الباب اتفتح مره واحده ومراد دخل وقفله وراه...
ادهم قام وقف واتكلم: في حد يدخل بالشكل ده؟؟
مرااد بعصبيه: انت اللي ازااي تعمل كده؟؟.
ادهم باستغراب: ليه انا عملت ايه؟؟
مراد: هتعمل نفسك مش عاارف؟؟ دي الشركة كلها عارفه...
ادهم: ايوه فعلا الناهرده الشركة كله بتتصرف بطريقه غريبه هو فيه ايه الناهرده؟؟
مراد: معقوله مش عارف ايه اللي عملته؟؟
ادهم: لا والله مش عارف اي حاجه خالص..
مراد: امتي حددت خطوبتك انت ولين؟؟
ادهم: خطوبتي؟؟!! خطوبة ايه ؟؟
مراد: لين الناهرده جت الشركه وعزمت الكل علي خطوبتها انت وهيا ...
ادهم استغرب... هو امتي حدد خطوبته هو ولين ؟؟ وازاي تاخد قرار زي ده من غير ماتسأله؟؟ هو قالها انه محتاج وقت ولسه هيفكر...
مراد: ها افتكرت دلوقت؟؟
ادهم: مراد بص الموضوع...
مراد قاطعه بصوت عالي: مووضوع اييه ؟؟ الموضوع الوحيد يلي عاوز اعرفه انت ازاي متقوليش علي حاجه زي كده؟؟ امتي انت قررت وفكرت مع نفسك وقررت تتجوزها كده وبالسرعه دي؟؟ اييه نزل عليك الوحي فاجأه انكو تتجوزو؟؟
ادهم: مراد لو سمحت متعليش صوتك...
مراد بنرفزه: لاا لاززم اعلييه يادهم لاازم تفهم ان اللي انت عملته ده غللط وميينفععش... انت مبتحبش للييين ياادهم...
ادهم: مراد اسمع...
مرااد قاطعه: مشش عااوز اسمع منك حااجه.... اننت لو كنت بتعتبرني صاحبك فعلا مكنتش خبيت عليا حاجه زي كده وكنت سألتني علي القليله.... ازاي قررت تتجوزها وانت مش بتحبها.... اييه االلي حصلللك فهههمننني...
ادهم: مراااد خلااص اسمع....
مرااد: انت اللي لازم تسمعنني ... ازااي تسمي دي صدااقه ؟؟ انت اتغيرت جدا يادهم ومش فاهم ايه اللي حصلك؟؟ انت مش صاحبي...ادهم بعصبيه: اييوه فعلاا انت معاااك حق اناا اتغييررت فعلااا ... انا مش ادهم ومش صاحبك ولاا صاحب حد ومش عااوز اقولك حااجه.. واتفضل اطلع بره مكتبي ....
مراد بأبتسامه استهزاء: طاالع يادهم طالع بس افتكرها ياصحبي...
مراد طلع من مكتب ادهم وهبد الباب وراه... وادهم قعد مكانه تاني واتنهد وحط ايده علي وشه....
رانا وصلت الشركة ولقت مراد كان طالع من مكتب ادهم وباين عليه متنرفز... مراد شافها و بصلها بنظره كأنها بتقولها خسارة...
رانا: مراد في ايه ؟؟
مراد : اسألي مديرك...
مراد مشي وساب رانا في حيرتها ...رانا دخلت لقت ادهم قاعد و ساند راسه علي ايده وباصص لتحت...
رانا: ادهم مالك في ايه؟؟
ادهم رفع راسه وبصلها وساكت...
رانا: ادهم في حاجه حصلت؟؟
ادهم قام وقف واتكلم بجديه: اسمي الاستاذ ادهم انا مش واحد صاحبك علشان تكلميني كده...
