى الله.. وافتكري دايما جمله أن ربنا هيستجيب لدعاء لو في خير ليكي ادعي كتير يا بنتي.. وبصى دايما في مرايه وقولي انك قويه.
ابتسمت بتول وحضنت أمينة بشدة :انا اوعدك اني هعمل كل ده ربنا يخليكي ليا يا ماما انتى جميلة اوي وانا ربنا بيحبني عشان رزقني با أم زيك.
أمينة بابتسامة :انتي لجميلة يلا تعالي احنا نعمل اكل النهاردة.
بتول :يلا بينا هروح بس اشتري مع قمر كشاكيل وحاجات هي عاوزها بعدها.
أمينة :ماشي يا حبيبتي وذهبوا طبخوا أجمل أكلات وبعدها بتول اخذت قمر وذهبوا إلى مكتبه..
كانت بتول تدفع الحساب وقمر رأت قطه واقفه أمام سيارات وركضت نحوها بينما كان باص يقود بسرعه شديدة.
بتول ورات أن قمر ليست بجوارها صرخت بقوة :قمر ثم رأت عند شارع كانت تركض نحوها :قمر خلي بالك.
نزل من سيارته شاب ركض ناحيه قمر حملها وبعدها عن باص.
شاب بفزع :انتي كويسة حصلك حاجة؟ اوديكي مستشفى.
قمر بابتسامة :لا لا محصليش حاجة شكرا.
بتول وركضت عند قمر حضنتها بشدة :كدة يا قمر تخوفيني عليكي.
حمزة بابتسامة :متخافيش هي كويسة اهي الحمد لله.
بتول :شكرا جدا مش عارفه اشكرك ازاي.
حمزة 'تشكريني علي ايه اي حد مكاني كان هيعمل كدة الحمد لله انها كويسة.
بتول وابتسمت :شكرا لحضرتك تاني عن اذنك يلا يا قمر.
قمر وابتسمت له :سلام.
حمزه بلهفه :ثانيه استنوا ركض لسوبر ماركت سريعا احضر شوكلاته ومصاصه ونزل إلى مستوي قمر :خدي دول هديه مني ليكي.
قمر بفرحه شديدة :الله أول مرة حد يجبلي هديه.
بتول بضحك :ليه تعب ده بس.
حمزه :لا تعب ولا حاجة.. الحق بقي اروح عيادة بتاعتي عن اذنكو.
بتول وقمر :مع سلامة.. ثم ذهبوا إلى منزل.......................................
عند حياة
حياة :يا بابا يا حبيبي انا مش عاوزة اتجوز دلوقتي.
حازم :عاوزة ترفضي باسم الحديدي
حياة بسخريه :بابا حضرتك محسسني اني برفض وزير وبعدين عرفته منين باسم حديدي ده وشافني فين.
حازم :بشتغل عنده في شركه لما جيتي تديني ورق شافك عجبتيه هنقول لنعمه لا. كان متجوز وعنده بنت بس هربوا منو. وهو قرر يعيش حياته.
حياة بصدمه :ودول هربوا منو ليه اكيد مهربوش منو من فراغ اكيد كان بيوريهم ايام سودا ونكد
حازم :واحنا مالنا يا حياة بصي يا بنتي انا مش هغصبك علي حاجه هيجي ساعه ٨ وشوفيه انتي بنفسك.
حنان :ايوا ابوكي صح لو معجبكيش خلاص.
حياة بتنهيدة :ربنا يسهل عن اذنكوا هخش أرتاح. دخلت إلى غرفتها لا تعلم ماذا تفعل لأن قلبها يريد شخص فقط وهو بدر الشناوي. ارسلت رساله الي مراد تسئله ماذا تفعل سردت له ما حدث ولكن نسيت أن تقول ان من يريد أن يتزوجها باسم الحديدي ................
مراد ورأي رساله وكان هو وبدر ونوح في سيارة
مراد وسرد لهم ما حدث
انقبض قلب بدر بشدة وصرخ :يجوزوها ده ايه انا مش هسمح بكلام ده حياة مش هتبقي لحد غيري...
نوح :اهدي بس يا بدر لازم نفكر بهدوء.
مراد :روح انت اتكلم مع أهلها الأول
بدر بتفكير :هقلكوا هعمل ايه.........
عند خلود كانت شارده ترسم فتاة نصفها يبكي ونصف يضحك بينما وهى شارده في رسم سمعت صوت صراخ في فيلا التي بجوارهم ارتدت فستان سريعا وحجاب وركضت حتي تري ماذا يحدث.
كريم بصراخ خوف :ايسل هتبقي كويسة
ايسل :موجوعه اوي يا كريم.
كريم وحملها بحنان :هتستحملي يا حبيبتي وهتكوني كويسة قولتلك ١٠٠ مرة انك متخرجيش من غيري مفيش سمعان كلام ابدا.
ركضت خلود نحوهم سريعا وبفزع :مالها في ايه.
