HAPPY NEW YEAR SEMUA !!!
SERONOK SERONOK JUGA TAPI JAGA DIRI DAN SOP SEMUA TAU ! SAYANGI DIRI ANDA❤︎Hari Kelima di sarawak (petang) ....
"Sodaqallahhulazim...."
"Umi...Abi...hari ni dah empat hari Isya lawat Umi Abi...Isya tahu Umi Abi mesti kecewa dengan Isya kan. Ye la sebab Isya bukan nak selesaikan masalah Isya dengan Hafiy tapi Isya lari."
Dia mengeluh sebelum menyambung kembali.
"Isya tak tahu la sape yang dengki sangat kat Isya. Isya tak curi pun duit tabung pengawas tu, walau Isya tahu Hana simpan kat mana duit tu. Ye la kalau Isya nak curi dari dulu lagi Isya dah curi."
Aku terdiam mengingatkan kembali apa yang aku kata kepada Syazwan.
"Aku nak kita putus tunang..."
Kemudian aku mengeluh lagi. Sambil aku menyiram air bunga ke atas kubur kedua orang tua ku itu aku berkata.
"Umi...umi nak tahu tak Hafiy dah tak macam dulu dah. Dia bukan Hafiy yang Isya kenal. Hafiy yang selalu protect Isya, protect Dayah. Bila kitaorg buat salah mesti dia tegur....tak kan marah dan yang penting dia....haih....akan siasat dulu..."
Aku.mengeluh lagi.
"Umi...Abi...Isya mintak maaf. Isya tak rasa Isya boleh jadi Isteri yang baik untuk Hafiy. Dia baik umi abi. Baik sangat. Tapi Isya jahat. Dalam Al-Quran kata, "Lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat, dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik" Lagi pun.....Isya dah putuskan pertu--"
Secara tiba tiba pandangannya gelap. Ada tangan menutup matanya.
"Sofia ?"
Senyap...
"Farish ?"
Senyap juga...
"Aba--?"
"Awak lupa saya ke ?"
Terdiam Yana mendengar suara ini.
"Ish tepi lah,"
Dengan kasar dia menolak tangan itu dan terus berdiri. Tergamam si empunya tangan itu.
Suasana sunyi sebentar sebelum...
"Saya"
"Yana"
Er....macam mana boleh serentak ni !!
"Er...Jom balik. Tak elok gaduh kat kubur."
"Hmmmm"
Yana hanya membuntuti Syazwan sehingga ke kereta Axia milik Sofia itu. Memang sah Sofia yang bagi tahu dia kat mana.
Argh !!!! Kenapa semua orang tak faham aku. Aku nak bersendirian. Susah ke nak faham.
Sunyi sepanjang perjalanan. Tiada apa yang boleh dijadikan bahan berbual. Biasanya mereka seperti anjing dan kucing.
Pantang berjumpa ada sahaja yang digaduhkan. Biar sekecil kecil sampah sampai lah sebesar besar seperti hubungan mereka ini.
Aku baru nak buka pintu tiba tiba di kunci. Siapa lagi kalau bukan Syazwan. Bebel la tu haa...bebel la bebel. Getus hati kecil aku.
"Hoi cepat la buka pintu ni !!"
"Boleh awak tak dengar dulu apa yang saya nak cakap"
Oh wow !! Suprise dia dah tukar panggilan ye anak anak. Awak - saya. Kau pikir aku cair laa ! Memang tak ah !
"Buat pe aku nak dengar apa kau cakap sedangkan kau tak dengar pun penjelasan aku haritu. Ops lupa ! Siapa la aku ni daripada Farihah GIRL FRIEND kau tu kan. Oh I'm sorry sebab dah jadi orang ketiga dalam hidup korang."
Huii....pedas ayat benor ayat aku. Biar dia, biar dia rasa sakit nya hati aku sebagai tunang dia. Eh tak EX-TUNANG. Gahagahagah. Ok back to the reality.
"Okay I'm sorry sebab tak percaya awak and tak bagi peluang kat awak bela diri awak. Sorry. Tapi sekarang ni saya tak nak cakap pasal tu tapi say nak cakap pasal --"
"Pasal apa ? Pasal aku kena gantung sekolah pasal aku kena marah dengan uncle ? Ke pasal kau nak get back balik. Oh A BIG NO !! Memang tak ah aku nak kawin dengan kau. Oh F**k Boy!!"
Haa...kan dah tercarut. Tak guna la. Jantan semua sama !!
"Yana, listen please...abang Raz...abang Raz.."
