Ali mencapai pisau lipat yang diperbuat daripada cardboard lalu terus sahaja menikam Roza. Ketika itu air matanya tidak berhenti mengalir. Roza terpana dengan tindakan Ali itu.
"Lin,kenapa kau..." Roza menutup matanya dan Ali berlalu pergi dari situ.
Selang beberpa detik,Jet muncul lalu dia terkejut melihat Roza yang sudah terbaring dengan darah yang berlumuran darah(sebenarnya sos cili je). Terus sahaja Roza dipangkunya.
"Miku! Siapa yang tergamak buat kau macam ni? Miku! Jangan tinggalkan aku!" Teriak Jet.
Tubuh Jet dipegang seseorang. Rupanya Chris. Dia tersenyum pasrah pada Jet.
"Tenanglah Kaito. Aku tahu ini angkara siapa." Ujar Chris.
Jet terus mengesat airmatanya. Dia memandang Chris sambil mengharapkan penjelasan.
"Siapa Alen?" Tanya Jet kepada Chris.
"Aku yakin ini mesti rancangan Puteri Rin." Ujar Chris. Sebaik sahaja mendengar kata kata Chris,Jet terus sahaja menumbuk lantai.
"Mari kita gulingkan pemerintahan Puteri Rin!" Teriak Jet. Chris mengangguk.
Sementara itu,situasi Alilicia.
Engkaulah sang puteri akulah sang pelayan
Takdir memisahkan sang kembar dengan kejam
Hidangan hari ini Brionche ucapku
Kamu hanya tertawa,tertawa tidak berdosa"Sedap,Lin. Pandai kau membuatnya." Alicia tersenyum manis.
"Terima kasih. Mak pernah mengajar aku selepas ayah membawa kau pergi dulu." Jawab Ali.
"Apa khabar mak sekarang,Lin?" Alicia bertanya.
Ali hanya menggeleng kepala. Dia tidak mahu menyedihkan Alicia. Dia memegang bahu Alicia.
"Mak dah lama pergi. Tapi aku tak akan tinggalkan kau. Kita akan bermain bersama sama lagi,Rin." Pujuk Ali.
Alicia hanya tersenyum manis mendengar kata kata Ali. Ali cuba mengawal riak serba salahnya. Dia sudah membunuh seseorang kerana Alicia.
Aku yakin pasti akan ada yang memberontak dan mahu gulingkan kau,Rin. Suara monolog Ali bergema diseluruh dewan.
Tak lama lagi negara ini kan berakhir
Akan jatuh ke dalam tangan warga yang murka
Jika mereka bilang ini yang sepantasnya
Maka aku pasti akan menentang ituJet bersama para tenteranya sudah siap sedia bagi membuat rusuhan. Dia sudah tidak tahan lagi dengan pemerintahan yang berada dibawah pimpinan Alicia. Ramai orang yang teraniaya. Ali mundar mandir tidak tentu arah. Jika keadaan seperti ini berterusan,pasti Alicia akan mati. Dia tidak mahu perkara itu terjadi. Setelah lama berfikir,akhirnya dia mendapat idea.
Gantilah pakaianmu dengan pakaianku
Lakukanlah dan segera pergi dari sini
Tidak apa kerna kitalah sang kembar
Tidak akan ada yang menyedarinyaAli masuk ke dalam bilik Alicia. Ketika itu,dia sudah berpakaian sama seperti Alicia. Dia berpakaian puteri dan bertudung. Alicia terkejut kerana Ali memakai pakiannya.
"Ambillah ini dan pergi dari sini,Rin. Kau kena pergi." Arah Ali.
"Tapi Lin. Nanti kau..."
"Sudah Rin. Jangan risaukan aku. Aku tak akan apa apa. Lagi pun tak akan ada yang perasan sebab kita berdua kembar."
"Bila tengok Ali pakai tudung macam tu,memang muka dia sebiji macam kaulah Alyna." Bisik Khai kepada Alyna yang masih asyik bermain piano dibawah pentas. Alyna hanya tersenyum penuh makna.
"Memanglah sama. Kami ni kembar tak seiras tapi dari sisi lain,kami serupa. Contohnya bila Ali pakai tudung,muka dia memang macam saya." Jawab Alyna. Khai hanya tersenyum lalu dia masih terus bermain viola untuk persembahan itu.
