أمير الرجال البارت الاول

122K 1.6K 113
                                    

البارت الاول .
في شارع هاديء بعد العصر تحديدا ، تمشي ساره بعد يوم شاق وطويل اتيه من شغلها ترتدي دريس طويل مسترده اللون ومعها شنطه يدها تعلقها علي كتفها ، وهاتفها في يدها ، كانت تسير بجانب الطريق فارادت ان تعبر الطريق ، فااتي هو مسرعا بعربيته الفاخره وارتطمت بقدميها فتعثرت ووقعت بالشارع .

توقف امير بعربيته ونزل مسرعا وهو مرتبكا لما حدث ، وكانت رجل ساره تؤلمها ولا يوجد ماره بالشارع، امير رائها وحاول مساعدتها فامسك بيدها تنهض ولكن ساره ليست بقادره علي النهوض وتتالم .
وقف امير متحيرا مما حدث ، وساره تتالم بالاهات من الوجع فااستجمع امير تفكيره وقال لها هوديكي المستشفي .

وقام بحملها وساره تمنعه من خجلها وتقول له ابعد عني وتنادي مفيش حد هنا يساعدني ، فنظر امير حوله فلم يجد احد فقام بحملها رغما عنها وهي تحاول ابعاده وتقوله ابعد..... ابعد ...، فلا يوجد ماره في الشارع يحاولوا مساعدتها وهي ايضا تتوجع وتتآوي من الالم ، فاادخلها عربيته وهو يحاول ان يهدئها وفي نفس الوقت هو مضطرب مما حدث فيحاول تهدئتها اطمئنانها بسيطه.. متخفيش .... انا اسف ..... حقك عليا....... ، وكان متوترا بعض الشيء ، ادار العربيه وقادها بسرعه كبيره لياخد ساره لاقرب مستشفي وهي تتاوي من الوجع والالم .

#في المستشفي
امام مستشفي الرحمه الخاص ، نزل مسرعا من عربيته وفتح باب العربيه  الذي بجوارها وقام بحملها وادخلها المستشفي ، في صاله الاستقبال ، قال بصوت عالي فين الدكاتره ..... فين الاسعاف فااتي علي الفور فريق الاسعاف مكون من دكتور واثنان ممرضين رجاله وبنت ممرضه، ووضعوها علي العربه المتحركه وادخلوها غرفه الكشف واغلق الباب.

امير يقف بقلق وتوتر وهاتفه لم يهدي اتصالات فامسكه وقد قام بعمل خاصيه الصامت ، بعد وقت ليس بكثير يخرج الطبيب من غرفه الكشف .

الطبيب : يوجه كلامه الي امير ،حاجه بسيطه متقلقش .... كشفت عليها وعملت الاشعه وطلع كسر في رجليها ..  محتاجه تجبيس ...
امير : تمام يادكتور اعمل الازم .
يدخل الطبيب غرفه الكشف ومعه الممرضه حامله ادوات الجبس .
ساره مستلقيه علي الشازلونج ( سرير الكشف) تتوجع وتنظر في دهشه في ايه هتعملو ايه .

في بيت ساره .
البيت ملك لوالد ساره وهو مكون من طابقين الاول ارضي محل ومخزن ، والدور الاول علوي مكون من صاله بها انتريه وغرفتين ، غرفه الام والاخري غرفه ساره واختها مي ومطبخ متوسط وحمام صغير .

الحاجه فاديه ( والده البطله) ست بسيطه زوجها متوفي منذ شهرين وتعيش هي وبناتها من ايجار المحل والمخزن ، اولادها هم ساره وقد تخرجت منذ  من كليه التجاره اداره اعمال .
ومي بنت خفيفه الدم وشقيه ومتطلعه بعض الشيء في السنه النهائيه من كليه الاداب ، الام ليس ليها غير بناتها وتخاف عليهم جدا خاصتا بعد وفاه الزوج .

أمير الرجال ( مكتمله) حيث تعيش القصص. اكتشف الآن