53

1.5K 57 7
                                    

Zoals afgesproken stond ik om 19u klaar voor de deur. Ik had simpel een wit blousje, een zwarte jeansbroek met superlichtjes witte scheurtjes als details. Met witte schoentjes en mijn haren hingen los langs mijn schouders.

Al binnen enkele minuten parkeerde Safouane met zijn auto voor mijn deur. Ik stapte in en groette hem met 'Salam alikoum' waarop hij gebruikelijk reageerde met 'wa alaykouk salam' verder was het heel stil. We kwamen aan bij het familie huis van de BenSalah's. En nog voor ik kon uitstappen trekte safouane mij terug van mijn arm. "Niet vergeten, we doen alsof we gelukkig zijn" ik knikte en zonder wat te zeggen stapte ik uit.

Ik bel aan en we wachten geduldig tot er iemand opent. Al snel komt de jongste van de broers de deur openen. "Salam alaykoum lillyah" zegt hij netjes en steekt zijn hand uit. " wa alaykoum salam chahine" zeg ik waarop ik hen de hand schud. Chahine is echt een kopie van zijn moeder wat echt grappig is. Het is letterlijk alsof je een 17jarige Asmae in een jongens vorm voor je neus ziet staan. Ik grinnik om mijn gedachte.

In de woonkamer zie ik al snel de twee zussen en de broers en kleine isma. Een iets wat oudere vrouwen die ik al eerder zag bij sonia's handvraging (moeder van sonia) en natuurlijk de ouders.

Ik groette ze allemaal één voor één met gebruikelijke groet. De vrouwen twee zoenen op de wang en de mannen een hand. Ze stelde zich automatisch voor. Zo waren Sonia, Salma en Isma hun moeder er ook bij.

We kletsten wat over normale zaken en allerdaagse nieuws. Toen we gingen eten verliep alles nog goed! Althans tot Safouane natuurlijk het nieuws deelde. " mama papa ik moet iets mededelen, namelijk ook ik ga binnenkort trouwen" zegt hij met een klein glimlachje. Waarschijnlijk geacteerd daar niet van. Meteen richtte een paar blikken zich op mij. Ik werd overduidelijk verlegen en probeerde de blikken te vermijden. "Met wie weldi..? Met..Lillyah?" Ze keek mij met een warme blik aan. Iedereen wachtte aan tafel op een antwoord, ik moest echt lachen en wilde zeggen dat het een grap was.

*zucht*Maar dat was niet zo..

Ik glimlachte kleintjes en knikte. Salma en sonia en mouads vrouw begonnen tegelijk te joelen. Ik werd best rood en lachte zenuwachtig. Dit was serieus niet geacteerd want ik was over mijn oren beschaamd. Alle ogen gevestigd op mij en safouane.

Ik wilde roepen tot over de melkweg dat het allemaal zakelijk is maar dat was niet de deal. Anders zou ik alles net zo goed kunnen afblazen en gerechtigheid voor mijn familie op mijn buik schrijven.

"Voor wanneer is het gepland jongeman?" Zegt zijn vader tegen safouane. "Over zo'n drie maanden hooguit" Sonia gaf hem een boks. "Ik over een maand broertje tik hem aan" hij gaf haar een boks terug maar keek haar droog aan. "Ik ben ouder" ze praatte hem na met een achterlijke stem en ontving al snel een speelse klap. De hele familie moest erom lachen.

Het was verder een leuke dinertje. Iedereen was aan het kletsen over Sonia zowel Safouane's en mijn bruiloft. Ik krijg al de rillingen als ik er aan denk! Safouane en ik in een huwelijk?

ik zat er maar stilletjes bij en speelde met mijn vork. De schoonzus van Safouane kwam ook aan tafel zitten en legde haar jongste kind naast mij. Hatim keek een beetje heen en weer tot zijn blik bij mij stil stond. Ik glimlachte naar hem en hij draaide verlegen met een klein lachje om. Ik tikte hem aan en deed net alsof ik iets heel anders deed. Zo speelde ik met hem tot hij zich op zijn gemak voelde en zich rot lachte.

Het gezin die natuurlijk niets vermoedende door praatte was nog druk in gesprek. Tot hatim hun aandacht trok met zijn bulderende schattige kinder-lachje. Hij kon me helemaal op een andere demensie brengen met zijn schattigheid. Ik hou zo veel van kindjes.

" ik wil water" zegt hij helemaal buitenadem van het lachen. Mouad overhandigde mij lachend zijn waterflesje en die gaf ik aan hatim. "Lillyah je kan het goed hebben met hatim kan je hem eten geven?" Vraagt zijn moeder aan mij. Ik knik en neem zijn bordje van haar aan. Ik voer hem en speel ondertussen een beetje met hem terwijl de rest al van tafel gaat. Nu ik bezig ben met hatim kan ik akward gesprekken vermijden ;)

Zijn licht in het donkerWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu