Sekitar jam 1.15 petang.
"Mula-mula Maryam. Lepastu Rafiq, Arif, Hanna dengan Sarah. Sekarang Irdina dengan Shahrul pula. Lepasni siapa? Tolong lah, aku dah letih nak 'layan kerenah' zombie-zombie ni semua. Huh! " Keluh Fariz kerana hampir kesemua rakannya menjadi mangsa zombie di depan mata kepalanya sendiri.
"Tolong sesiapa, cakap dekat aku ni semua cuma mimpi. Aku takut nak hadap semua ni."
"Ini bukan mimpi lagi Izzati. Ni semua realiti, kau kena terima hakikat ni. Aku tau kau takut . Tapi, kami semua still ada dengan kau sampai sekarang kan? Kita semua dah berjanji nak hadapi sama-sama right?" Hanie cuba menenangkan rakan baiknya.
"Yes! Firasat aku pun kuat mengatakan bahawa kita ni lah yang akan jumpa penawar untuk wabak ni. Aku yakin!"
Kata-kata Atirah membuatkan semua orang tergelak."Haihh, drama queen memang cenggini eh?" Kata Faiz sambil membuat tangan ala ala pondan.
Laju sahaja Nurin dan Izzarul meniru aksi Faiz."Haih, berapa lama kita nak tunggu kat sini? Bila nak sambung perjalanan kita wahai pak cik mak cik sekalian?" Sampuk Damiya.
"Korang! Misi kita sekarang nak cari makanan, tempat tinggal and paling penting senjata. Sesiapa ada cadangan boleh pm tepi yer."
"Tapi sebelum pm dia, mintak izin Ina dulu." Kata-kata Hanie membuatkan Haziq ketawa terbahak-bahak.
"Straight to the point! Aku ada plan nak share dengan kau ni Haziq."
"Hah, apa?" Soal Haziq kepada Haqriz.
"Apa kata kalau kita cari hotel." Haqriz mengajukan cadangan.
"Hotel?" Haziq berfikir sejenak.
"Trivago! Hahahah!" Kedengaran comel sahaja suara Nurin dan Izzarul ketawa setelah berjaya mengenakan Haziq.
"Haish bebudak ni. Nakal betul." Tegur Haqriz.
"Aku setuju dengan cadangan kau. Yang lain macam mana? Setuju?"
"Of course la." Jawab Safrina dengan suara galaknya. Haziq tersenyum meleret.
Yang lain pula hanya mengangguk tanda semua telah bersetuju.
"Makanan dengan senjata pula? Nak cari mana?"
Soal Haziq kembali."Kita perlu masuk mall ataupun kita cuma cari mini market yang berdekatan hotel tu supaya kita boleh 'tapau' makanan lebih sikit." Cadang Atirah.
"Untuk senjata hmm... aku rasa aku tahu kat mana tempat yang boleh kita dapatkan senjata." Hanna memberi cadangan untuk senjata pula.
"Wah, macam menarik." Kata Haqriz.
"Okay, kalau macam tu semua pun setuju kan? Tapi ingat, kita akan pergi ke hotel dahulu dan berkumpul semula dalam mana-mana bilik hotel untuk solat. Kemudian, barulah kita bahagi tugas untuk siapa yang nak cari makanan dan siapa yang nak cari senjata. Boleh?"
Semua mengangguk sambil tersenyum tanda mereka benar-benar bersetuju dengan cadangan kedua itu. Lagi bersemangat lah mereka apabila disebut perkataan senjata.
YOU ARE READING
Bertahanlah Selagi Mampu!
Adventure"Habis tu? Kau nak bawak zombie tu ikut sekali? Tak fikir ke risikonya lagi tinggi." Faiz cuba memujuk Asyraf. "Hey! Korang, cuba tengok tu. Dekat lorong nak pergi tandas. Banyaknya darah!" Tiba-tiba Atirah bersuara. Mereka semua terus memandang la...