Nobody
Selesai mengunci pintu kafe dan memastikan semua bekalan elektrik ditutup , Haera menapak ke arah kereta Jungkook.
"Khajja , omma mesti tengah tunggu" ucap Haera. Kek red velvet yang dibeli tempoh hari telah digantikan dengan yang lain. Sebab Haera tak tahan tengok kek red velvet haritu . Jadi apa lagi , masuk perut.
Kotak kecil berisi kek untuk ommanya dipegang rapi. Haera terus memasuki perut kereta. Jungkook disebelah sudah menghidupkan enjin.
Destinasi mereka hospital.Ya , hari ini adalah hari jadi Mrs Park. Hari yang ditunggu-tunggu Haera.
Tapi entah kenapa hatinya dipagut rasa risau. Dia rasa tak sedap hati dari pagi tadi. Dia rasa yang suatu benda buruk bakal berlaku.
Dan dia tak pasti yang dia mampu hadapi perkara yang bakal mengubah hidup dia.
×××××××××
Haera
Kring ! Telefon aku berbunyi. Aku melihat ke arah skrin telefon. Hospital ? Jungkook yang masih fokus dengan pemanduannya menoleh sekilas lalu menyoal.
"Nugu ?"
"Hospital" jawabku dan terus menjawab panggilan tanpa disuruh.
"Cik Haera right ?" Soal satu suara melalui corong telefon. "Y-ye saya ?" Aku menyahut. "Saya Doktor Kim , saya nak maklumkan pada Cik Haera yang omma cik , Mrs Park telah menghembuskan nafas beliau yang terakhir pagi tadi. Saya minta maaf atas kegagalan pihak hospital untuk maklumkan lebih awal. Boleh Cik Haera datang ke sini ?"
Aku tersentak. Jantung aku luruh. Telefon aku jatuh dari pegangan. Air mata aku mencurah-curah keluar.
"Haera , wae ?" Jungkook menegurku. "Kook omma aku kook , omma dah takde !" Ucapku. Jungkook kelihatan terkesima.
"Kook cepat aku nak tengok omma !" Kataku lagi. Jungkook mengangguk dan meneruskan pemanduan.
-hospital-
Aku terus berlari ke arah wad yang menempatkan omma. Kelihatan doktor dan nurse sedang menutup muka omma dengan kain putih.
"Cik Haera"
Aku terus meluru ke arah omma yang sudah terbujur kaku di atas katil. Aku menangis semahunya. Jungkook mengusap bahu aku.
"Omma ! Kenapa omma tinggalkan Haera ni ?! Omma tak sayang Haera ke ? Kan kita dah janji yang kita nak jaga kafe sama sama ? Omma bangun la omma" aku memeluk omma erat.
"Haera sabar Haera" Jungkook menarik aku ke dalam dakapan dia. Kepala aku diusap. Aku peluk Jungkook erat sambil menangis teresak-esak.
"Jungkook , omma aku Jungkook" kataku. Jungkook masih lagi mengusap kepala aku.
Peritnya apa yang aku rasa sekarang ni hanya Tuhan je yang tahu. Aku belum bersedia untuk kehilangan semua ni , tapi itu yang terjadi sekarang. Aku eratkan lagi pelukan aku pada Jungkook.
Aku menangis dekat dia semahu-mahunya. Dia tak berhenti pujuk aku.
Ya , aku dah kehilangan omma . Selamanya. Aku gagal untuk selamatkan omma.
"Jangan risau Haera , kau ada aku"
×××××××
Jungkook
Selesai pengebumian tadi aku bawa Haera balik ke rumah dia.
Aku ada ajak dia untuk tinggal dengan aku tapi dia kata bagi dia masa untuk berfikir. Aku faham , dia perlukan masa untuk terima semua benda yang berlaku.
Bukan senang nak adapt kehilangan orang yang tersayang. Walaupun omma dan appa aku masih ada , tapi aku dapat rasa apa yang Haera rasa.
Kehilangan.
Ya , aku pernah kehilangan dia. Susah untuk aku adapt benda tu. Aku bersyukur sebab aku dapat jumpa dia balik.
Aku lihat Haera masih termenung di atas sofa. Muka dia bengkak sebab menangis. Mata dia merah.
Aku membuka langkah ke arah dia lalu melabuhkan punggung disebelahnya. Air mata dia yang mengalir di pipi aku lap dengan ibu jari. Dia nampak tak bermaya.
"Gwenchanha" kataku. Aku peluk dia. Dia tak menolak. Aku sandarkan dia pada dada aku.
"Kau kuat Haera , aku tahu kau boleh adapt semua benda ni. Jangan risau , aku dan Bangtan yang lain semua ada untuk kau. Kitorang akan sentiasa support kau." Kepala dia aku usap.
"Aku dah gagal kook" nada dia kecewa. "Aku gagal nak selamatkan omma"
"Aku kehilangan omma waktu hari lahir dia."
"Shh , ini takdir Haera . Kau tak boleh salahkan diri kau. Kau dah cuba yang terbaik. Aku yakin mesti omma tak nak tengok kau sedih-sedih macam ni" kataku memujuk.
Haera tersenyum nipis. "Gomawo Kook" ucap Haera. Aku membalas senyuman dia. "Kau pergi la rehat dulu , malam ni aku masak. Nanti kita makan sama-sama okey ?" Kataku sambil meleraikan pelukan.
Haera bangun dari sofa dan mengangguk. Dia mengatur langkah naik ke atas.
Aku tersenyum. Aku tahu dia kuat. Dia tak macam orang lain. Dia susah untuk rapuh. Dia ada energy dia sendiri.
Dia istimewa.
Dan itu yang aku tak cuba untuk nampak dari dulu.Dia mampu untuk bangkit walaupun dia tengah kecewa.
Kau memang kuat Haera.
TBC
YOU ARE READING
[C]Unsee • JJK •
Fanfiction"Tulah kau , yang dah sedia terima segala kekurangan kau kau tak nampak . Tengok sekarang ? Yang dikejar tak dapat yang dikendong berciciran" -JHS "Tomboy macam mana pun dia , dia still perempuan" -PJM "Kalau melupakan kau tu yang terbaik , aku okey...