الحلقة الحاديه عشر.
مقدمة.
امتلكتي قلبي أصبح قلبي لكي لن اسمح لأحد يا حلوتي الصغيرة أن يؤذيكي لن اسمح لأحد أن يجعلك تفعلين شيء لا تريدين ساجعلك تحبين الحياة سأكون انا منقذك. ساحراب اهلي وأهلك. لن اسمح لهم أن يقفوا أمام حبي ليكي ♥️
نبتدي بسم الله الرحمن الرحيم
نوح :حكاية بتبدي من..
فلاش باك
نوح وكان في ال ٢٥ استيقظ ساعه ٩ صباحا غسل وجهه وتضوضي وصلي وكالعادة ذهب والده الي شركة و والدته ذهبت إلى عمل فا تعمل طبيبة أشهر طبيبة في مصر رائي اخته خلود جالسة تشاهد تلفاز :ينفع قمر ده يعقد لوحده كده
خلود :ما انت لنايم ياعم.
نوح بضحك :طب هعمل مشاور واجيلك جري.
خلود :ماشي مستنياك ثم قبل رأسها وبعدها نزل من فيلا وركب سيارته الغالية كثيرا فتح سقف بتاعها ثم ذهب عند شارع كان يريد أن يعمل حوار مع ناس أقلل منو. بيحب يكتب عن حاجات زي كدة.
ثم سمع صوت صراخ في العمارة التي أمامه :ايه صوت ده. ده صوت بنت. انتو يل هنا. ثم رأي بواب العمارة.
وركض نحوه
نوح :مين بنت لبتصرخ دي وازاي انتو سيبنها كدة مش ممكن تكون في مصيبة قولي هي في شقه كام وانا هتصرف.
عم فتحي :يا ابني متحطش نفسك في مشاكل دي بنت يا عيني عندها ٢٠ سنة عمها ومراته كل يوم نزلين ضرب فيها. وخطبنها لواحد بعافية عشان دفعلهم فلوس باباها ومامتها برة بلاد وميعرفوش حاجة.
نوح وصرخ به :يعني كلوا عارف قصتها وساكتين.
عم فتحي :سكان عمارة مش راضين يتصرفوا. بنت اسمها فرح في دور تاني شقه ٤
نوح :بستغرب ناس لبتلقي حد محتاجها وتبعد عنه ميعرفوش إنهم لما يسعدوا حد في يوم من إيام لما يقعوا في ورطة ربنا هيبعتلهم ليساعدهم. انا طالع. كان عم فتحي سيقول له لا ولكن ذهب سريعا خبط باب علي باب بقوة وصرخ :افتحي يا فرح.
ازدادت قوة صراخ فرح اكثر :ارحموني. انا وبابا وماما سبوني أمانه عندكوا تعملوا فيا كدة. وتخلوني اتخطب لواحد انا بكرهههه. خاطبها كان موجود أيضا.
رأفت عمها بسخرية :واحنا هناخد رأي حتت طفلة بردو
نهي زوجته :ده حاجة غريبة بصحيح انتي هنا مجرد خادمه.
علي بحدة شديدة :امتي تبقي زي جزمة فاهمه ولا لآ ولما اتجوزك تكوني خادمه عندي حاضر وطيب ونعم وبس ثم ضربها بقلم بقوة فا صرخت فا صرخ نوح وكسر باب بقوة ثم ضرب علي بقوة شديدة وعمها.
نوح بصراخ بقوة :اقسم بالله لو حد قرب ناحيتها مش هرحمه. وجعل فرح تقف خلفه.
علي بعصبية :انت مين انت يا بني آدم عشان تتدخل.
نوح وضربه :انا واحد عندي ضمير سمعت صراخ بنت غلبانة قولت اساعدها من غير ما افكر ولا ثانية.
رأفت :انت ملكش دعوة اتفضل امشي.
نوح :همشي بس وفرح معايا.
كانت فرح غير قادرة علي وقوف من شدة ضرب. اغمضت عيناها بألم شديد كانت ستقع حملها نوح.
نوح وصرخ بهم :هترحوا من ربنا فين انا مش هسكتلكوا. انا هودي فرح عند دكتورة اوعي حد يفكر يجي ورانا ثم ركض علي سلم سريعا وركبوا سيارة ذهب عند والدته في مشفى ادخلها سريعا.
نوح :ماما بنت دي مضروبة جامد. ومكنتش قادرة توقف علي رجلها وفجأة غمضت عينها شلتها وجبتها علي هنا.
