Hoofdstuk 17

97 7 0
                                    

{Lisa's POV}

Ik maak me zorgen. Na het eten is Bas zomaar naar buiten gelopen. David wou achter hem aan, maar ik hield hem tegen. Bas had even tijd alleen nodig. Maar na een halfuurtje kan ik het niet meer laten en ben ik Bas' hoofd ingekropen. Hij is onderweg naar huis en voelt zich tevreden.
'Bas? Hoor je me?' vraag ik onzeker.
'Lisa, ben jij dat?' vraag hij.
'Ja, ik ben het. Wat was je heen? Wat is er daar gebeurt? Ik voel aan dat je blij en tevreden bent,' voeg ik eraan toe.
'Ik ben naar het bos gegaan en ben in een boon geklommen. Daarin schrik ik me bijna de boom uit dankzij Stefanie. Ze vroeg gewoon wat dingen aan me en toen vroeg ze of ik een keer met haar de film wil. Ik zei natuurlijk ja. Ik heb dus een date met haar volgende vrijdag,' antwoord hij.
'Je hebt een date met Stefanie? Maar ik dacht dat zij lesbisch was?' vraag ik ongelovig.
'Maakt mij het uit, dan wordt ik wel haar beste vriend of zo iets. Ik vind het best,' antwoord hij.
'Jij vind haar wel heel erg leuk,' zeg ik in gedachten lachend.
'Zegt de tortelduif,' lacht hij.

'Lisa? Is er iets? Je bent zo stil,' vraagt mijn vader opeens.

'Ik probeer te bedenken waar Bas is,' antwoord ik. Mijn vader knikt.
'Als je zometeen terug bent, doe ik je nog wat,' dreig ik.
'Wat ga je me aan doen? Me in het rond laten vliegen? Me dood kietelen? Jij kan mij geen pijn doen, sis,' lacht Bas.
'Wacht maar jij,' zeg ik voordat ik zijn hoofd uit ga.

Even later komt Bas thuis. Ik kijk hem een seconde lang dreigend aan en kijk dan bezorgd. Ik zou niet moeten weten waar hij heeft uitgehangen, dus doe ik alsof.

'Waar zat je? We maakten ons vreselijk zorgen!' zegt mijn moeder. Ik maar voor een halfuurtje van de, wat? Vijftig minuten?

'Ik was even naar het bos, maak je nou maar geen zorgen. Ik ben Stefanie trouwens tegengekomen.' Dat laatste zegt hij met een beetje opwinding in zijn stem.

'En wat hebben jullie gedaan?' vraagt mijn moeder nieuwsgierig.

'We kletsen wat en nu heb ik dus een afspraakje met haar volgende vrijdag,' antwoord hij met trots. Mijn ouders en David kijken bezorgd, dus doe ik dat ook.

'Maar zij is toch... Maakt niet uit, wij gaan shoppen voor een leuke outfit voor jou,' zegt mijn moeder resoluut.

'Maar mam...' begint Bas, maar moeder onderbreekt hem.

'Geen gemaar, jongeman. Jij moet er tip top uitzien op je eerste afspraakje.'

David en ik gniffelen. Bas zucht.

'Zal ik anders meekomen? Ik weet wat Stefanie leuk vind, dan kan je indruk maken,' stel ik voor.

'Dat lijkt me een prachtig idee, Lisa. Gaan jullie maar, ik heb wat te bespreken met David,' zegt mijn vader. Oh shit. HET gesprek. Ik wens in gedachten David veel succes terwijl ik mijn jas en schoenen aan doe. Voor ik naar buiten loop met mijn moeder en Bas, druk ik snel een kus op Davids lippen. Ik loop naar buiten en we gaan opweg naar de stad.

Na enkele uren winkelen

'Ik ben kapot! Moesten we echt zo veel kleren kopen? En dan ook nog voor jullie?' roept Bas uit als we weer thuis komen.

'Ja!' roepen mam en ik uit. Ik hoor gelach achter me. Ik kijk om en zie David staan. Ik glimlach. Hij glimlacht terug. Ik loop op hem af en sla mijn armen om hem heen.

'Hoe was het bij mijn vader?' vraag ik.

'Prima. Plezier gehad bij het shoppen?' vraagt hij.

'Ik heb een paar leuke sweaters en naveltruitjes gekocht. En een nieuwe spijkerbroek,' antwoord ik.

Gaven, goden en mythen. ((Geannuleerd))Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu