Selepas sepuluh minit barulah aku keluar dari tandas perempuan. Dalam perjalanan ke dalam dewan.
"Yana menangis ?"
Hanya dua patah perkataan. Tapi cukup membuat langkah aku terhenti.
"Hei, saya tanya ni ?" Dia bersuara lagi.
Aku menarik oksigen agar dapat berfikir dengan waras. Dalam keadaan membelakanginya aku menjawab.
"Saya ada kacau awak ke ?" Soalan berbalas soalan.
"Tak ada. Tapi..."
"Tapi apa Azri ? Awak dah ada Ain kan ? Oh ya ! Mana dia ? Dan....apa awak buat kat sini ?"
"Ain ? Apa awak merepek ?"
"Awak nak saya terangakan secara terperinci ke ? Okay boleh."
Aku pusing menghadap dia.
"Ain Farisya. Manager Grup Azfrious. Perempuan yang dah duduk dalam satu bilik dengan kau. So.....mana dia ? Menyorok ? Tunggu masa nak sembur aku sebab aku duduk dengan bf dia ?"
"Yana...sumpah. Saya tak ada apa apa hubungan pun dengan dia. Dia..."
"Letak pil peransang. Lepas tu awak terperangkap ? Macam dalam drama tu ?"
Azri diam.
"Oh kalau diam tanda betul. So memang lah kan. Ada hubungan dengan dia. Lepastu awak punya lakonan tahap... hurm.... five star ? Sebab terlalu bagus dalam memainkan perasaan seorang perempuan. So Yana dah tak ada hubungan dengan Azri. Tak --"
"Mama !!!" Serentak dengan jeritan itu kaki aku dipeluk dari belakang.
"Hey, Ida datang dengan siapa."
"Uncle Adie."
"Hai Yan." Muncul seorang lelaki ditepi aku.
"Hai. Er...Adie mana Hayyan ? Bila Adie sampai ? Apa Adie buat kat sini ?"
"La...tak boleh ke ? Lagipun baru je sampai. Dari KLIA terus pergi rumah Yan. Tapi Ad call suh datang sini. Ni Ida pulak tengah menangis sebab...."
"Sebab takut mama hilang lagi." Haida mencelah dengan cepat.
Aku memandang kebawah.
"No no sayang. Eh jap. Mana abang dengan Tok Ma ?"
"Er...tadi Adie kejar Ida. Dia nak cari Yan." Kata Adie serba salah.
"Adie ! Mana boleh Hay dengan aunty. Ish Adie ni kan ! Pening aunty nanti. Lagi satu tudung Ida kat aunty eh ?"
Adie mengangguk sambil mengosok gosok belakang lehernya.
"Jom cari Tok Ma ya. Uncle Adie ni jahat. Jangan kawan dia."
"Yan !"
Terhambur tawa aku dan Ida. Tetapi semasa aku nak melangkah pergi.
"Wait. Yana explain please." Tiba tiba ada suara mencelah.
Syazwan.
"Apa awak buat kat sini ?"
"Ni majlis saya. Apa semua ni Yana ? Dia." Syazwan menunding jari kearah Haida.
"Siapa ?"
"Adie. Bawa Ida kat aunty. Sini tak selamat."
"Ida come." Adie menggamit tangan Haida.
"But mama...."
"I'll coming soon. Just go, Haida."
"Ida nak mama. Uncle. Mama, uncle." Haida meraung.
"Ida. Uncle nak beli aiskrim tu. Nanti mama datang okay. Abang Hay tunggu Ida. Daddy pun ada nanti okay." Pujuk aku.
"Promise." Haida menghulurkan jari kelinkingnya.
"Promise." Aku tunduk untuk membalas.
Aku berdiri. Sebaik kelibat Haida dan Adie hilang dari pandangan. Aku menghadap muka Azri dan Syazwan. Entah dari mana dia muncul pun aku tak tahu.
"So..."
"Anak aku."
"What !!?" Kedua dua jejaka itu terjerit serentak.