هنا بسرعة :إن شاء الله خير اطلع انت وانا هطمنك.
ثم طلع نوح خارج غرفة ظل يفكر في نظرة تلك فتاة وهي تنظر له قبل أن تغمض عينها نظرة بمعني انقذني.
اغمض عيناه بألم وضع يده عند قلبه :اوعدك إني هكون بطل بتاعك.
بعد قليل خرجت هنا بحزن
هنا :انا فوقتها جروحها كتير أوي وصعبة. بس علاجتها.
نوح وامسك يده بقوة بغضب :علاجنا جروح لكن جرح واحد عمره ما هيطيب جرح القلب...
تنهدت هنا بحزن ورطبت علي كتفيه :بنت يا عيني قاعدة جواه حطه وشها بين ركبتيها وخايفة مش راضيه تحكي حاجة خايفة بس متعرفش هي خايفة من ايه في بركان جواها. جزء عاوز يحكي وجزء لا.
نوح بثقة :انا هعرف أخليها تحكي. شكرا ليكي يا ماما تعبتك جامد معنا.
هنا :ده واجبي.
ثم خبط نوح علي باب ودخل.
نوح بابتسامة :ممكن اشوف وشك جميل ده.
رفعت رأسها فور أن سمعت صوته اطمئنت له ابتسمت ابتسامة خفيفة :انا مش عارفة اشكرك ازاي.
نوح :متقوليش كدة ده الواجب مفروض كل ناس تعمل كدة.
فرح بتنهيدة :للأسف مش كل ناس كدة في ناس بتخاف وتقول لا انا مالي. بيتجهلوا حد يطلب مساعدة.
نوح :زي ما في الوحش في حلو في ناس بتجري اول ما تشوف أن حد محتاج مساعدة احنا لبنحب نبص علي جانب وحش.
فرح :فعلا عندك حق.
نوح بابتسامة :عاوز اوديكي مكان كدة.
فرح :فين.
نوح :تعالي.
ذهبت معه ركبوا السيارة وصلوا لنهر النيل
فتح لها باب سيارة وقفوا يتئملو في نهر النيل.
ظلت تتنفس بقوة تشعر بالحرية تأملت في البحر والسماء وهو ظل ينظر لعينها الزرقاء الجميلة التي تشبه نهر نيل وسماء.
فرح بابتسامة :تعرف أن نهر نيل بيخلي واحد لما يبصله يكون في عالم تاني لي لوحده
نوح :دي حقيقة. فرح احكيلي كل جواكي عشان ترتاحي.
فرح :عمري ما هرتاح.
نوح :لا هترتاحي اوعدك با ده
فرح بتنهيدة وادمعت عيناها واغمضتها :انا واحدة نفسها تهرب من واقع واحدة كان نفسها تعيش وسط عائلة. انا اتهنت كتير اتوجعت اكتر تعبت في حياتي أنا الحمد لله عارفة ربنا كويس وبدعي وكل حاجة بس امتي بقي الفرج امتي الجبر. انا تعبت. محتاجه راحه من حياتي. انا من وانا عندي ١٠ سنين بابا وماما خناق علي طول حياتي كلها مشاكل ولما بقت ١٥ سافروا مع بعض يشتغلوا ونسيوني سبوني لدنيا وحشة. ياريتني مكبرت واجهت عالم قاسي ده. ليه منفضلش أطفال. ليه بنكبر ونفهم. من وانا ١٥ عمي ومراته بيعملوني إني خادمه. عمرهم ما حنوا عليا. ولما بقت ٢٠ قرر يخطبني عشان فلوس. كل يوم ضرب منهم هما تالته كل يوم شتيمة كل يوم ظلم
فرح بعياط بقوة وشهقه :تعبت ظلم تعبت قهر. تعبتتت عملت ايه في حياتي وحش عشان يحصل كدة عملت ايه عشان اتوجع كدة. انا تعابنة أوي مهما حكت مش هعرف اطلع لجوايا انا جوايا نار. ونار بتكبر يوم عن يوم. يارب انا تعبت. ثم جلست علي الارض تبكي بقوة وتشهق جلس نوح سريعا بجوارها وقرأ قرآن حتي تهدأ ثم هدأت قليلا :فرح.... انتي بطلة. بطلة إنك استحملتي كل ده وقربتي من ربنا اكتر غيرك بتنتحر وبتخش في حالة نفسية. ربنا كتبلك ده عشان يختبر صبرك وتبقي أقرب لي. الابتلآء يأتي بعديه الفرج والسعادة. ازاي هنحس بطعم سعادة غير لما ندوق طعم حزن عشان لما تيجى سعادة نبقي فاهمين معنها لازم نقول علي كل حاجة بتحصل في حايتنا الحمد لله ونشكر ربنا علي كل النعم ال في حايتنا حتي نعم البسيطة لمبنخدش بالنا منها نعمة الكلام نعمة البصر. نعمة الشم. نعمة الضمير. نعمة الرحمة. انا فخور إني عرفتك. انتي بطلة ولازم يتعملك تمثال اقرري سورة البقرة ويوسف كتير. استغفري كتير. ربنا هيفرحك قريب استجابة الدعاء بتتاخر عشان صبرنا يزيد اكتر وحلاوة السعادة تكون اكتر اصبري علي رزقك. نصيبك من فرحة جاي جاي. بس لازم الصبر. قولي لنفسك دايما انك هتحربي شر وتهزمي حزن. وأنك قوية.
