قبل مـ ابدا حابة بس أوضح إن انا منتميش لأي تيار سياسي او جماعة.. الكلام ده من وجهة نظري الشخصية وبحترم كُل الأراء والإنتقادات
بسم الله الرحمن الرحيم
تصويت فضلًا 🌟
ترك عـلي هديل تفكر في حديثه بـخصوص ملاك.. إنطلق إلي غرفة هجين تلك المشاكسة الصغيرة.. دق باب الغرفة و إنتظر الاذن منها للدخول.. دلف بهدوء لـيراها تجلس علي هاتفها لا تبالي بأنها فعلت مصيبة مع شقيقها.. حمحم عـلـي بضيق لـتنتبهه له.
"هجين.. انتِ مش واخدة بالك إنك غلطي النهاردة؟"
"لا لا.. أنا مغلطش يا أبيه زين هو اللي غلط.. انا بابي الله يرحمه عمره مـ ضربني.. لكن زين ضربني"
هتفت بضيق ليرد عليها الاخر بنبرو حادة:
"هجين.. زي مـ زين غلط إنتِ كمان غلطي و غلط كبير كمان.. غلطة زين إنه ضربك و أنا عاقبته عشان مد إيده عليكِ.. و زي مـ هعاقب أي حد يفكر يمد إيده علي إخواتي مهما كان مين هو.. بس إني معاقبش إخواتي علي غلطهم وأفهمهم يبقي انا كدا اللي هتعاقب عند ربنا"
"وأنا غلط في إيه بقي؟"
سألته بإستنكار ليرد عليها الاخر بهدوء:
"غلطي لما شربتي حاجة ربنا حرمها.. إنتِ متعرفيش إن الخمر حرام؟" جاوبته الاخري بهدوء "لا مكنتش أعرف"
"بصي هو بعيدًا عن إن إزاي أختك الكبيرة مدرسة مواد شرعية و مش بتفوت فرض و إنتِ تبقي كدا يبقي ربنا يسامحها.. إنتِ عارفة بتصرفاتك إنتِ و إخواتك دي بسببها هدير هتتحاسب لان هي مفهمتكمش الصح من الغلط.. شرب الخمور حرام يا هجين.. أي حاجة تذهب العقل حراااام.. ربنا قال (إنما الخمر و الميسر والانصاب والأزلام رجس من عمل الشيطان فجتنبوه) وكمان قال (إنما يريد الشيطان أن يوقع بينكم العداوة والبغضاء في الخمر و الميسر ويصدكم عن سبيل الله وعن الصلاة فهل أنتم منتهون) وكمان ده عن حديث سيدنا محمد إن شارب الخمر و بائعه و حامله ملعون كمان.. يعني اللي بيبيعها ملعون.. واللي بيشيلها ملعون.. واللي بيشربها كمان ملعون.. متخيلة نفسك كدا يوم القيامة لما تقفي في أرش المحشر قدام كُل البشر و قدامك موجود ربنا و قالك إنتِ ليه يا هيجن شربتي خمر؟ هتردي تقولي إيه؟ مفيش إجابة لإن إنتِ معندكيش إجابة أصلا.. بس أنا أقولك شربتيها إزاي؟ بسبب صحابك.. أيوه صحابك قالو تعالي نجرب حاجة جديدة اللي هي نشرب ودي مرة ولا إتنين ومحدش هيعرف حتي لو حد عرف فـ ده عادي يعني.. عارفة يا هجين إنتِ أخطر مرحلة موجودة هنا في البيت.. إنتِ في مرحلة الثانوية يعني مرحلة المراهقة.. يعني الإهتمام كله لازم ينصب عليكِ إنتِ.. مرحلة الثانوية دي أصعب مرحلة مرت عليا في حياتي بجد.. أحكيلك حاجة أنا مريت بيها و إدمرت بسبب صحابي.. كُنت شاب لسة داخل ثانوي بقا و أشطا يبوعمو مرحلة جديدة.. انا كُنت أزهري انا وندي زي هدير كدا.. الفرق اللي حصل مبيني انا وندي إنها إختارت الناس الصح.. إختارت اللي تقولها متنزليش من البيت غير أما تصلي.. لكن أنا إخترت الصاحب اللي كان بيقولي إنزل يلا مش لازم تصلي دلوقتِ.. هي إختارت الصُحبة الخيرة لكن أنا للأسف إخترت الصُحبة الغلط.. عملت كُل حاجة انتِ ممكن تتخيليها.. شربت سجاير في مرحلة الثانوية بسبب صحابي.. حفظت تقريباً كُل الاغاني اللي موجودة في وقتي وسبت القرءان.. بقيت أمشي ورا دي و أكلم دي و أهزر مع دي.. عارفة إيه اللي حصل؟ جه يوم الشهادة ندي جابتها و أنا جبتها.. هي نجحت وبتقدير كمان.. لكن أنا حصلي إيه؟ بعد كُل المعاصي دي جبت ملحق قرءان.. أه متستغربيش كدا أنا عيط بدل الدموع دم يا هجين بسبب إني نفسي الأيام اللي انا ضيتها في الحرام ترجع و هذاكر و هنجح.. محطتش في دماغي إن عندي أخت بنت فـ كُنت بعاكس و بكلم براحتي بقي.. وبرضو ده إترد في مين؟ إتردلي في أختي يا هجين.. إتأذت كتير بسببي أنا عشان كدا لما زين أو يزن او حتي مؤمن يحبو هقولهم جملة واحدة بس.. إفتكرو إن عندكم إخوات بنات و كما تدين تدان.. بلاش تلعبو ببنات الناس وتعشموهم بحاجة إنتو مش قدها.. عارفة انا بالنسبالي اللي بيلعبو ببنات الناس دول مش رجالة.. اصل مفيش راجل هيكسر قلب بنت ويعصي ربه وأقول عليه راجل أبدا.. العبرة يا هجين إن بلاش تستهوني بالحرام.. الحران بين والحلال بين ياحبيبتي.. بلاش تقولي مرة أجرب مش هيحصل حاجة عادي.. حطي في دماغك إن ممكن الموت يجيلك وإنتِ بتعملي المعصية دي.. عيشي كُل نفس بتتنفسية أكنه أخر نفس ليكِ.. محدش هينفعك وقت حسابك غير عملك الصالح بس حتي نفسك مش هتشفعلك عند ربنا.. النفس أمارة بالسوء و أعظم جهاد هو جهاد النفس.. سيدنا محمد قال في خطبة الوداع (ألَا أُخبِرُكم بالمؤمنِ: مَن أمِنه النَّاسُ على أموالِهم وأنفسِهم والمسلمُ مَن سلِم النَّاسُ مِن لسانِه ويدِه والمجاهدُ مَن جاهَد نفسَه في طاعةِ اللهِ والمهاجرُ مَن هجَر الخطايا والذُّنوبَ).. يعني إنك تجاهدي نفسك ده شيئ عظيم جدا.. لما شيطانك يقولك تعالي إما نسمع أغنية دي مش هتطول يادوب كام دقيقة.. لو إنكشف الستار وشوفتي الجن وهما بيستمعو و بيرقصو علي الموسيقيّ هتموتي من خوفك.. معقول إحنا أُمة محمد اللي بكي شوقًا لـرؤيتنا.. ده هييجي يوم القيامة كُل الرُسل هيقولو نفسي نفسي إلا نبينا هيقول أُمتي أُمتي.. زمن كترت فيه الدياثة و الكاسيات العراة.. الخمر و الزنا كتر وبقي حلال.. المساجد إتقفلت عشان هي اللي هتجيب كورونا لكن المسلسلات تؤ تؤ.. جهاد في سبيل الله.. عارفة أنا عيني دمعت لما شوفت كمية البوستس اللي علي المسلسل بتاع محمد رمضان لما مش عارف مين رمي بنت كدا في الشارع وقعدت تبكي..." قاطعته هجين بإندماج "مسلسل البرنس يا أبيه.. لما فتحي رمي مريم بنت رضوان وهو في السجن"
أنت تقرأ
ذات النقاب
Romansaماهذا؟ كُل هذا الكم من الإخوة و الاخوات! هل تحلم في يوم ان يكون لك سبعة شقيقات و ثلاث اشقاء و عمة واحدة؟ _______________________ الغلاف من تصميمي أنا ________________________ بدأت الرواية يوم السبت في الثاني عشر من أكتوبر عام ألفين و تسعة عشر للميل...