°Dua°

114 13 0
                                    

Jungkook

Kitorang semua saling berpandangan.
Aku pandang Hoseok hyung , Hoseok hyung pandang Jimin hyung dan sebagainya.

"I'm dead" ujar Namjoon hyung.
Ini tak boleh jadi.

"Sies ah hyung?" soal aku pada Namjoon hyung. Namjoon hyung mengangguk.

Tiba-tiba aku terpandang Haera. Dja tengah pandang V hyung tanpa sedar aku pandang dia. V hyung pula membalas pandangan Haera. Dan ianya betul betul depan mata aku bila Haera mula mengenyitkan sebelah mata dia pada V hyung.

Yes. I got you man.

Aku terus mengalihkan pandangan ke arah Seokjin hyung yang sedang memandang ke arah Suga hyung. Serentak tu V hyung bersuara.

"I'm dead"

"yes ! aku tahu sapa" aku bersuara excited.

Semua memandang ke arah aku.
"Cakap lah kau nak teka" ujar Namjoon hyung.
"okeh . Aku detektif dan killer dia ialah.."

Semua ternanti-nanti.

"Park Haera"
"Sies ah ?" ucap Hoseok hyung
Namjoon hyung dan V hyung mengangguk lalu ketawa.

"Dia bunuh aku do tadi , aku pikir dia kenyit main-main"

Haera hanya tersenyum. "Bijak en aku huehue" .
"Dah ah bosan ah main game ni aku nak tido" ucap Suga hyung lalu bangun dari sofa menuju ke biliknya.

Sah. atuk kaki membuta.

"Eh aku balik dulu ah. Dah petang ni. Nanti omma aku bising" ucap Haera lalu bangun sambil membetulkan hoodie dia.

Bangtan yang lain terus handshake Haera sebelum aku dan dia keluar dari rumah.
Ye. Aku paling rapat dengan dia. Aku kena la hantar dia balik.

++skip++

"Kook" panggil Haera. Aku menoleh sambil mengangkat kening.
"Jom ah lepak taman dulu. Omma aku macam tak balik lagi je. Kunci rumah aku tertinggal kat dalam bilik. Aku takde kunci" ucap Haera.

Eh minah ni. Kitorang dah betul betul dekat dah nak sampai umah dia. "Ape kata kita tunggu je omma kau"

Dia mula memuncung. "Ye ah , tau ah aku bukan bestfriend kau yang baik. Takpela kau tanak lepak dengan aku. Kau gi ah balik dulu" Dia mula jalan laju tinggalkan aku.

Mula dah dia mula dah.

"Yela , yela aku teman kawan baik aku ni. Apa je untuk kau" aku letak tangan aku atas bahu dia.
Dia tersenyum . "Tahu takot"

"Kalau ada aiskrim kat taman kau kena belanja aku" ucapku.

"Asal pulak?" soal Haera. "Ye ah aku dah teman kau" jawabku.

"Kau tak ikhlas en ?" tanya Haera sambil menjelingku. "Ikhlas la syeton. ala aku mintak belanja je . sekali sekala" pintaku.

"Pernah ke pakcik aiskrim dekat taman tu dapat duit daripada kau setiap kali kita lepak sana ?" ujar Haera. Aku tersengih.

"Sayang do kau Haera. Member paling boek" ucapku . Aku mengusutkan rambut dia.

"Kau buat lagi Kook , memang kau botak besok pagi"

×××××××××××××××××××××××××××××××

Nobody

Jungkook dan Haera seperti biasa macam syeton tak gheti gheti nak duduk diam. Koridor tu wajib ada dorang berlari setiap pukul 7.45 hingga 8.30 pagi.

Nak berlari pergi padang la syeton. Suruh riadah tak nak.

"KOOK !" laung Haera pada Jungkook yang sudah jauh meninggalkan Haera di koridor.

Tetapi Haera masih boleh nampak si biskut tu di koridor.

Buk !
"Ouch !"

Jungkook yang termengah-mengah sebab berlari dah gelabah. Dia terus bow untuk meminta maaf tanpa melihat siapa yang dilanggarnya tu.

"Ah jwoseongham--"
Jungkook terpempan seketika apabila dia melihat wajah orang yang dilanggarnya itu. Dia rasa macam dia dekat kayangan.

Terus lupa yang ada Singa Asia tengah mengejar di belakang.

Automatik tangan Jungkook mengutip buku-buku yeoja tu yang bersepah atas lantai.

"N-nah awak punya."
dia menghulurkan buku tu pada tuan empunya.

"sorry langgar . tak s-sengaja" ucap Jungkook . Tah bila pulak dia jadi gagap ni. Selalu kalau dengan perempuan dia yang paling lantang.

"ah , gwenchanha" yeoja tu senyum pada Jungkook.

Dan macam cite hindustan. Jantung Jungkook tibe-tibe berdegup laju macam orang kena corona. (astaghfirullah)

"Saya Jungkook." Dia menghulurkan tangan untuk bersalam.
Salam bersambut. Jungkook mula rasa nak cair padahal dia bukan aiskrim tapi dia biskut.

Lemau mungkin ? kahkah.

"Jieun" yeoja yang bernama Jieun senyum sambil bersalam dengan Jungkook.

"sebelah awak ni siapa ?" soal Jieun pada Jungkook sambil menuding pada sebelah Jungkook.
Jungkook pelik. Mana ada orang sebelah dia.

"Aku Park Haera. Singa Asia" tanpa segan silu Haera bersalaman dengan Jieun. Jieun pada mulanya agak segan tapi dia still senyum.

"Aku yeoja jangan risau" tambah Haera lagi. Jungkook masih merenung muka Jieun tanpa Jieun perasan.

"Ooh ingat lelaki tadi" Jieun ketawa.
"Baru masuk ke ?" soal Haera lagi. Syeton sorang ni memang peramah.

Jieun mengangguk. "Course apa ?"

"IT Engineering" balas Jieun.
"Wah sama lah . Macam jodoh pulak" sampuk Jungkook yang dari tadi berdiam diri.

"Wah yeke ? Boleh la kita tiga kawan en. en Jungkook en ?" ucap Haera pada Jieun kemudian memandang Jungkook.

Jungkook macam burung belatuk nak terberak teragak-agak untuk mengangguk.

"Eh dah waktu class , jom ?" Ajak Haera pada Jieun. Jieun mengangguk. Dia mula rasa selesa dengan Haera.

Siapa tahu Haera ni mudah didekati. Ye , cuma orang takut je dengan dia.

"Woi Jungkook ! Tercegat cam kerang busuk kat situ buat apa ? Awalla" panggil Haera dari jauh. Jungkook yang tersedar dari lamunan terus berjalan mengikuti Haera dan Jieun.

Aku dah jatuh cinta ke ?
Monolog hati Jungkook.

TBC

[C]Unsee • JJK •Where stories live. Discover now