"Yes."
"Selama ni awak tipu je la. Awak kata pergi belajar. Tiga tahun awak datang balik. Tapi selepas lima tahun baru awak muncul. Kemudian dah ada anak yang umur dalam tiga ke empat tahun ? Awak tipu saya yang tunggu awak lima tahun ! Siapa saya bagi awak Yana !"
"Saya yang sepatutnya tanya awak. Siapa saya bagi awak ? Rupanya awak dah bertunang lain kan ? Fariha. Your future wife kan ? Awak yang tipu saya, Syazwan. Awak bukan saya."
Sunyi seketika. Masing masing diam.
"Awak pergi mana lima tahun lepas ?"
"New York." Seorang lagi mencelah.
Aku terus pusing menghadap tuan empunya suara. Dah...sudah. Ni mesyuarat ke apa ? Kenapa Adrian pun kat sini.
"Ad. Stop it !" Kata aku separuh jerit.
"Diana. Jujur aje la. Saya tahu awak still tak dapat terima saya kan. Hati awak masih dengan Syazwan. Dan dia pun sama. Hati dia dengan awak juga." Adrian berbisik.
Aku Aku membalas renungan tajam dia. Sesaat. Dua saat. Tiga saat. Akhirnya aku mengeluh.
"Marry me." Aku berbisik juga.
"Hati awak dengan dia. Dia akan jadi suami awak." Adrian membalas.
"What ! Tunang dia nak letak mana ? Saya bukan perampas."
"Awak tak merampas tapi dia yang melepaskan nanti."
Okay. Aku dah makin pening. Apa semua ni.
"Ad --" Baru aku mahu minta penjelasan dia bersuara.
"Syazwan. Awak masih ada perasan terhadap Yana, kan ?" Adrian meneruskan rancangan yang aku tak tahu.
"Adrian. Stop."
"Yes. Apa hubungan kau orang ?"
Mata aku terbeliak. What ?! Berani nak mengaku belakang Fariha je. Saja nak buat aku jadi main. Tak guna ! Lelaki semua sama ! Tak guna !
"Nothing. Just penjaga Yana masa dia dekat New York."
Jantung aku nak terkeluar mendengar jawapan Adrian.
"A...apa ad."
"Hati awak dengan Tengku Syazwan Hafiy Tengku Syamil. Jadi kalau awak nikah degan saya sekali pun. Awak tak kan bahagia."
"Tapi..."
"Adriana. Adriana dah pesan saya untuk jaga awak dan family awak jugak."
Aku terdiam. Adriana.
"Kenapa ?" Hanya sepatah sahaja yang mampu aku keluarkan.
"Dia sayang family awak. Ayah awak. Ayah angkat dia."
Lagi satu kejutan dalam hidup aku. Kalau enam tahun lepas aku baru dapat tahu Kak Nor ialah kakak kandung aku. Sekarang. Aku baru dapat tahu. Aku ada kakak angkat.
"I'm sorry Diana. Tapi hari tu. Saya dapat tahu yang saya hanya dapat jadi abang angkat awak. Tapi bukan suami awak."
"Erm...apa pun. Kita masuk dulu ya. Syazwan lepas ni awak kena berucap. Sekarang Adam. Maybe dah nak habis dah tu. Jom." Adrian mengajak kami masuk.
Azri dan Syazwan mula melangkah pergi. Adrian memandang aku.
"Jom."
"Awak pergi lah. Saya nak tengok mummy awak kat lobi." Kata aku dan terus berlalu.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.Abaikan typo. Sorry pendek. Vote please !! ( ˘ ³˘)♥︎
YOU ARE READING
1 | D'Yana
Teen FictionKarya Pertama NAHS Syazwan || Diana Engku Diana Haisya. Gadis periang suatu masa dahulu, sebelum gaya hidupnya bertukar menjadi seorang yang pendiam. Perpindahan keluarganya ke Kuala Lumpur telah menyatukan Yana dengan sahabat lamanya. "Engku Diana...