*****
"Please mama. Dah lama Medina tak jumpa dengan Trisya. Lepas ni kita semua dah nak exam. Mesti dah tak ada masa nak luangkan masa together. Please mama."
Sehabis baik Medina membuat muka comelnya agar dapat memujuk Puan Roslindah itu.
Puan Roslindah tetap menggelengkan kepala nya. Bukan dia sengaja tidak membenar kan anak gadis nya itu keluar pada waktu malam untuk berjumpa dengan sahabat baik nya itu, cuma hati tua nya berasa tidak sedap.
"Mama kata tak boleh. Tetap tak boleh. Kenapa perlu malam untuk keluar. Waktu cuti pagi tu kan boleh luangkan masa. Malam mama risau lah nak beri kamu keluar." ujar Puan Roslindah.
Dia berharap agar anak nya itu mendengar kata nya.
Medina menarik muncung.
"Bukan selalu mama. Papa bagi je Medina keluar. Mama pula yang tak bagi." Dia menyilangkan tangan tanda protes dengan apa yang dikatakan oleh Medina.
Bukan nya dia keluar dengan lelaki pun. Dia hanya keluar dengan Trisya. Itu pun untuk makan malam bersama di rumah gadis itu.
"Lagipun Medina makan dekat rumah Trisya je. Tak ada pun jalan-jalan dekat mall mana-mana." ujar Medina lagi.
Puan Roslindah mengeluh.
Degil !
"Cuba Medina bagitahu mama, selain Trisya. Siapa lagi yang dekat rumah dia tu?" Kening Puan Roslindah terjongket sedikit.
"Trisya seorang je. Sebab parents dia ada kerja dekat Terengganu. Balik lusa." Medina tersengeh.
"See. Itulah sebab kenapa mama tak bagi kamu keluar. Dekat rumah Trisya tiada sesiapa. Kau orang dua perempuan. Takut jadi apa-apa nanti macam mana."
Puan Roslindah bercekak pinggang. Dia menyambung kerja nya memotong sayur-sayur.
"Ala mama. Dekat rumah dia tu ada pembantu lah. Jangan lah risau."
Medina memeluk bahu Puan Roslindah.
"Baiklah. Kali ni mama izinkan kamu keluar. Tapi balik awal. Jangan lambat. Kalau tidak mama tak akan benarkan kamu keluar lagi." Medina tersenyum kecil.
"Baik bos." Puan Roslindah menggelengkan kepala melihat kelakuan anak gadis nya itu.
Tetapi hati tua tetap tidak sedap. Cepat-cepat dia mengusir perasaan itu.
YOU ARE READING
Hadirkan Rasa Bahagia
Dragoste"Sayang tidak semestinya memiliki. " - Tengku Syakir Adam "Dan sayang tidak semestinya membahagiakan. "- Medina Tasnim . . . . .