ابتسمت فرح شعرت براحة الشديدة.
فرح :ربنا يكتر من امثالك. ويجبرك ويكرمك كدة. انت كلامك ريحني شكرا ليك جدا انت اسمك ايه صحيح.
نوح بابتسامة :نوح.
فرح في نفسها :اسمك جميل زيك.
فرح :اتشرفنا.
نوح :فرح انا اوعدك إني هخلصك من ظلم ناس دي هكون في ضهرك ومعاكي فرح اسمحيلي أكون بطل قصتك.
فرح بابتسامة جميلة :انت فعلا بقت بطل قصتي...
نرجع تاني.
نوح بسخرية :كفاية عليكوا فقرة سوما عاشق دي لأن ساعه بقت ١٠ وعاوز أنام واحد وراه شغل بكرة. هكملكوا حكاية بكرة بليل.
مراد بمرح :ده ايه فصلان ده. بتفصلنا ليه. ده كان شوية وهنلقي ورد وشاروخان هنلقي دخلنا وهو بيقول نحن نسير على دروب الحب.
ضحكوا جميعا خلود وحياة :صراحة عندك حق.
نوح :بقي كدة اخس عليكوا. طب يلا يلا عشان نمشي.
جميعا :يلا ثم ذهبوا الي منزلهم دخل مراد إلى منزل وجد جيلان وجوري واقفين في بلكونه.
جوري :ايه جمال ده مش معقول.
جيلان :ملاك ماشي علي أرض كانوا يتحدثون عن شاب يمشي في شارع.
مراد وقف خلفهم وامسك كشكول وضربهم علي رأسهم :يا حبايبي وايه كمان.
جوري :بابا اجررررري يا مجدي.
جيلان وبتجري :يومنا اسود.
مراد وامسكهم مثل حرامية ورفعهم إلى فوق قليلا : اعمل فيكوا ايه. اقتلكوا وأخلص بشرية منكو.
جوري :بابا مش معني انك طويل انك تعمل فينا كدة ده احنا بنحبك.
جيلان :خد قلبي ونزلني.
عمر واتي ومعه كاميرا ظل يصورهم :حلو تبقي لذكرى.
مراد بسخرية :بظبط قولي يا عمر اعلقهم في انهي نجفة.
عمر :هنا في نجف صاله.
مراد :فكرة هايلة.
جيلان وجوري :لا لا خد اقولك بس.
مراد وانزلهم واوقعهم علي كنبة :عندي فكرة تانية ثم غمز لعمر فا فهم.
عمر :هجوووووووووم ظلوا يدغدهوم وتعالت ضحاكتهم في منزل.....
عند خلود كانت تجلس في غرفتها تنظر إلى هاتف بصدمة....
نزلت من منزل دون أن تخبر احد حقا نسيت من شدة صدمة.
نزلت عند نهر النيل.
خلود :انتي عاوزة ايه.
ضي ببرود شديد :جاية اقولك لكنتي بتحبي من طرف واحد بقي ليا انا. انا سبتك عشان اخده منك
خلود وانصدمت بشدة هل حقا هناك أناس هكذا :انتي ايه يا شيخة شيطان. عاوزة تدمريني.
ضي بستفزاز :حبيت ادمرلك حياتك اه. اتمني انك تيجي فرح.
لم تتحمل خلود هجمت عليها ظلت تضربها........
عند مراد كانت جيلان وجوري وعمر ذهبوا الي نوم ومراد خرج الي بلكونه يستنشق هواء ويطلع الي نهر نيل لانه يسكن أمامه راءه خلود وضي ركض سريعا وبدل ثايبه ونزل إليهم.
