#امير_الرجال #البارت_السادس
في الجامعه
تجلس مي بجوار نادر المالكي ( ابن رجل اعمال) زميلها في الجامعه لكنه في عامه الاخير بالكليه .نادر : مش معقول كده يامي كل مره بتزعليني منك كده .
مي : برقه ، انت اللي مبتحبنيش بجد .نادر : والله بحبك وبموت فيكي كمان .
مي : لو كنت بتحبني بجد كنت جيت خطبتني .نادر : انا قلتك اول لما اتخرج هاجي اخطبك علي طول .
مي : وهتفرق في ايه يعني لو اتخطبنا دلوقتي من بعدين .نادر : ياحبيبه قلب نادر ، انا دلوقتي لسه طالب ، لكن لما اتخرج هشتغل مع بابا في الشركه ويبقي ليا وضعي ، واجي اخطبك دا انا لسه باخد مصروف يامي .
مي : تؤ تؤ زعلانه منك خالص ومش هكلمك .نادر : بموت في رقتك مجنناني ، نفسي تفهميني وتفهمي تفكيري ، انا لما اتخرج واشتغل وقتها بس هيبقي معايا فلوس من شغلي وليا مكانتي واقدر اعتمد علي نفسي ، واقدر اقول لاهلي اني عايز اخطبك واصمم علي البنت اللي اخترتها.
مي : تتنهد بدلع ، ايه التعب دا بس ياربي.نادر : مي هو انتي بتحبيني بجد .
مي : تنظر له بنظره ضيق ، بعد دا كله لسه بتسال.نادر : انا كل مااكلمك تقوليلي الخطوبه ، الخطوبه .
مي : بصوت رقيق ، نفسي ابقي معاك قاعده مطمنه ، مخفش لو حد شافنا سوا ، صحابنا وزمايلنا يقولو ايه .نادر : انتي اكتر واحده عارفه اني راجل وبخاف عليكي قد ايه ، احنا في الجامعه لما بنقعد سوا لوحدنا مبنكملش نص ساعه ، وباقي الوقت بيكون في المحاضرات او مع زمايلنا ، وبعدين محدش يعرف اننا بنحب بعض ، دا حتي ايدك مبرضاش المسها علشان محدش يبصلك و يقول عنك اي كلمه.
مي : تقاطعه ، شفت اهو يعني حتي مش عارفين ناخد راحتنا سوا .
نادر : يضحك . ياحببتي انا مبرضاش نخرج سوا لوحدنا علشان ميحصلكيش مشاكل ، انا راجل يامي واعرف ازاي احافظ عليكي ، انا لو بسلي زي ماانتي مفكره كنت قضتها معاكي خرجنا واتفسحنا ومكنش همني حد.
مي : بنظره رومانسيه وصوت هادي ، حبيبي انا واثقه منك ومن حبك ليا بس كان نفسي احط دبلتك في ايدي قصاد كل الناس ونخرج ونطلع براحتنا .
نادر : انا مبقتش اكلم اي بنت ولا اهزر مع حد علشانك انتي ، حتي زمايلنا البنات مبقتش اكلمهم علشان متضيقيش ، ثم يرفع حاجبيه مش قادره تصبري شهرين بس .
مي : باابتسامه ، حاضر هستناك .. حتي لو هستناك العمر كله.في بيت ساره .
عادت مي من الجامعه ودخلت غرفتها ، والقت شنطه يدها وكتبها علي المكتب ، ثم التفت ونظرت لساره .مي : مالك ضاربه بوز ليه علي المسا .
ساره : تنظر لها بشرود ، مفيش .
مي : انطقي في ايه اترفدتي ولا ايه .
أنت تقرأ
أمير الرجال ( مكتمله)
Romansaمقدمه #امير_الرجال امير : بطل القصه ،قوي الجسم طويل وعريض البنيان عيناه مثل الصقر ،قمحي البشره ذو دقن خفيفه وشعر طويل لحد ما ،في الثلاثين من عمره ، ذو النفوذ والسلطه رجل اعمال ، لا يؤمن بالحب خاطب بنت رجل مهم ( زواج مصالح) ، يقع صدفه في العشق ويواج...