[25]

281 53 4
                                    

DI luar, peluru-peluru semakin menggila. Naga Tempur, kenderaan ciptaan Kaio itu merempuh apa saja yang berada di hadapannya. Bom tangan mula dilancarkan dari pelancar bom milik askar-askar yang berada di atas menara namun kurang tepat mengenai sasaran.

Naga Tempur akhirnya tiba di hadapan pintu terowong. Tembakan meriam dilepaskan bertalu-talu ke arah pintu besi waja yang menutup terowong itu.

Beberapa kereta perisai milik tentera mula muncul dan menuju ke arahnya.

Bedilan meriam yang terakhir dari Naga Tempur berhasil mencipta lubang yang besar pada pintu besi itu. Dengan laju, kenderaan itu meluncur masuk ke dalam terowong tersebut.

Kereta-kereta perisai milik tentera pantas mengekori dari belakang sambil menghamburkan amunisi dengan tidak berhenti-henti.

Naga Tempur terus mara dengan kencang di dalam ruang yang kelam itu. Pasukan tentera mengikut rapat. Mereka masih terus melancarkan bom ke arah kenderaan itu. Salah satu darinya berjaya merobekkan bahagian belakang Naga Tempur.

Walau bagaimanapun, Naga Tempur masih mampu bergerak.

Satu lagi bom yang dilancarkan oleh kereta perisai tentera telah merosakkan tayar di sebelah kiri Naga Tempur menyebabkan kelajuannya semakin berkurangan. Percikan api terhasil dari tayar besi yang bergesel pada rel keretapi. Kenderaan itu masih lagi dipaksa bergerak dan cuba bertahan.

Keadaan semakin genting. Naga Tempur mula membalas serangan. Meriam yang berada di atas bumbungnya berpusing 180 darjah dan mula membedil musuh-musuh di belakangnya.

Tetapi kereta-kereta perisai itu lebih kuat. Ternyata serangan balas itu tidak langsung membantu. Cara lain diperlukan.

Laras meriam Naga Tempur kemudian dihalakan ke atas. Tembakan mula dilepaskan ke arah bumbung terowong. Batu-batu konkrit yang besar bersama tanah mulai jatuh dan menghempap kereta-kereta perisai yang berada di bawahnya.

Tindakan tersebut berhasil melengahkan beberapa buah kereta milik musuh itu. Namun, beberapa buah kereta lagi masih berjaya mengelakkan kemalangan tersebut dan meneruskan pemburuan.

Bom-bom terus terbang dari kereta perisai tentera. Salah satu bom telah meletupkan meriam milik Naga Tempur, manakala yang lain telah memburukkan lagi kerosakan di bahagian belakangnya.

Pintu besi di hujung terowong sudah kelihatan. Hanya beberapa meter lagi, Naga Tempur akan berjaya keluar dari Lembah Besi.

Pergerakan Naga Tempur yang semakin perlahan menyebabkan kereta-kereta perisai musuh semakin menghampiri. Salah satu dari kereta perisai itu mula merodok di bahagian belakang Naga Tempur. Ketika ini, seluruh tayar di bahagian kirinya sudah rosak.

Akhirnya, kenderaan itu tidak mampu lagi bergerak. Ia terhenti betul-betul di hadapan pintu besi terowong, hanya beberapa meter lagi sebelum ia berjaya bolos.

"Keluar dan serahkan diri. Kamu tak boleh lari lagi. Ini adalah arahan!" laung salah seorang tentera menggunakan pembesar suara.

Namun tiada sebarang jawapan.

"Dalam kiraan 5, jika kamu masih enggan memberikan kerjasama, kami akan mula menyerang!" Laung tentera itu lagi.

Seperti sebelumnya, masih tiada apa-apa respons yang diberikan.

Kiraan dimulakan. Sehinggalah ia tamat.

Amunisi-amunisi meluru dari segenap sudut dan menghujani kenderaan yang hampir ranap itu. Serangan tersebut berlarutan selama satu minit.

Tembakan dihentikan. Kenderaan tersebut telah dipenuhi dengan lubang. Asap tebal memenuhi ruang. Tentera-tentera itu meredah kepulan asap itu dengan berhati-hati, mara ke arah Naga tempur.

Pintu kenderaan dibuka. Mereka tercengang. Di dalamnya kosong. Keadaan itu menyebabkan mereka kebingungan.

_________________________________________

Sebuah helikopter terbang keluar dari kawasan hangar. Azaka berada di dalam ruang kokpit. Kaio yang berada di sebelahnya sedang memegang alat kawalan jauh. Terbukti cadangannya untuk menggunakan perisian kawalan jauh di dalam Naga Tempur adalah langkah yang baik. Rancangan mereka untuk mengalihkan perhatian semua tentera berhasil.

"Pegang kuat, tuan-tuan!" Laung Azaka kepada rakan-rakannya.

Sonny dan Nell yang berada di bahagian belakang mengetatkan tali pinggang masing-masing. Azaka menarik tuas di sebelah kirinya. Helikopter terbang dengan lebih tinggi.

Juruterbang-juruterbang berlari ke hangar dan cuba menghidupkan dua buah lagi helikopter yang berada di situ. Namun, semua tangki minyaknya telahpun dibocorkan.

Menyedari keadaan tersebut, beberapa orang tentera yang ada di situ cuba menghalang mereka dengan senapang dan mesingan. Ternyata tindakan tersebut agak terlambat. Mereka berempat sudah pun berada jauh di udara, dan akhirnya hilang dari pandangan.

PARAGONWhere stories live. Discover now