كريم بلهفه :عندها انميا حادة ومنعتها ضعيفه دروخت جامد وكان وخرجت فا اغمى عليها وشكلها هيغمي عليها تاني بدور علي مستشفي.
خلود :تعالي اركبوا أتت بسيارتها سريعا وذهبوا إلى أقرب مشفي وطبيب فعل الالزم لها وكتب بعض ادويه واخذتهم خلود بسيارتها لتوصلهم لفيلاتهم
كريم :انا مش عارف اشكرك ازاي.
ايسل بتعب :شكرا ليكي منعرفش من غيرك كنا هنعمل ايه.
خلود بابتسامه :لا شكر على واجب.
كريم :انا كريم وهي ايسل ساكنين هنا جنبكوا عندي ٢٦ سنة بشتغل مهندس معماري وهي عندها ١٥ سنة اختي صغيرة لمليش غيرها عايش عشانها هي وبس بابا وماما اتوفوا زمان وانا بقت بنسبالها كل حاجه
ايسل بمرح :ايوا هذا صحيح بقي اخويا وابويا وصحبي وكل حاجة حلوة.
خلود بضحك :ربنا يخليكوا لبعض وانا خلود ساكنه جنبكوا عندي ٢١ سنة خلصت ٣ جامعه اهو وداخله ٤ السن إيطالي هبقي مترجمه إيطالي بعد جامعه إن شاء الله.
كريم بمرح :حلو كلام ده خلاص احنا من النهاردة أصدقاء لو عوزتي اي حاجه منزلنا يرحب بك ٢٤ ساعه أيتها السيدة الصغيره
ضحكت خلود بشدة :خلآص بكرة هجيب نوح اخويا ونخرج سواه كلنا.
ايسل وتقفز بمرح وحماس :هييييييهههه اتفقنا.
كريم بمرح :علي بركه الله.
خلود بابتسامة :عن اذنكو سلام.
ايسل وكريم :سلام يا خلود وظلوا يلوحون لها بيدهم بطريقه كوميدية.
ضحكت خلود بشدة وذهبت الي فيلا وظلت تفكر بهم حتي نامت..
(كريم المنشاوي ٢٦ سنة مهندس معماري يعشق اخته بشدة هي كل شيء لديه طيب للغايه جدع كثيرا حنين للغايه يحب الحياة كثيرا والفرح والسعادة ويكره الحزن بشدة يحب التفائل كثيرا يحب أن يساعد ناس بشدة بشرته سمراء قليلا عيناه عسلية شعره طويل قليلا لونه بني فاتح كثيرا دقنه سوداء خفيفه قليلا لديه غمازتين وطويل طول يعطيه هيبه ولديه عضلات ورفيع للغايه. كل نساء يعجبون به من شدة وسامته)
ايسل المنشاوي ١٥ سنة مرحه للغايه تحب رسم كثيرا حلمها أن تصبح طبيبه عيون. جميلة للغايه أخلاقها جميلة مثل أخيها. عينها عسليه بشرتها بيضاء لديها غمازه طويلة قليلا شعرها يصل ل أسفل ظهرها لونه بني فاتح)
....................................................
وقد اتي صباح استيقظ مراد وفعل عادات كل يوم وأرسل رساله لبدر ونوح أن ساعه ١٠ مساء سينفذون خطه.
عند بدر قال ل أسرته انهم سوف يذهبون ليطلبوا يد حياة الليلة فرحوا كثيرا من خطه
بتول بتوتر وتنهيدة :كنت عاوزة اكلمكوا في موضوع
جميعا باهتمام شديد :ايه هو
بتول :قررت اروح لدكتور نفسي يمكن يقدر يساعدني.
بدر بفرحه :جدعه يا بتول.
أمينة وقمر ورغدة :هو ده كلام.
بتول بابتسامة :حجزت عند واحد اسمه حمزه العزامي. سمعت انو شاطر جدا وناس كتير بقت كويسة معه. حجزت معاه ساعه ٩ بليل هخلي ماما تيجي معايا.
جميعا :تمام كدة عاش يا بتول واحنا هنفضل دايما جنبك............
عند خلود سردت لنوح ما حدث البارحه ورحب كثيرا أن يخرجوا معهم وذهبوا خرجوا ذهبوا إلى سنيما ومطعم.
ايسل :متيجو نعمل حاجه مجنونه.
كريم :حاجه مجنونه وانتي معنا؟ ده احنا كدة هنظلم جنان.
نوح :انا معاكي في اي جنان.
خلود بمرح :وانا كمان.
ايسل بسخريه :علي بركه الله فرقه مجانين ساعدنا الله في أفراح إن شاء الله. ذهبت ل صاحب كافيه جعلته يشغل اغنيه لدبكه تركيه وامسكت يدهم حتي يرقصون سويا.
كريم وقفز علي طاوله يرقص عليها. وامسك يد ايسل :هو ده كلام ولا بلاش.
نوح بضحك :مشوفتش مجانين زيهم.
خلود :ولا انا ولا هنشوف.
كريم بخبث وسخريه :بقي كدة. امسك ازازه مياة ساقعه ورمها علي خلود ونوح وايسل فعلت مثله.
