28 - PAPA

196 16 7
                                    

Aku memandang kubur Aariz lemah. Dah seminggu dah dia pergi tinggalkan aku. Ya, aku dah keluar dari hospital.

"Abang, kenapa tinggalkan sayang? "

Air mata aku turun tanpa sempat aku seka. Aku masih mengharapkan dia ada.

"Abang tenang ya kat sana.."

Aku terus membuka surah yasin dan membacanya. Doa aku pohon buat si dia. Air yang dibawa dari rumah aku siram ke atas kubur dia, ya Aariz.

                              ○●○●○

Aku turun ke laman rumah mama. Siapa datang kecoh-kecoh ni ? Aku dahla tak cukup tidur jaga Afi. Dia meragam pulak malam tadi.

"Hai Hanim. Sihat? "

Ouh, Akiel rupanya.

"Sihat."

Aku tersenyum kelat. Rasa kehilangan tu masih tak hilang lagi.

"Hanim, kau nak aku kahwin kan? Ni aku bawak bakal isteri aku."

Wajah perempuan yang mengenakan shawl ungu aku pandang. Cantiknya..ayu je.

"Hai akak, nama saya Alyssa. Alyssa Fahira."

"Eh- ni bukan ke?"

"Aah dia junior kita Nim. Ummi yang kenankan dia dengan Akiel. InsyaaAllah bulan depan kitorang nikah."

Alhamdulillah, dia dah jumpa jodoh dia.

"Ouh. Pandai eh Kiel pilih. Lawo cenggini ! "

Terdengar tawa Alyssa. Bahagianya mereka.

Air teh yang dihidang mama aku capai. Akiel dan Alyssa dihadapanku aku pandang. Akiel mengusiknya seperti Aariz mengusik aku.

Abang, sayang nak abang...

Tanpa aku sedar, air mata aku mengalir dengan senyuman masih tampil di bibir.

"Nim, kenapa nangis?"

Mama terus mengelap air mata aku yang berterusan mengalir.

"Nim, Kiel mintak maaf sebab syok berbual dengan Lyssa."

"Kak, Lyssa minta maaf."

Mereka mempamerkan wajah serba-salah. Siannya diorang, aku yang tak bole move on. Diorang yang kena tanggung.

"Eh takpa. Sorry ma,Kiel dengan Lyssa. Nim ni ha yang masih tak boleh terima kenyataan Aariz dah takda."

Aku cuba untuk senyum. Hilangkan kegusaran diorang.

"Hmm..Hanim jangan nangis tau. Akiel janji Akiel ada dengan Hanim. Lyssa pun."

Tangan Lyssa memegang tangan aku. Ya, aku masih mencari kekuatan yang aku tidak pasti bila akan menjumpainya. Dan aku tau, satu kekuatan aku telah hilang dan diganti dengan dia, Ayman Afi.

"Afi mana?"

"Dia tidur dekat atas. Papa suruh Hanim turun hirup udara segar. Papa tolong jagakan Afi."

Mereka hanya mengangguk. Mereka faham keadaan aku sekarang.

                             ○●○●○

Aku membuka mata aku. Kenapa sakit badan aku ni?

Aik aku kat mana ? Bukan tadi aku dekat rumah mama ke?

"Aku kat mana ni.."

Ya Allah, apasal aku penat sangat ni.

"Sayang, sayang dah bangun? "

Dendam CintaWhere stories live. Discover now