Enkele weken verstreken en professor Omber leek bezit van deze school te willen nemen. Iedere avond zat ik in de bibliotheek samen met Draco grappen te maken over hoe ze ons les gaf in Verweer van Zwarte Toverkunsten. De rest van de dag bracht ik door in de bibliotheek of leerlingenkamer, af en toe vergezeld door Hermelien, omdat we tonnen huiswerk hadden.
Ik zat vrijdag avond, de avond voor de Zwerkbal wedstrijd tussen Zwadderich en Griffoendor, in de bibliotheek, samen met Draco. Hij leunde tegen de muur en staarde naar het plafond terwijl ik op de grond zat, omringd door boeken.
Terwijl ik door de boeken bladerden, op zoek naar de antwoorden voor het huiswerk dat professor Omber had opgegeven voor Verweer tegen Zwarte Kunsten, hoorde ik Draco zuchten.
'Het is vrijdag avond, boekenmeisje. Moet je geen plezier gaan maken?'
Ik keek hem vragend aan. 'Alsjeblieft, zeg. Ik ben als de dood voor professor Omber. Als ze erachter zou komen dat ik m'n huiswerk niet af zou hebben...'
Draco lachtte. 'Tuh, tuh.'
Ik rolde met mijn ogen en schreef verschillende spreuken op het vol gekliederden en gekreukte perkament.
'Ik heb de pest aan Omber. Ze laat ons niet eens toveren in haar lessen. Alleen maar theorie. Hoe willen we ons zelf dan verweren in de praktijk?'
Ik haalde mijn schouders op. Ik had kramp in mijn hand van het vele schrijven.
'Het stond vanmorgen in de Ochtendprofeet dat ze is benoemt tot Hoog-Inquisiteur. Heb je het gelezen?'
Ik fronste mijn wenkbrauwen en schudde mijn hoofd.
'Ik heb hem wel bij me,' zei Draco. 'Moet je horen.'
Draco schraapte zijn keel en graaide in zijn tas. Hij haalde er de Ochtendprofeet uit tevoorschijn en begon met lezen:
'MINISTERIE DRINGT AAN OP ONDERWIJSHERVORMING
DOROTHEA OMBER BENOEMD TOT EERSTE HOOG-INQUISITEUR.'
Draco stopte even en lachte.
'Hoog-inquisiteur,' mompelde ik. 'Klinkt chique.'
Draco's ogen gleden over de Ochtendprofeet en hij las weer verder.
'Het ministerie van Toverkunst nam gisteren een verrassende stap door wetgeving aan te nemen die het Ministerie een ongekende mate van controle geeft over Zweinstein Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus. "De Minister maakt zich reeds geruime zorgen om de situatie op Zweinstein," zei Percy Wemel, Juniorassistent van de Minister. "Hij reageert hiermee op klachten van bezorgde ouders, die menen dat de school een steeds discutabeler beleid voert." Minister Droebel heeft de laatste weken vaker nieuwe wetten gebruikt om hervormingen af te dwingen op de toverschool. Op 30 augustus werd Onderwijsdecreet Nummer 22 aangenomen, dat het Ministerie de bevoegdheid geeft docenten te benoemen als het schoolhoofd er niet in slaagt een geschikte kandidaat te vinden. "Volgens de procedure is Dorothea Omber toegevoegd aan het onderwijzend personeel," verklaarde Wemel gisteravond. "Perkamentus kon niemand vinden en dus wees de Minister Omber aan. Uiteraard was ze direct een doorslaand succes. Ze heeft het lesprogramma van Verweer tegen de Zwarte Kunsten ingrijpend gewijzigd en informeert de Minister uit de eerste hand over wat er werkelijk op Zweinstein speelt." Vooral deze laatste functie heeft het Minesterie geformaliseerd door het aannemen van Onderwijsdecreet Nummer 23, dat voorziet in de benoeming van een Hoog-Inquisiteur van Zweinstein. "Dit is een opwindende nieuwe fase in het plan van de Minister om af te rekenen met wat sommige het gebrekkige onderwijs op Zweinstein noemen," zei Wemel. "De Inquisiteur heeft de bevoegdheid om medeleraren te inspecteren en te zorgen dat ze naar behoren presteren. De Minister heeft deze functie aangeboden aan professor Omber, naast haar baan als lerares, en tot onze vreugde heeft ze geaccepteerd." De nieuwe maatregelen van het Ministerie werden enthousiast ontvangen door ouders van leerlingen. "Ik voel me enorm opgelucht nu ik weet dat Perkamentus eerlijk en objectief ge-evalueerd wordt," liet de heer Lucias Malfi...'
JE LEEST
Aparecium { dutch harry potter fanfiction }
FanfictionAparecium "from invisible to visible" Amiya Gray is een onopvallend meisje dat aan haar 5e jaar van haar tovenarij-opleiding begint, op Zweinstein. Ze heeft niet veel vrienden, op boekpersonages na. Ze toont dan misschien meer interesse in levens v...