Bab 11

658 33 1
                                    

Zarina mengalami kecacatan otak selepas ditolak Aina, 3 tahun lalu.  Dia sudah tidak sesempurna dulu.  Zaril  menerima takdir ini.  Mereka punca Aina bertindak sedemikian. Zaril tidak boleh menyalahi Aina. Zarina lumpuh selamanya.  Malahan,  menghidap masalah pertuturan.  Dia sentiasa tersengih tanpa sebab munasabah.  Datin Habibah redha ketentuan Ilahi. Tanggugjawabnya makin berat.  Begitu juga Zaril.  Mereka perlu sentiasa di sisi Zarina.

" Adik... " Zaril membelai kepala Zarina yang bertudung .  Zarina tersengih. Zarina berkerusi roda yang boleh dibaringkan menjadi katil. 

" Maafkan abang.  Kalau abang tak paksa Aina kahwin dengan abang,  Aina takkan mengamuk pada kita dan Zarin takkan cacat... "

" I'm sorry again... "  Air mata Zaril jatuh atas ribanya.  Syif bekerja tidak menentu.  Kadang malam,  lewat malam,  petang atau pagi.  Pagi sudah tentulah tak boleh jaga Zarina.  Mamanya kerja. Mana mungkin.  Mereka bertiga.  Zarina memerlukan perhatian rapi. 

" Adik, abang bawa adik ke tempat kerja abang okey?.  Adik jaga perangai tau? " Zaril mencuit hidung Zarina. Gosip dia dengan staf hospital takkan lenyap.

****************

Tok Ghaffar kekenyangan . Dia makan 2 keping roti sardin berkuah kari dan secawan teh tarik. Zawani menggeleng kepala dengan perangai datuknya.  Aina tertawa kecil. Tok Ghaffar suka roti sardin rupanya.  Zawani?.  Zawani cuma makan satu set roti bakar bun dan secawan teh o panas. 

" Alhamdulillah...  kenyang perut Tok ni"

Burp!!!!!

Tok Ghaffar bersendawa kuat.  Terkejut Aina.  Dia duduk sebelah Tok Ghaffar pula tu. 

" Atok..... please  behave yourself!. Wan malu orang tengok perangai atok! " Zawani mengacau teh'o nya.  Aku rasa nak sorok muka je!.  Memalukan!.

" Adik comel,  pesan lagi. Wan belanja"

" Eh?.  Wan yang belanja?.  Atok yang ajak budak gemuk ni makan dengan kita.  Dia lah kena belanja"

Geramnya aku dengan Wan!.

" Hehehe...  tak apa,  Tok.  Saya dah kenyang.  Saya...  dah nak pergi kerja" Aku berpura-pura melihat jam tangan, agar dapat meloloskan diri dari Atok dan cucu ni.  Tok Ghaffar buat muka comel. Dia tak nak Aina meninggalkannya sorang-sorang walaupun ada Zawani. 

Zawani cerewet.  Boo!.

" Ala.... temankanlah atok.  Atok tak ad kawan... "

" Cucu atok ada?"

" Atok tak nak Zawani...  atok nak... " Lupa nak tanya nama budak comel ni.  Err... . Tok Ghaffar menggaru kepala. 

" Saya Aina Aisyah" Aku memperkenalkan diriku kepada mereka. 

" Atok nak Aina temankan tok sepanjang hari.... " Tok Ghaffar menggunakan taktik kecomelan. Tekak Zawani loya atoknya buat aksi tak padan dengan umur.

Eww!.

" Atok!.  Kita kena balik sekarang!.  Dan kau!.  Kau jauhkan diri dari kami berdua!" Tenung Zawani garang.  Zawani mengcengkam kolar leher Tok Ghaffar keluar dari restoran Mamak.

Huihh... !. Sombongnya!.

******************


" Selamat tengah hari,  Doktor Zawani" Para petugas hospital menunduk hormat pada Zawani.  Doktor Zawani paling dikagumi oleh pesakit.  Tidak kira pesakit warga emas mahupun kanak-kanak dan ibu mengandung,  Doktor Zawani sedia memberi khidmatnya untuk mereka.

" Doktor Zaril ambil cuti lagi? " Fail Zaril dibelek. Zawani mengangguk. Ghazali memberitahunya, Zaril mengambil cuti tanpa gaji. 

" Ya,  doktor.  Doktor Zaril perlu jaga adiknya"

" Kenapa dengan adiknya?.  Setahu saya,  adiknya baik-baik saja.  Siapa nama adik dia?.  Zarina? " Usai meneriksa fail,  fail tersebut diletakkan atas meja bersebelahan komputer. 

Zawani merupakan ketua doktor tempat Zaril bekerja. Setiap perilaku dan etika semua pekerja hospital ini,  akan dipantau oleh Zawani.

" Doktor tak ingat ?.  Zarina pernah ditahan wad kerana kes kecemasan di sini?.  Doktor Zaril sendiri bawa adiknya ke sini.  Hahahah" Ghazali menepuk bahu Zawani.  Aku mana ingat semua benda. 

" Doktor Zawani, doktor ada pembedahan pukul 12.30 tengah hari"
Melasari,  jururawat berbangsa India mengingatkan doktor muda itu. 

" Terima kasih,  Mela"

" Berapa hari Zaril ambil cuti? "

" 2 hari.  Jangan risau,  Zawani.  Dia baliklah esok"

" Ouh.  Saya perlu bersedia untuk ' bedah siasat orang. Jumpa lagi, brother"

" Okey then"

































Dia girlfriend DoktorWhere stories live. Discover now