Wasiat Abi dan Umi kepada anaknya
Assalamualaikum semua,
Ya sewaktu kalian baca surat ni Abi dan Umi dah tiada. Jangan sedih kita akan berjumpa satu hari nanti.
Kepada Haraz dan Hariz, carilah pasangan kalian. Kami pasti kalian dah jumpa. Jaga adik - adik jangan tinggal mereka terutma Dhia. Dia penting.
Kepada Haisya, Abi dan Umi tahu kamu masih tak dapat terima Hidayah, Abi dan Umi dah tiada. Sayang, jaga diri baik - baik. Buku Umi tu ambik sebagai panduan tapi jangan lupa panduan yang sepatutnya. Al-Quran. Baca setiap hari.
Kepada Dhia, anak Abi dan Umi yang bongsu ni jaga diri. Jangan jauh dengan abang dan kakak. Dengar cakap dorang tau, sayang.
Akhir kata, Umi dan Abi dah rancang untuk satukan Haraz dengan Hania, anak kawan Umi. Hariz pula dengan Naira, anak kawan Abi. Dan paling Umi dan Abi nak satukan Haisya dengan _______ sebelum Isya SPM. Harap masih ingat lagi dia. Terima sahaja, Aunty Daura akan uruskan semua nanti.
Sekian, Assalamualaikum.
Yang tulus menyayangi kalian,
ℋ𝒶𝓏𝓇𝓎 𝒟𝒶𝓎𝒶𝓃𝒶
Ayat terakhir tu membuat jantung aku seakan terhenti. What kena kahwin. Umi ingat semudah ABC jer ke kahwin ni. Aduhh macam mana ni...Dhia p.o.v
Malam itu, Aku, Abang Raz, Abang Ariz dan Kak Isya berkumpul di bilik Abang Raz.
"Hah...Isya, mula lah," kata Abang Ariz.
"Haih...camni Isya ada pegang buku arwah Umi. Tapi tak penah nak buka sekaramg baru rasa nak buka," akak berhenti dan pandang kami.
"Lepas tu Isya terjumpa satu surat ni dia tulis 'WA.SI.AT'," kata Kak Isya lagi. Dia bagi satu surat kat dua orang Abang aku ni.
Abang aku pun baca. Kejap berkerut seribu, kejap tergelak. Ah tak kesah laa dah ngantuk ni, nak tido.
"Ouh okay. Dhia nak tido dulu bye,"
"No, jangan. Ni yang Isya pelik. Since bila Dhia ada 'Ingatan Fotografik' ni ?"
Aku mengerutkan dahi. Abang Raz dan Abang Ariz pandang sesama sendiri.
"Ingatan foto-- what ? Apa ni Dhia tak faham ? Penyakit ke tu ?" tanya aku.
"Haish...bukan laa dik. Ingatan Fotografik tu Dhia boleh ingat semua benda dengan senang sesenang ABC jer. Abang dengan Abang Ariz dah lama tahu cuma ni hah akak dengan Dhia jer baru tahu," jelas Abang Raz.
Aku meng'oh'kan ajer. Patut la aku senang score sejarah. Hoho ✌︎.
"Okay, now apa lagi yang abang raz dengan abang ariz tahu dan kita orang tak tahu," kata Kak Isya dan memutarkan biji mata dia.
Abang pun ceritakan semuanya dari A -Z. Aku terkejut jugak lah. Tapi aku paling terkejut ayat ni.
"Ada orang tengah target kita semua," kata Abang Haraz.
"Yes ! So kita kena hati - hati tau," sambung Abang Hariz.
"Tapi kenapa Umi cakap yang kita kena jaga Dhia ?" tanya Kak Isya.
Aku mengangkat bahu tanda tak tahu.
"Sebab..." kata Abang Haraz dan mengambil sesuatu kat laci meja.
.
.
.
.
.
YOU ARE READING
1 | D'Yana
Teen FictionKarya Pertama NAHS Syazwan || Diana Engku Diana Haisya. Gadis periang suatu masa dahulu, sebelum gaya hidupnya bertukar menjadi seorang yang pendiam. Perpindahan keluarganya ke Kuala Lumpur telah menyatukan Yana dengan sahabat lamanya. "Engku Diana...