Hoofdstuk 16

110 7 2
                                    

{Bas' POV}

De volgende ochtend

Iemand klopt op de deur. Ik heb de hele nacht niet kunnen slapen. Ik lig met mijn rug naar de deur en mijn pijnlijke ogen gesloten.

'Bas? Gaat het?' hoor ik Lisa vragen. Ik antwoord niet. Ik hoor de deur open gaan en enkele voetstappen. Ik voel een hand op mijn schouder. Ik reageer nog steeds niet.

'Schuif op,' beveelt Lisa. Ik beweeg niet. Dan hang ik een paar centimeter boven mijn bed en beweeg ik naar de rand. Ik wordt weer neer gelegd. Ik voel dat iemand bij me komt liggen. Ik geef geen kik. Dan voel ik twee armen om me heen. Ik open mijn ogen en kijk om. Lisa. Ze glimlacht.

'Eindelijk, je reageert,' zegt ze. Ik draai mijn hoofd weer om.

'Bas, alsjeblieft, doe nou niet zo. Er zijn nog genoeg vissen in de zee.'

'Wat zou jij doen als David je verlaat? Als David opeens geen gevoelens meer voor jou zou hebben, omdat hij opeens tot zijn eigen geslacht wordt aangetrokken?' vraag ik bits. Ze blijft stil.

'Je zou huilen tot je ogen eraf rollen, je zou gek worden van verdriet, je zou niets meer willen eten en drinken, je zou niet meer kunnen slapen,' ga ik verder.

'Ik...,' begint ze. 'Ja, dat zou ik inderdaad doen.'

Ik draai me langzaam naar om en kijk haar aan. Ze kijkt bezorgd terug.

'Je ogen zijn helemaal rood,' zegt ze. Ze brengt langzaam haar hand naar mijn gezicht en zet twee vingers vlak naast mijn ogen. Ze doet haat ogen dicht. De twee plekken waar ze me aanraakt, worden warm en mijn ogen beginnen minder pijn te doen. Als de pijn weg is, haalt ze haar hand weg.

'Zo dat is beter,' glimlacht Lisa. Ze kijkt nog steeds bezorgd.

'Bedankt,' fluister ik.

'Weet je, ik zou Eros kunnen vragen om jouw helft te vinden,' zegt ze zacht.

'Wie is Eros?' vraag ik.

'De zoon van Aphrodite. Jij kent hem misschien beter bij zijn Latijnse naam, Cupido,' antwoord ze. 'Hij vind je andere helft vast wel, dan ben je vast zo over Stefanie heen.'

'Hoe bedoel je, andere helft?' vraag ik verward. Ik ben toch gewoon één geheel?

'Ik hoop dat je de legende kent over mensen die twee hoofden, twee paar armen en benen en zelfs twee harten hadden?' vraagt ze

Ik knik.

'Eros kan jouw andere helft vinden,' gaat ze verder. 'Hij kan vast jouw ware liefde vinden.'

'En David? Jij bent een godin, heeft hij dan een andere helft hier ergens rondlopen?'

'Geloof het of niet, op een of andere manier ben ik zijn andere helft. Ik was net zo verwars als jij nu bent toen ik het hoorde. Hoe kan de andere helft van een mens, een godin zijn? Ben ik dan gewoon een mens? Is David stiekem een god? Ik heb geen idee,' vertelt Lisa.

'Apart,' grinnik ik.

'Daar is je lach weer. Kom op, we gaan eten, en jij eet mee,' voegt ze er streng aan toe.

'Oke, oke, ik kom al, laat me even iets anders aan doen dan mijn boxers,' lach ik. Ik had helemaal niks aan behalve mijn boxers. Lisa's wangen worden rood en ze staat snel op. Ze kijkt weg.

'Oh, uhm sorry,' zegt ze zacht.

'Waarom zeg je sorry? Je bent tenslotte mijn zusje, maakt mij uit als je mijn boxers ziet,' zeg ik als ik opsta. Ik sla mijn armen om haar heen en duw haar hoofd tegen mijn schouder. Ze knuffelt me terug.

Gaven, goden en mythen. ((Geannuleerd))Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu