Bab13 - Dhia Haura

170 24 1
                                    

Hari Result SPM

"Kakak !!"

"Hmmmm"

"Ish bangun lah..."

"Pe ?"

"ENGKU DIANA HAISYA TENGKU HAZRY. RESULT SPM KAKAK KELUR HARI NI CEPAT BANGUN ATAU DHIA SURUH ABANG SYAZ KEJUT AKAK !!"

Dengn nyaring nya. Siap ugut guna nama Syazwan lagi. Haa...1...2...3 dan

"Tak yah lah dik.."

Haa terus bangun kau. Jangan main main. Headperfect kita tu pentingkan masa tau ! Bini dah takut ~

*Aip belum bini lagi kak oii... (author)
*Sukahati aku lah, tunang aku !! Dah shu shu sambung sana tu aku nak mandi (Yana)

Oke sambung....

"Ye akak bangun dah keluar sana tu !! Sibuk ja. Pergi sekolah pat !!"

"Baik kakak kuu....bye. Assalamualaikum !"

Selepas pintu ditutup, Aku nak sambung mimpi yang tergantung tadi. Tapi...

"Yana !! Tidur lagi ke tu. Bangun sebelum saya masuk !!"

Suara Syazwan dari depan pintu bilik. Dia mengugut sambil pintu di ketuk ketuk.

"Ya dah bangun dah"

Tipu aku. Tapi memang dah hilang mood nak tidur. Bising benor mamat ni ! Rungut aku dalam hati.
.
.
.
.
.
.

Sampai di rumah aku terus diserbu oleh Dhia, Aunty, Ilmirah, sepupu merangkap sahabat baik aku.

Dhia ? Aku mengerling jam berwarna kelabu putih di dinding. 1:30 ptg. Patut lah dah balik. Aku yang lama sangat kat sekolah tadi. Jumpa kawan kawan kan. Siapa lah yang tak rindu minah bawang dua orang tu.

"Haa...berapa kak ?"

"Kau mira ?" Pertanyaan Dhia dibiar tanpa jawapan.

"Kau dulu~"

"Ah tak de kau dulu !"

"Yana 8A 1B+, Syaz 9A+," Tanpa diminta Syazwan menerangkan result yang aku peroleh.

Kurang asam punya kawan. Aku menjeling Syazwan. Dia hanya tersengih.

"Wah !!! Patut la kau dapat masuk sekolah Daddy. Pandai !! Ni aku dapat 7A- 2B. Tak mampu sepandai korang."

Kata Ilmirah teruja dan hujung hujung ayat tu dia acah acah mengelap air mata yg tiada.

"Okay la tu. Janji A banyak sis. Don't too sad"

"Aku okay jer laa...."

Selepas berborak aku meminta izin naik ke bilik.

Aku menutup pintu dan mengunci nya. Aku mengeluh perlahan.

Susah.

Susah berlakon happy depan orang lain.

"Argh !!!!" Aku menjerit perlahan agar orang luar tak dengar.

"Hiks...kenapa ? Kenapa susah nak jaga hati orang. Dayah...mana kau ? Tolong aku wei...aku...aku..aku tak boleh !! Aku x de kakak selain kau. Aku tak de abang selain Haraz Hariz !!"

Aky memyembamkan muka bantal dan menjerit sekuat hati aku.

"Dayah.....siapa Haura ? Siapa dia ?"

AKU terdengar bunyi fon berdering.

Can I call you baby ~
Can you be my friend ~

Aku cuba mencari fon siapa dan baru aku sedar itu dari fon Yana.

Tertinggal atas meja ? Aku memandag ID si pemanggil. ADAM X GUNA. Teruk benor nama nya.

Aku membawa fon itu kepada Yana yang di daam bilik. Macam mana budak tu hidup tanpa fon kesayangan dia ni ? Pelik. Dan semakin pelik

"Yan--"

"Argh !!!"

Terkedu aku mendengar dia menjerit dari dalam. Perlahan tetapi siapa yang dekat dengan bilik itu boleh dengar.

Ya Allah apa yang terjadi kepad Yana ? Hati dan akal mula mengeluarlan gambaran yang bukan bukan.

Aku cuba memeluas pintu. Terkunci. Cepat cepat aku turun mengambil kunci pendua. Bila aku buka pintu.

Astaghfirullah !!

"Yana !!"

"Hei hei !! Awak buat apa tu ? Yana fikir Dhia sayang. Jangan nak bunuh diri awak. Masuk Yana masuk."

Lembut cara aku memujuknya. Yana jangan buat kerja gila. Wei aku takut kau tahu, takut sangat wei !!

"Keluar !!"

"No, masuk Yana ! Masuk !" Aku cuba medekati dia yang di beranda itu.

"Jangan dekat atau saya jatuh !!" Ugut gadis itu pula. Haih laa...Yana.

"Astaghfirullahalazim ! Akak apa akak nak buat ni !!" Kedengaran suara Dhia di depan pintu bersama dengan Aunty, Uncle dan Ilmirah.

"Keluar !!!"

"Aku kata keluar keluar !!!"

"Yana...masuk dik masuk" Sayup sayup kedengaran suara yang dirindui.

Segera dia berpaling. Dia tersenyum tapi masib menangis. Dia terus berlari ke arah abang aku. Lagi satu KEPELIKAN ?

Flashback

"Uncle, nak bagi HAZ kat Adam ? Siapa dia tu hah ? Apa hak dia ? Ni Isya sebagai anak ni nak letak mana !?"

"Isya, sabar la. Adam tu abang Isya. Dia da--"

"What ? Ulang balik ! Engku Diana Haisya Tengku Hazry tak penah ada abang lain selain Tengku Dian Haraz dan Tengku Dian Hariz ! Uncle jangan nak tipu ! Tak kan Uncle Adam yang jahat tu abang isya ! Uncle Aunty nak tengok Isya dengan Dhia mati macam abi umi abang kakak ! Tu yang korang nak kan !! Jadi korang boleh dapat harta Isya dengan Dhia kan ! Makan harta anak yatim tu haram tau tak !!"

"Ya Allah, Isya ! Aunty Uncle, tak nak Isya dengan Dhia mati pun. Kita orang tak nak pun harta korang berdua. Aunty masih kenal halal haram Isya. Lagi pun siapa uncle adam ? Isya penah jumpa adam ke sebelum ni ?"

Yana terdiam. Uncle Adam kan Personal Assistant Abi ? Bukan dia ke ?

"Tengku Adam. Tu kan PA abi ?"

"Ya Allah, bukan dia la Haisya. Tengku Adamirul Tengku Syamil. Abang kepada Syazwan, tunang Isya."

Yana terkedu. Terus hilang kata. Tak mampu nak membalas. Otak ligat memikirkan apa yg baru diperkatakan oleh Aunty Daura.

Abang kepada Syazwan tapi kenapa uncle kata.....

"Isya mesti pelik kan ? Betul dia abang Isya. Abang ipar Isya"

"Abang ipar ?" Lagi satu penyataan yang membuatkan otak bekerja lebih.

Abang ipar jadi dia ada kakak la kan ? Kalau Aunty kata biras tu boleh lah faham.

"Ye, Isya ada kakak. Nama dia Engku Nor Dhia Haura Tengku Hazry. Dia masih hidup dan tinggal di London."

Aunty menjelaskan dengan tenang dan tersenyum nipis.

"T-tapi...k-ke...kenapa dia tak penah nak jenguk kita orang ? Kenapa dia buat tak tahu bila Abi dengan Umi meninggal ? Dan kenapa...."

Tengku Ilham dan Engku Daura saling berpandangan.

"Kenapa aunty dan uncle tak penah bagi tahu Haisya atau sesiapa pun !"
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Okeh sambung nanti...
Bye nak tido. Gudnite !
Jangan lupa vote kk love you ( ˘ ³˘)♥︎




1 | D'YanaWhere stories live. Discover now