Epilog

296 26 3
                                    

Sorry typo. Sorry ayat tunggang terbalik. Sorry kaau tak best sangat. Tapi vote jangan lupa tau muah ( ˘ ³˘)♥︎
.
.
.
.
.

"Kesian kakak tu. Lepastu umi ?" Soal Suhaila.

"Kakak tu mati ke ? Abang tu mesti hidup kan umi ?" Soal kembarnya pula, Suhail.

"No sayang...." Aku mengusap pipi gebu Suhaila dan mencubit lembut pipi gebu Suhail.

"Kakak dengan abang tu masih hidup lagi. Dia dah bahagia berdua selepas kak aisyah tu minta maaf. Lepas pakcik yang jahat tu masuk penjara."

'Dan hukuman gantung.' Aku menyambung dalam hati.

"Bagia ? Mana Umi tahu dia bagia ? Umi kenal dia ke ?" Soal Suhail keliru.

"Kenal. Umi dengan abi kenal sangat dengan dia." Syazwan menyambung dari pintu bilik kembar ini.

Memang kenal sebab tu kita, bang. Aku menyambung dalam hati. Aku mengukirkan senyuman kepada Syazwan.

"Bila abang balik ? Tak dengar pun bunyi kereta ?" Aku menyoal sambil mencapai briefcase miliknya dan jalan beriringan.

"Sayang tu yang terlampau throwback sampai suami balik pun tak sedar."

"Alaaaa...sorry tak perasan. Abang nak makan ? Ada udang sambal favourite abang, Isya masak. Anak anak pun tak makan lagi."

"Nak laaa. Tapi abang pergi mandi dulu eh. Tunggu tau."

Aku mengangguk kecil dan tersenyum nipis. Aku keluar menjenguk si kembar.

"Su, nak tolong umi tak ?"

"Nak !! Ail jom tolong umi." Dia menarik abangnya ke dapur. ( ail = el )

Suhail memuncungkan mulutnya. Haih...la anak. Ni baru dua. Yang dalam perut ni macam mana.

Tepat aku meletakkan mangkuk nasi diatas meja, Syazwan melangkah masuk ke ruang makan.

"Laa....dia ni degil tau ! Kita suruh tunggu tak tunggu pun. Sayang...awak tu tengah jadi mak boyot tak yah lah buat kerja berat macam ni. Nak ambik orang gaji tak nak."

"Ala. Abang macam tak biasa. Dah jom makan. Tak elok membebel depan makanan." Aku memerli si suami.

"Su, Ail. Tengok umi kamu ni bukan nak dengar cakap orang. Su dengan Ail kena dengar cakap abi tau ! Tak yah kawan umi." Syazwan mula menghasut.

Terkekek - kekek si kembar.

"Tak yah makan." Aku mengambil kembali mangkuk yang berisi udang sambal itu.

"Eh ! Alololo dia merajuk pulak. Okay abang gurau je la sayang oii !" Syazwan menghalang aku.

"Ye la tu." Aku meletakan mangkuk itu dan mengatur langkah ke ruang tamu.

Syazwan pantas menarik tangan aku dan aku terdorong kebelakang.

"Jom...lah makan. Okay abang janji tak bergurau lagi okay. Jom lah..." Pujuk Syazwan lagi.

Haih...isteri aku ni makin sensitif sejak mengandung kali kedua ni. Nasib comel. Bisik hati Syazwan.

Syazwan menarik kerusi dan mengarahkan aku duduk. Suhaila dan suhail sudah menunggu.

"Umi.....abi.....bila boleh makan ?" Rengek Suhaila.

"Okay okay. Jom makan."

Syazwan yang tersenyum senyum disebelah dipandang sekilas.

Masing masing menikmati makanan yang terhidang. Sesekali Suhaila dan Suhail bersuara. Gaduh nak udang. Padahal banyak udang dalam tu.

Selepas selesai kerja membersihkan yang dilakukan oleh Syazwan. Aku langsung tak dibenarkan sentuh apa apa. Manjakan sangat aku. Nanti yang keluar manja baru dia tahu.

"Buat apa tu yang."

"Teringkat kisah masa kita pengsan dulu."

Aku rebah dan tak ingat kan diri. Sedar sedar dah ada di dalam hospital.

"Yana..." orang dikatil sebelah memanggil.

"I'm sorry. Sebab saya semua jadi mangsa. Sepatutnya saya mati sekali dengan dayah."

"Diana Haisya !"

"Betul lah kan. Kalau saya dah lama mati mesti semua ni tak kan jadi." Mata aku mula berkaca.

"Yana awak tak reda lagikan dengan kematian keluarga awak ?"

"Saya dah reda syaz. Dah --"

Syazwan mencelah laju. "Kalau dah reda awak tak kan ungkit ungkit. Awak akan doakan kan kebahagian dia orang dan awak kena teruskan hidup."

Aku terdiam.

Dan mula saat itu aku kenal erti reda dan pasrah. Serta erti syukur. Hanya kerana Allah menghantar dia untuk menyedarkan aku. Aku merenung wajah diahapan aku ini. Dia sahabat ku. Dia teman ku. Dia penjaga ku. Dia tempat mengadu. Dia Suami aku. Suami aku headperfect. Yang terlebih perfect. ༼ つ ◕◡◕ ༽つ

"Hei...Ya Allah. Dia boleh termenung lagi."

"Er...ehehehee sorry."

Tiba tiba...

"Umi...ngantuk." Suhail merengek.

"Ikut perangai abang lah ni suka merengek. Isya tidurkan Ail dengan su dulu ya." Aku mendukung Suhaila dan memimpin tangan Suhail

Syazwan mengekori aku masuk kedalam.

"Nak tido dengan abi umi." Suhail bersuara.

Aku memandang Syazwan.

"Boleh. Sekali sekala." Dia membalas sambil merenung aku.

Aku merenung kembali. Sesaat selepas itu, aku menghembus nafas berat.

"Abang..." aku memandang si kembar yang sudah tidur. Kemudian dialihkan pandang ke arah perut yang sedikit kedepan itu.

"Sayang...." dia membalas.

"Isya nak mintak maaf. Isya banyak buat salah. Isya...dah susahkan keluarga abang. Isya sakit kan hati abang. Isya selalu pentingkan diri sendir. Tak fikir perasaan orang lain. Maaf kan Isya ya bang." Mata aku mula kabur.

"Ya Allah....dah. Jangan lah nangis. Nanti buruk la muka tu. Shhhh....baby pujuk umi menangis ni. Jangan lah nakal baby. Duduk diam diam ya baby."

"Abang !" Boleh pulak dia bercakap dengan baby ni dulu.

"Ya. Abang maafkan. Dah jangan menangis. Jatuh jantung abang tengok awak menangis." Sayzwan bangun dan menarik aku ke dalam dakapanya.

"Shhh...."

"Abang sayang sayang."

"Sayang sayang abang jugak."

Jeda.

"I love you sayang."

"I love you too sayang."


🌈🌈🌈🌈🌈🌈🌈

Pelangi itu indah, kan ?

Tapi pelangi hanya muncul selepas hujan.

Begitu juga hidup kita.

Bahagia juga tercipta selepas derita.

-Tamat-

♥︎
♥︎
♥︎
♥︎
♥︎
♥︎
♥︎
♥︎
♥︎
♥︎
♥︎

Hai ! Huaa...dah habis dah. Jangan lupa vote pulak tau ! Sayang korang. Kalau rajin rajin tu share lah sekali ye. Thanks bye ! Jumpa dalam next book.

1 | D'YanaWhere stories live. Discover now