Akulah sang puteri kaulah sang buruan
Takdir memisahkan sang kembar yang sedih
Jika mereka katakan kalau kau jahat
Aku pun juga memiliki darah yang samaAlicia sudah lari dari istana dan ketika itu juga Ali susah ditangkap oleh Nabila sambil memegang sebilah pedang mainan tepat ke arah Ali. Ali hanya tersenyum.
"Menyerah saja puteri. Kau dah ditangkap kerana telah membunuh puteri Miku. Jadi kau akan dihukum!" Kata Nabila tegas. Ali hanya mengangguk faham lalu dia berjalan mengekori langkah Nabila.
Lampu sorot kini terpadam dan kembali menyala lalu terlihat Iman dan Rudy yang sedang berlari lari anak disekeliling pentas. Mereka tertawa gembira bersama sama dengan Iman yang asyik mengusik Rudy.
"Lambat lagi kah nak habis? Aku dah segan gila pakai tudung ni." Rungut Ali ketika Alicia sedang sibuk membetulkan bentuk tudungnya. Jika tadi, rakan perempuan yang membantu siapkan pakaian puteri tu untuk Ali. Maklumlah Ali lelaki,mana reti nak pakai baju perempuan. Siap dengan tudung bagai.
"Sabarlah. Lepas kau masuk ni adalah last scene. Jadi bertahan. Lepas tu kau boleh buka semua tu." Ujar Zass.
"Tapi sumpah comel kau Ali. Sama macam Alyna." Komen Moon pula. Ali hanya mencebik bibirnya.
Pada saat zaman dahulu kala
Ada sebuah kerajaan yang sangat kejam
Namun yang memeritah kerajaan itu
Adalah saudara kembarku yang imut"Lin,kalau satu hari nanti kita terpisah,dapatkah kita berkumpa lagi?" Tanya Iman saat dia sedang duduk bersama Rudy. Rudy terus memandang Iman.
"Pasti Rin. Aku akan pastikan yang kita akan berjumpa dan bermain lagi bersama." Rudy tersenyum manis untuk Iman.
"Tengok! Rudy senyum!" Jerit Nabila yang melihat dari belakang pentas.
"Mana mana? Peluang datang skali jangan lepaskan." Moon pula menyibuk datang entah dari mana.
Chris dan Zass saling berpandanagan lalu mereka menggeleng kepala. Sudah masak sangat dengan perangai crush mereka ni.
"Awak janji,Lin?" Tanya Iman.
Rudy hanya mengangguk. "Aku janji,Rin."
Mereka berdua keluar dari pentas setelah lampu sorot dipadam. Tandanya giliran Ali dan Nabila sudah tiba. Namun kini mereka yang lain juga sudah bersiap sedia. Ali dibaringkan diatas papan bagaikan tempat hukuman pancung zaman dulu. Setelah segalanya siap,lampu kembali terpasang.
"Siap sedialah,puteri! Kau akan dihukum atas segala kesalahan kau tu." Ujar Nabila serius. Ali hanya tersenyum.
"Ada kata kata terakhir?" Tanya Nabila. Ali mencari Alicia dalam kalangan kawan kawannya yang lain. Mika mencuit Alicia menandakan isyarat untuknya memandang Ali. Terus sahaja Alicia memandang Ali dan mata mereka bertemu.
Jika seluruh dunia akan menjadi
Musuh bagimu
Aku akan tetap melindungimu
Jadi tenanglah dan tetap tersenyum"Aku sayang kau selamanya. Aku kan selalu ada dihati kau." Kata Ali sebelum lampu sorot dimatikan. Dan...
Splak!!!!
Bunyi pisau jatuh dan memotong itu memang betul betul menyentuh hati para penonton. Mereka semua mengalirkan air mata kerana pengakhiran drama yang sungguh menyedihkan itu.
Engkaulah sang puteri akulah sang pelayan
Takdir memisahkan sang kembar yang malang
Seandainya kita bisa terlahir kembali
Alu menginginkan kita tuk bersama lagiMusik instrumental itu menandakan bahawa persembahan itu sudah berakhir. Lampu dewan kembali terpang dan terlihat semua barisan pelakon berkumpula lalu mereka menunduk hormat. Tirai ditutup.
Bersambung...
YOU ARE READING
Northwind High School II : Our Future
RandomKesinambungn dari Northwind High School : The Birth Of The New Group. Ikuti kisah Ali bersama kakak kembarnya serta kawan kawan mereka dalam mencapai dan merealisasikan impian mereka menjadi realiti. Tapi adakah manisndi dalam setiap perjalanan mer...