البارت الثاني

56.7K 1.1K 114
                                    

البارت التاني .

في بيت ساره تحديدا في شقه والدتها
والده ساره تجلس علي الاريكه في الصاله  وباب الشقه يطرق .

الحاجه فاديه : تنادي بصوت عالي يامي ... يامي افتحي لاختك ، وتنهض هي من علي الكنبه .

مي : تخرج من غرفتها وتتمتم بصوت عالي ، مي ... مي ... هو مفيش غير الزفته مي ف البيت ، ( الباب يطرق مره اخري ) حاضر حاضر هفتح اهو ، وهي بنتك مش معاها المفتاح، مبتفتحش ليه ايه التعب دا ياربي .

الام تمشي بخطوات بطيئه ، ومي مسرعه تجاه الباب وتفتحه.
مي : تتفاجا بشخص غريب ، طول وعريض البنيه ووسيم وملابسه شيك  ، فتنظر له بإعجاب وبصوت ناعم وابتسامه،  نعمحضرتك ... اي خدمه .
امير : باابتسامه مي!!
مي : تبتسم ، انت تعرفني.
فتاتي الحاجه فاديه وتقف وتجد امير.
امير : السلام عليكم .
الام ومي : وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته .
الام : نعم يابني .
امير : ساره تحت ومحتاجه مي تنزل تسندها .
الام : تشهق وتضع يدها ع صدرها ، ساره مالها هي فين وايه حصلها .
مي : بأستغراب ،انت مين وساره مالها .
امير : ولا حاجه ياطنط دي حادثه بسيطه وهي بخير اطمني  .
مي : تنظر له بااستغراب .
الام : بقلق وخوف ، يالهوي حادثه ايه ، استر يارب ،الحقي اختك يامي .

مي : تنزل مسرعه الي تحت .
امير يحاول مطمئنه الحاجه فاديه متقلقيش ياطنط حاجه بسيطه والله ، دقيقه وهتلاقيها طالعالك .
بعد عن اذنك ....ويتركها وينزل .

مي علي باب البيت وساره تنادي علي مي بصوت مرتفع قليلا من العربيه مي...  مي.....
باب العربيه مفتوح قليلا فتذهب مي مسرعه وتفتح الباب علي الاخر وتنظر الي ساره في ايه ، وتنظر لقدمها رجلك مالها.

ساره : ساعديني بس اقوم من علي الكرسي .
فياتي امير ويحاول مساندتها فيثني علي قدمه ويمد يده ويخرج قدم ساره المتجبسه من العربيه.
واختها بجوارها تساندها من وسطها وكتفها ، فتحاول ان تتزن ساره وتقف ولكنها غير قادره ،

فيساندها امير من جهه اليمين ومي من جهه الشمال ، وتمر ست كبيره ( ام محمد) يالهوي مالك ياساره اساعدك يابنتي ، ترد مي شكرا ياام محمد كتر خيرك .
وتتمتم مي وانتي لو كان فيكي صحه كنتي وقفتي ، فيسمعها امير ويضحك
فدخلوا جميعا مدخل البيت وكانت مي غير قادره وتنهج وهي تساند اختها ، وساره تتالم بصوت منخفض ، ( المدخل لي بكبير والسلم ضيق ).

امير : يوجه كلامه الي مي ، بعد اذنك ايدك كده شويه ( بقصد تبعد يدها عن ساره) ، فتستغرب مي ، فقام امير مره واحده بحمل ساره فجأه .

ساره : بضيق،  بتعمل ايه ، ابعد وتبعد يده وسع كده .
امير لم يدنو لها اي اهتمام وصعد مدرج السلم.
مي : تتمتم بصوت منخفض ، يارتني انا اللي اتشلت وتعض علي شفيفها .
ساره : بضيق ، انت مجن ن ايه اللي بتعمله دا ، نزلني بقي.
امير : لم يحاول ان يرد عليها وادخلها برفق من باب الشقه ، ووضعها علي كنبه الصاله ، وامها تجلس علي الكرسي .
ومي واقفه خلفهم .
الام : بلهفه تقف ، مالك ياحببتي رجلك مالها وتاتي بجوار ساره وتجلس بجانبها ساره ياحببتي ايه حصلك ياقلب امك.
ساره : اطمني ياماما دي حادثه عربيه بسيطه وتنظر الي امير .

أمير الرجال ( مكتمله) حيث تعيش القصص. اكتشف الآن