Bab14 - Lari

177 23 0
                                    

Flashback

"Tak Isya. Raz dengan Ariz dah tahu lama. Cuma dia orang tak nak bagi tahu Isya dan Dhia sebab takut Isya mengamuk macam ni." Uncle menenang Yana.

"Kak Ara sakit sayang. Dia leukemia. Tapi sekarang dia dah sihat sikit. Dia duduk kat london sekarang ni."

"Jadi esok dia balik sini uruskn semuanya. Dia mintak maaf sebab tak pernah dan tak dapat jaga korang berdua. Dia terkejut bila Abi, Umi meninggal. Tapi Abang Raz yang tak kasi dia balik sini. Dia kena teruskan rawatan kat sana."

"Dia dah tahu ke abang dah...." Yana tak mampu meneruskan ayatnya.

Sedih.

"Ya dia dah tahu. Sebab tu Aunty lebih percayakan Adam untuk jaga HAZ. Isya dengan Dhia boleh fokus belajar ye, sayang."

Keterangan yang keluar dari mulut Aunty dan Uncle memboleh kan aku bernafas seperti biasa. Cuma masih risau sebab aku tak penah jumpa kakak aku tu.

Entah macam mana orang nya. Baik ke tak. Jaga agama ke tak. Kang kena dera susah.

"Ye la. Isya serahkan kat Aunty dengan Uncle untuk buat semuanya. Terima kasih. Isya nak tidur dulu."

End Flashback

Perbualan tu pun secara tidak sengaja di terdengar. Masa tu dia nak keluar dari bilik.

Yana macam tak suka sangat sangat kat along aku. Tapi entah kenapa hari ini dia menangis dan memeluk along seakan dah lama berjumpa.

Dah la tak pernah jumpa.

"Yana..."

"Hariz jangan tinggal Isya lagi ! Kenapa Ariz hilang. Isya rindu tau !!"

Semua yang ada memandang Yana pelik. Tu kan Adam ? Celah mana Hariz ?

Suara ! Adam dan Hariz punya suara lebih kurang sama. Telah Syazwan.

"Akak...ni abang --"

Aku menyuruh Dhia diam. Jangan sekarang. Mau ada yang kena bunuh. Tak pun ada yang bunuh diri.

"Yana....dah lepaskan abang tu. Dia penat. Jom rehat okay. Yana penat juga kan." Pujuk ku lembut.

"O-okay. Ariz pergi rehat tau. Jangan lari !"

Yana melepaslan pelukan dan mengusap air matanya dengan belakang tapak tangan. Nasib dia masih bertudung kalau tak, semua orang nampak mahkota dia.

"Hei, awak okay tak ? Nak air or makanan ?"

Yana menggeleng lemah.

"Er...awak nak tahu sesuatu tak ?"

Argh !! Patut ke aku bagi tahu sekarang !!

"Apa ?" Akhirnya dia bersuara.

Lega sedikit. Ingatkan dah bisu tadi.

"Er..awak tak yah marah eh. Camni....
haih...er... awak tahu tak tadi yang awak peluk tu along saya. Adam."

"Tu Hariz la !!"

Ya Allah...betapa dia rindu dan sayangkan Hariz. Walau mereka selalu bergaduh. Ya Allah kau berikan lah ketenangan kepada mereka sekeluarga Amin Ya Rabbila'lamin. Doa aku dalam hati.

Ya Allah berikan la aku kekuatan untuk menyedarkan dan menenangkan gadis di
depan ku ini Ya Allah. Tambah aku lagi.

Benarlah orang kata bergaduh bukan sebab benci tapi sebab sayang.

"Yana...Hariz. Hariz dah tak de Yana. Dia dah dalam syurga insyaallah. Yana. Tu Adam. Tengku Adamirul Tengku Syamil. Along saya. Awak boleh jumpa dia. Kak Nor pun ada. Jom keluar. Kita makan sama sama ye sayang."

1 | D'YanaWhere stories live. Discover now