رانا مستغربه من كلامه ايه اللي حصل لادهم ؟؟ مش هو اللي قالها متنادهوش بألقاب؟؟
رانا: انت ليه بتكلمني كده ؟؟هو انا غلطت في حاجه؟
ادهم: لا انتي مغلطتيش في حاجه.. بس دي الطريقه اللي لازم تتعاملو بيها.. كل واحد لازم مياخدش اكبر من حجمه انتي مجرد سكيرتيره عندي وياريت متتجاوزيش ده...
رانا كلام ادهم جرحها جدا ... هو ايه اللي حصله لسه امبارح كان كويس.... وكانت بتحس انها مميزه عنده... معقولها هيا مجرد سكرتيره في نظره؟؟ ازاي يكلمها كده ......معقوله نظرتها ليه كانت غلط؟؟ مش نظرتها هيا وبس نظرت شارو كمان هو كان واثق ان ادهم بيحبها وانه شخص كويس...
ادهم وهو بيقلب في الملفات : هتفضلي واقفه كده كتير ؟؟ قدامنا شغل...
رانا دمعه نزلت من عنيها ومسحتها بسرعه وقررت تكمل وتحاول تفهم اللي حصل من مراد بعدين ...
ادهم جاله تليفون من لين اخده وطلع بره...ادهم بنرفزه: ممكن تفهميني ايه اللي عملتيه ده؟؟
لين: ايه اللي عملته يابيبي؟؟
ادهم: بجد؟؟ مش عارفه عملتي ايه في الشركة هنا؟؟
لين: ااااه .. عادي مش فاهمه انت متضايق ليه؟
ادهم: متضايق لييه؟؟ من كل عقلك بتسأليني متضايق ليه؟؟ احنا امتي حددنا خطوبتنا ومستشرتنيش ليه قبل ماتعملي كده؟؟
لين: مانت قلتلي انك موافق اننا نعمل خطوبه وبعدين نفضل شويه وقت علشان نتعرف اكتر بس لازم نستعجل في الخطوبه...
ادهم: ماشي يالين اقفلي دلوقت وهنتكلم بعدين...
ادهم قفل مع لين وهو متنرفز وقرر انه ينزل يشم هوا شويه...
ادهم دخل وكلم رانا: انا هنزل شويه خلصي الملفات دي ورتبيها... ولو احتاجتي مساعده انتي عارفه مكتب مراد...
رانا : حاضر..ادهم مشي ورانا قررت تروح عند مراد بسرعه قبل مادهم يرجع...
رانا خبطت علي باب المكتب بتاع مراد علشان تدخل...
مراد : ادخل...
رانا دخلت ولقت عنده موظفين ...
مراد بصلها وفكرها عرفت حاجه عن ادهم...
مراد للموظفين: تمام دلوقت تقدرو تتفضلو..
الموظفين مشيو ورانا دخلت ...
مراد: اتفضلي يارانا اقعدي...
رانا: شكرا يامراد علي القليله في حد لسه علي حاله في الشركة دي...
مراد: ليه تقصدي ايه؟؟
رانا: انت مشوفتش اللي حصل لأدهم؟؟
مراد: ماله؟
رانا: بيتعامل معايا بطريقه غريبه ومتغير جدا ...
مراد اتكلم بضيق: عمل معاكي كده برضو؟؟
رانا باستغراب: هو عمل معاك كده برضو؟
مراد: مش عارف ماله تخيلي انه نهي صداقتنا وطردني من مكتبه ؟؟ لا والكبيره ان خطبته علي لين كمان يومين...
رانا اتصدمت ان ادهم هيخطب لين وهيا مكانتش عارفه...
مراد : اتصدمتي مش كده ... كنتي بتحبيه؟
رانا بصت لمراد بصة حزن وعنيها اتملت بالدموع ...رانا قامت وكانت هتطلع من المكتب ...
مراد: استني يارانا...انتها البارت الثاني عشر....
توقعتكو واتمني البارت يعجبكو ❤....
أنت تقرأ
الوعد
Romanceعلطول في عقبات بتقف في طريق الحب ويمكن يكون الوعد عقبه من العقبات دي .... ترقبو الوعد بقلم / اسماء عبدالله