عند نوح ذهب لغرفة خلود حتي يطمئن عليها لم يجدها صرخ بقوة با اسمها وركض لشارع ليبحث عنها.
ركض مراد نحوهم سريعا ابعد خلود عن ضي وصرخ :ايه لبتعمليه ده فكرة نفسك بلطجية.
خلود وصرخت به بقوة :هانم طلعت سبتني عشان اخدت مني شخص لبحبه. وبسببها اتخطبت لواحد صالونات..
ضي :انتي كنتي بتحبيه من طرف واحد هو مكنش يعرف فا انا ل اخدته.
مراد ونظر لضي بقرف شديد :بقي تلوثي ايدك عشان بني ادمة زي دي. يلا يا ماما روحي شوفي طريقك انتي واستاذ بتنجان بتاعك ١٠٠ حد يتمني خلود و١٠٠ واحدة تتمني تبقي صاحبتها ده ربنا خلصها من شرك. لو لقتك قدامها تاني ساعتها انا هقتلك مفهوم؟
نظرت لهم بغيظ وركضت.
خلود بخجل وابتسامة :شكرا لمساعدتك ليا.
مراد :لا شكر على واجب ربنا هيجبلك حقك منها متخافيش. اصبري انتي بس إن الله مع الصابرين...
ابتسمت له خلود ثم وجد نوح يتصل به واجب وحكي له أن خلود معه وحكي له ما حدث.
ركض نوح سريعا عندهم كان يشتعل من غضب.
مراد بهمس :براحة عليها اتكلم معها براحة.
نوح ويحاول هدوء :حاضر خلود يلا قدامي ركبوا سيارة
خلود :اسفة اني مقولتلكش قبل ما انزل.
نوح :هنتحاسب في فيلا. دخلوا إلي فيلا وذهبوا الي غرفتها حتي لا يسمع أحد أغلق بمفتاح.
نوح بعصبية وصرخ بها :من امتي وهانم مبتقوليش هي رايحة فين.
خلود :نوح اهدى عارفة اني غلطت ومش هعمل كدة تاني.
نوح وصرخ :تعرفى اني افتكرت أن جرالك حاجة وجريت في شارع زي مجنون ادور عليكي.
خلود ولم تقصد :نوح بطل خوفك عليا ده انا مش صغيرة.
نوح وهزها من ذارعيها وبعتاب :هتفضلي طفلة بتاعتي مهما كبرتي برضاكي أو غصبن عنك. ثم صرخ بقوة :انا كنت هموت لما ملقتكيش في اوضتك بخاف عليكي من كل حاجة يا خلود فاهمة.
خلود وحضنته بقوة وبكت بشدة ظلت تحضنه بقوة :اسفة ظلت تقررها كثيرا وتبكي
نوح ووابعدها قليلا ومسح دموعها وحضنها :خلاص يا امورتي. محصلش حاجة حصل خير بس دي اخر مرة بعض كدة رجلي علي رجلك.
خلود ببراءة :حاضر وعد.
نوح بابتسامة :يلا نطي علي سريرك عشان اغطيكي واقرلك حدوته زي ما بتحبي كل يوم
خلود :ايوا مش هكبر ابدا في حته دي لازم تحكيلي قصة كل يوم قبل ما أنام.
نوح بضحك :طفلتي صغيرة يا ناس. ثم نامت علي سرير وغطائها وجلس علي كرسي حكي لها قصة حتى نامت وقبل يدها وذهب لينام...........
واتي صباح فعلوا جميعا عادات كل يوم
ذهب كل منهم إلي عمله.
عند مراد كان جالس في مكتبه جالس يعالج مرضي.
ثم اتي ممرض يركض بسرعه وبخوف:استاذ مراد. في واحد جه وجايب خبر عن ابن حضرتك.
ركض مراد سريعا :عمر مالو. انصدم مراد عندما سمع وصرخ به :ابني مستحيل يعمل كدة. وركض سريعا الي جامعة..........
عند حياة كانت جالسة شاردة وفتحت لاب توب فتحت فيس بوك وجدت يحي كاتب..... انصدمت بشدة وصرخت بقوة ورمت لاب توب علي الأرض.
عند نوح ذهب إلى شركة جالس في مكتبه يعمل.
وجد رساله الى هاتفه انفزع عندما قرائها ركض سريعا وركب سيارته بسرعه جنونية..........
عند خلود كانت جالسة في جامعه في كافتريا كانت تسير وشعرت بدوار وفجأة اغمي عليها............
دمتم سالمين ❤️