- DH 18 -

10.8K 139 9
                                    

Arya melangkah masuk dengan berhati-hati ke dalam wad Vicky itu. Matanya mengerling Jack yang masih dibuai mimpi di atas sofa.

"Buat tahi mata je tau." ngomelnya perlahan.

Langkah diatur ke katil. Wajah lesu dan tidak bermaya lelaki itu di usap lembut.

"Sepatutnya I yang kena semua ni. Tapi kenapa you pulak nak susahkan diri fikirkan hal semua tu?" soal Arya dalam nada berbisik.

Tiba-tiba kelopak mata Vicky terus terbuka. Memandang lurus ke anak mata Arya yang berkaca tetapi terkejut.

"Err.. You dah bangun? I panggilkan doktor." tangan segera ditarik dari terus memegang wajah lelaki itu.

"No."

Suara serak Vicky menyebabkan pergerakan Arya terhenti. Perlahan-lahan di menoleh kearah Vicky yang cuba bangun dari baringannya itu. Arya just lend him a hand la. Takkan orang sakit kita nak tolong tengok je kan?

"Thanks. I nak air."

Arya 'Ha?' sebelum menoleh ke serata tempat dan matanya terpandang botol mineral di atas almari kecil di sisi katil Vicky. Penutup di buka lalu di beri kepada lelaki itu.

"Erm kalau tak de apa-apa I balik dulu." kaki ingin melangkah ke pintu sebelum tangannya ditarik.

"Arya." Vicky memanggil sebaris nama perempuan itu dengan payah kerana kerongkongnya kering.

"You teman I malam ni? Boleh?"

"Tapi.." Arya ingin menolak.

"Please. Lepas Jack bangun you balik. I just nak borak-borak je." Vicky segera memotong laju percakapan Arya.

Arya diam seketika sebelum melabuhkan punggungnya di atas kerusi bersebelah katil Vicky. Jelas matanya menangkap senyuman kecil lelaki itu. But she just ignore it.

Vicky diam memandang Arya yang jelas tidak selesa sama ada bersamanya ataupun dengan pandangan matanya. He just can't believe it and now Vicky know he can't stay calm anymore.

"You sihat?" soal Vicky sekadar bertanya khabar.

Arya angguk perlahan sambil tangan kiri mengusap lengan kanannya yang terdedah sepenuhnya kepada dingin aircond dalam wad itu.

Vicky yang perasan akan hal itu segera mengeluarkan towel dari dalam almari di sisi. Macam mana dia tahu? This is just hospital la.. Not in the box.

"Nah." di hulur tuala yang berwarna purple bersulam bunga kuning kepada Arya.

Arya just take it. Nah.. Dia bukannya bodoh sombong sampaikan benda yang give her benefits pun dia nak tolak. Arya menyelubungi seluruh tubuhnya dalam tuala besar itu.

"Arya.. I um I kalau boleh.."

"What?" soal Arya.

Vicky terus memandang lurus wajah wanita itu. Liur ditelan dengan payah.

"I want to marry you. Please. I akan jaga you. I bertanggungjawab atas apa yang jadi malam tu." sepenuh perasaan Vicky ingin meyakinkan Arya.

Arya hanya diam menunduk memandang tangannya memegang tuala itu. Entah la apa perasaan lelaki itu bila tahu perasaannya saat ini.

"Arya." Vicky memanggil lembut.

Arya mengangkat wajahnya. Matanya merenung dalam-dalam mata Vicky yang redup memandangnya. Mereka beradu mata seketika.

"Woi woi. Apa ni? Nak sweet pun ingat tempat la. Aku ada ni." sampuk Jack yang baru bangun dari tidurnya.

Vicky dah macam 'Haih..Kenapa kau bangun sial?'. Arya shy shy cat gitu.

Dissonant HeartbeatWhere stories live. Discover now