Kluang, Johor. 8:00 malam.
Sejak perbincangan tadi, Maryam kelihatan termenung sepanjang masa.
"Dah nak pergi ke?" Soal Maryam tatkala Asyraf datang dan duduk di hadapannya.
"Haah...tapi, awak okey ke ni?"
"Tak..."
"Sebelum saya pergi, saya nak dengar suara awak." Asyraf menongkat dagu sambil memandang ke arah Maryam.
"Ish, jangan laa...jangan buat saya blushing." Senyuman manis terukir di bibir Maryam hingga menampakkan lesung pipitnya.
"Macam mana kalau ni kali terakhir awak dengar suara saya?"
"Ishh janganla fikir macam tuu..." Pujuk Asyraf.
"Ayah dah tak ada...mak dengan adik saya entah dekat mana sekarang..." Maryam mengeluh.
Suasana seakan-akan kembali suram.
"Awak kena kuat..saya nak awak kuat demi kebaikan semua orang dan untuk diri awak jugak...boleh?"
"Saya tak kuat tanpa orang yang saya sayang di sisi saya...mak, ayah, kawan-kawan kita...semua dah tinggalkan saya. Sekarang awak..." Maryam tidak mampu bertentangan mata dengan Asyraf kali ini.
"Maryam...Pandang saya."
"Tak-tak...saya tak boleh."
Esakan halus Maryam kali ini benar-benar buatkan Asyraf serba salah untuk meninggalkannya.
Asyraf lantas bangun dan duduk melutut di hadapan Maryam yang duduk di atas kerusi.
"Awakkk please kalini saya mintak. Jadi diri awak yang dulu balik. Yang happy-go-lucky and tak takut untuk hadap semua masalah. Boleh?" Asyraf mancari wajah Maryam.
"Soal keselamatan saya awak tak perlu risau sebab saya dah biasa dengan situasi ni." Asyraf cuba menyedapkan hati Maryam.
"Tapi, kalau apa-apa jadi pada awak macam mana?" Dalam esak tangis yang masih tersisa, Maryam bertanya.
"Apa je pilihan kita ada sekarang. Kalau kita tak cuba usaha sekarang, mungkin keadaan akan jadi lebih keruh. Mereka yang tak berdosa pun akan kehilangan nyawa." Tambah Asyraf lagi.
Ada benarnya juga apa yang dikatakan oleh Asyraf. Takkanla
"Ash! Nak gerak dah ni." Kelui Rafiq yang sudah berada di luar rumah.
Maryam pasrah. Hatinya mula diasak perasaan gelisah.
'Ya Allah, kenapa berat sangat ujian ni.'
Air matanya tidak dapat disekat lagi.Wajahnya terasa seperti disentuh suatu tangan. Air matanya diseka perlahan.
Tenang, itulah apa yang dirasainya ketika itu.
Tangan siapa lagi kalau bukan Asyraf. Tidak pernah sekali pun Asyraf mengabaikan dia.
Debaran hatinya bertambah sebaik matanya dibuka.
Pandangan redup Asyraf, ditatap dalam-dalam.Asyraf seraya menarik gadis itu ke dalam dakapannya buat kali terakhir sebelum dia pergi.
"And, one more thing! In case, kalau ada masalah. Call kitorang cepat-cepat. Lepastu, dua hari sekali awak kena call saya. Untuk update keadaan korang semua." Pesan Asyraf bersungguh-sungguh.
"Okay Ash."
"Abang! Jaga diri!" Jerit Damiya sambil memeluk tubuh abangnya.
"Esh, pandailah abang jaga diri sendiri
Adik tuuuu, bukan boleh percaya sangat. Riz, kau jaga adik aku betul betul-betul eh...apa-apa jadi dekat dia, aku cari kau." Gurauan Rafiq kedengaran serius.
YOU ARE READING
Bertahanlah Selagi Mampu!
Aventura"Habis tu? Kau nak bawak zombie tu ikut sekali? Tak fikir ke risikonya lagi tinggi." Faiz cuba memujuk Asyraf. "Hey! Korang, cuba tengok tu. Dekat lorong nak pergi tandas. Banyaknya darah!" Tiba-tiba Atirah bersuara. Mereka semua terus memandang la...