Wait asal ngan Abang aku ? Don't said anything bad happend to him. Dia pergi honey moon kan.
Hati aku mula resah. Akal tak habis habis mengeluarkan sangkaan buruk.
"Abang Raz kenapa Syaz ?"
Akhirnya aku bersuara setelah beberapa saat dia mendiamkan diri. Sesaat bagaikan setahun bagi aku.
"Abang Raz dah meninggal Yana. Semalam...."
"Semalam ? Syaz apa dah jadi ? Abang Haraz, Abang Hariz, Dhia semua okay je kan. Kau prank kan sebenarnya... Syaz tell me please"
Aku tidak dapat bertahan lagi. Mata aku mula berkaca. Syazwan mengangkat mukanya dan melihat aku.
Ah biar la dia nampak aku nangis ke apa. Aku nak dengar yang dia kata dia tipu jer. Tapi firasat aku mengatakan ianya benar.
"Semalam rumah kau terbakar. Dhia sempat diselamatkan. Abang Raz dan Kak Nia meninggal ditempat kejadian. Kak Ira pula meninggal pagi tadi. Abang Hariz masih koma...tak sedarkan diri lagi."
Wajah Syazwan kelihatan tenang. Tapi suaranya bergetar sewaktu berkata hal sebenar.
"Tak...tak...Kau tipu kan !! Abang aku semua pergi honey moon !! Dia orang kat luar !! Kau tipu !! Penipu.... huaa...."
Akhirnya aku menangis. Dan aku dapat rasakan Syazwan memelukku. Cuba menyalurkan sokongan.
"Tak Isya, Fiy tak tipu Isya. Dia orang balik awal."
Suasana sunyi sebentar. Memberi ruang kepada aku untuk meluahkan segala perasan yang ada. Sedih. Sedih. Sedih.
.
.
.
.
.
.Tut..........
Bunyi yang aku paling takut. Ya Allah, mengapa berat sangat ujian yang kau beri pada aku ini.
Aku menangis lagi....dua hari aku menunggu Abanv Hariz bangun kembali. Tapi....
"Allah lebih sayangkan umi berbanding kita..."
Kata kata Abang Haraz yang satu ini cuba dihadamkan. Susah untuk aku terima kenyataan. Yeah. Realiti amat pahit.
Dalam sekelip mata aku kehilangan empat orang yang aku sayang. Tempat menagih kasih. Tempat berkongsi segalanya. Tempat aku mengaharapkan segalanya. Sekarang aku dah tiada apa apa dah.
"Hei !! Stop crying sweetie. Dah la tu... kau masih ada Dhia. Dia perlukan kau sekarang. Kau kena kuat untuk dia."
"Tapi Syaz, aku tak boleh !"
Air mata makin deras. Aku terasa dipeluk. Dhia. Dia cuba menyalurkan ketenangan.
Ya Allah, betapa bodoh nya aku tidak besyukur atas apa yang aku ada. Aku maish ada Dhia, adik ku yang memerlukan sokongan dan aasib sayang aku. Aku masih Syaz, Aunty, Uncle, Ilmirah, Mama Aina, Papa Syamil dan semua kawan ku. Kau masih berikan aku kesihatan dan peluang hidup. Terima Kasih Ya Allah...
"Dhia maaf kan akak. Akak terlalu lemah untuk Dhia."
"Tak pe kak. Sekarang kita masih hidup. Jadi kita boleb doa banyak banyak dekat arwah Abi, Umi, Abang Raz, Abang Ariz, Kak Nia, Kak Ira, Tok wan, Nenek, --"
"Semua sayang. Semua. Kita boleh dokkan untuk semua."
Dhia terdiam dan mengangguk tanda bersetuju.
Muka polos Dhia ditatap lama sebelum aku memeluk tubuh kecil dan tinggi paras bahu aku itu.Dhia membalas pelukan. Secara spotan kedua dua nya menangis. Mengeluarkan air mata gembira, bersyukur dan juga sedih.
.
.
.
.
.
.
.
.
.Apa yang akan terjadi seterusnya ? Haa.. baca bab seterusnya okay.
Jangan lupa vote ☆ wokeh thanx sayang korang 😜❤️
YOU ARE READING
1 | D'Yana
Teen FictionKarya Pertama NAHS Syazwan || Diana Engku Diana Haisya. Gadis periang suatu masa dahulu, sebelum gaya hidupnya bertukar menjadi seorang yang pendiam. Perpindahan keluarganya ke Kuala Lumpur telah menyatukan Yana dengan sahabat lamanya. "Engku Diana...