23#CKS

737 37 0
                                    

4 tahun lepas.....

Ring!Ring!

Dia terjaga dari tidur dek deringan telefonnya tak berhenti henti berbunyi. Dengan malas dia membuka kelopak mata.

Dan mengambil telefon disebelahnya. Tanpa memandang nama tersebut, dia angkat saja panggilan tersebut.

"Hello?"

"Masih tidur?" Yurisha mendengus geram.

"Siapa ni!" Tengking yurisha. Menganggu orang saja tidur.

Dalam talian zifran sudah benggang.

Zifran haris!

Yurisha tanpa riak memandang screen. Lelaki ni sejak dua menjak tak habis habis menganggunya. Lepas pertemuan pertama itu bukanlah pertemuan first and last. Tapi ada second lagi, takdir menemukan mereka semula iaitu kolej tempat yurisha belajar dan zifran. Huh! Tak habis habis zifran buli dia kat kolej tak senang hidupnya walau sehari.

"Hah. You nak apa ni?" Tanya yurisha malas.

"Aku nak jumpa kau!." Yurisha menguap kecil, telefon dijauhkan. Pekak aku macam ni.

"Apa dia?" Tanya yurisha semula.

Zifran benggan sendiri dengan perangai annoying yurisha!

"Jumpa aku dekat Caffe Dance sekarang! Lewat taulah nasib kau nanti!" Tut!tut

Tak sempat pun nak buat keputusan dah matikan fon. Yurisha mengengam kuat tangannya. Sumpah sakit hati gila dengan mamat poyo ni!

Pintu dikuak dari luar.

Sakit hatinya serta merta hilang apabila melihat mamanya.

"Mama." Panggil yurisha manja.

Puan iris senyum manis pada yurisha. Dulang diletakkan dimeja sebelah katil. Rambut serabai yurisha diusap usap.

Yurisha sungguh bahagia bila dilayan bak puteri.

"Mama nak kemana?"

Cantik puan iris berpakaian baju kurung satin pink cair dikenakan dengan tudung putih. Cantik sangat!

"Mama dengan baba nak pergi kenduri kahwin. Kamu nak ikut?" Ajak puan iris lembut.

Semangat yurisha serta merta hilang bila suara mamat singa tu terngiang ngiang difikirannya. Lewat taulah nasib kau nanti!. Kalau aku tak ikut kehendak mamat tu memang wasallam lah nasib aku lepas ni.

Yurisha mengeluh lemah.

"Kenapa? Kamu ada date ke?" Laju yurisha mendongak.

"Tak adalah ma. Em cuma risha rasa tak sihat. Boleh tak risha nak duk rumah aje. Abang ada kan." Bohong yurisha. Dalam hati 1001 menyumpah zifran haris.

Puan iris hanya mengangguk.

"Thank mama." Puan iris dipeluk erat! Tiba tiba saja jantungnya berdebar kencang.

Yurisha endahkan saja. Mungkin sebab berdebar kut nak jumpa mamat singa tu!

Selesai mengenakan t-shirt hitam lengan pendek kosong dan skirt paras lutut grey. Yurisha turun kebawah. Kelibat atiq sedang menghirup teh itu dihampiri.

Yurisha duduk disebelah atiq. Atiq mengalihkan pandangan kesebelah. Terkedip kedip matanya.

"Risha nak kemana lawa lawa ni?" Tanya atiq tenang

"Jumpa kawan." Balas risha ringkas. Teh atiq dihirup. Who care abang kan!

"Mama dengan baba dah jalan ke? Awalnya. Tak sempat nak jumpa baba." Bebel yurisha sambil duduk selamba. Takpe ada 20 minit lagi kut nak jumpa mamat tu. Rilek

Cinta Kita Selalu✔Where stories live. Discover now