خلود بغيظ طفولي :بقي كدة اخس عليكوا وحشين.
نوح :ااااه انا يتعمل فيا كدة.
كريم وامسكه بشدة هو وخلود وطلعهم علي طاوله :وكدة كمان..
ضحكوا ناس علي جنانهم بشدة وشركهم مرح.
كريم بحماس شديد :ايوا بقي اديلوووو مين اروش فرقه احنااااا.
ايسل بضحك :احنا كدة هنروح علي مستشفي العباسية يا كريم.
كريم بصدمه مصطتنعه :ونعقد نجري وراهم ونبوظلهم مكان وكدة.
خلود ونوح :دول هيرومنا في شارع لو روحنا.
ضحكوا جميعا بشدة كانت خلود ستقع فا كريم امسك يدها سريعا عينها نظرت لعيناه عيناه جعلتها في عالم آخر..
كريم بلهفه :انتي كويسة.
خلود :ها لا لا تمام تملم.
كريم بمرح :تعالوا هنعمل مصيبه تانيه.
ايسل بصراخ حماسي:هيههههه انا بحب مصايب اد عنيا.
نوح :واحد خايف يخش سجن بسببك.
خلود بضحك :ونقضي عمرنا في سجن.
كريم بغرور مصطتنع 'مع كريم المينشاوي مفيش حاجة مستحيل ورايا. ذهبوا خارج كافيه عند أشجار كثيره مليئه بتفاح وفاكهه كثيره.
كريم :بتعرفوا تطلعوا شجر..
جميعا :لا ولا هنجرب انسي.
كريم بسخريه :هو ده غدر الصحاب قفز كريم علي شجره ورمى لهم تفاح.
خلود بسخريه :وكان معكم القرد كريم.
كريم بمرح شديد :ايوا انا قرد وظل يقلد صوت قرد ضحكوا جميعا عليه
رجل عجوز :يا حرامي التفاح انزل من علي شجر بتاعي.
كريم :اجروااااااااااا ظلوا يركضون سريعا وقعت خلود من شدة ركض فا ركض كريم نحوها وامسك يدها وركضوا.
كريم :الحمد لله هربنا.
وقعوا جميعا من شدة ضحك:منك لله يا كريم كنا هنموت بسببك.
ظلوا يضحكون ويتحدثون كثيرا........................................... وها قد أتت الساعه الثامنة مساء. ظلت حياة تنظر إلى فراغ ثم ارتدت فستان وحجاب. طرحه بلون ابيض وفستان ازرق. اتي باسم الحديدي. يفعل ذلك من أجل انتقام من بتول يظن أن كذلك يحرق قلبها اذا تزوج مرأه أخري.
ظلوا يتحدثون معاه كثيرا كلام ليس له معنى.
باسم حديدي بملل :نخش في موضوع علي طول انا عاوز اتجوز بتول وهدلها ٧٠ الف و٢ فيلا وعربيتن وهعيشكوا في فيلا وهسفركوا كل شويه برة مصر قلتوا ايه.
حياة بحده :في ايه يا بني آدم انت انت جاي تبيع وتشتري فينا.
حازم بحده :حياة عيب كدة طبع..مزال سيكمل وجد باب يخبط بشدة كبيره وكأنه سينكسر ركض سريعا ليفتح دخلوا بدر وأهله سريعا وانصدموا حينما وجدوا باسم فا لم يتحمل بدر ونزل عليه ضربا شديد حتى نزف بقوة وصرخ به بشدة :اصبر عليا ساعه ١٠ هسود ايامك مش هسمحلك تاخد مني البنت لبحبها..
حازم :ايه لبيحصل هنا ده.
سرد بدر لهم عن باسم. وصرخ :حياة مش هتكون لحد غيري حياة ليا انا وبس مش لحد غيري.
فرحت حياة بشدة وظلت تشكر الله كثيرا.
حازم :اتفضل يا باسم بيه بره معندناش بنات لجواز.
نظر لهم بكره شديد :هندمكوا مش هسكت. ثم تركهم ورحل. وتمت خطبت حياة وبدر.
بدر وهمس لها بعشق ثم نظر إلى عينها بحب شديد :مستحيل كنت اسمح إنك كنتي تكوني لحد غيري يا حياة انتي بتاعتي انا وبس بتاعت بدر الشناوي.
حياة بخجل :وانا كنت متأكدة من ده تعالت زغاريد في منزل............وقدد أتت ساعه ٩ مساء ذهبت بتول إلى عيادة طبيبها سكرتيره :اخر حاله يا دكتور بتول الشناوى
حمزه بابتسامة :دخليها.
دخلت بتول وظلوا واقفين كاصنم ينظرون لبعض :هو انت. هو انتي..
وعند مراد ارسل رساله لنوح وبدر :استعدوا فاصل ساعه ونقضي علي باسم الحديدي وابتسم بشر.................................
دمتم سالمين ❤️🌹

ولم تنتهي حاكيتنا 💙حيث تعيش القصص. اكتشف الآن