"Haih...tadi tu Tengku Azri. 20 tahun. Penyanyi dan pelakon," Terang Dhia.
"Lagi ?"
"Err...akak ?" Dhia memandang aku meminta kepastian.
Aku mengangguk. Dhia megeluh sebelum menyambung.
"Bulan 3, tahun lepas akak terjumpa dia dalam satu show dia kat sarawak. Before tu akak tak kenal dia siapa. Tapi Akak Sofia dengan Dhia yang ajak nak pergi show tu. Bila semua dah habis, Akak Sofia pergi ambik kereta. Kakak dengan Dhia tunggu kat depan dewan tu. Tiba tiba jer dia datang tegur. Akak macam malas nak layan tapi takut orang kata sombong. Tapi nasib baik kak Sofia dah sampai"
Terang Dhia panjang lebar. Syazwan memandang aku dan Dhia silih ganti.
"Lepas tu ?"
"Erm....dua hari lepas show tu. Ada orang call Aku. Rupa rupanya tu Azri. Aku pun layan camtu jela tapi....tetiber je kita orang couple. Bahagia je awal awal...and yeah awal je la kan. Masa Abi meninggal dia datang jenguk. Satu family tahu hubungan aku dengan dia. Next week after Abi meninggal, dia kena pergi UK ada pengambaran 4 minggu. Aku tahu dengan siapa dia berlakon semua tu sebab kita orang berdua tak berahsia. Tapi...."
"Tapi ??" Ulang Syazwan bila aku terdiam lama.
Ah....aku tak mampu nak cakap biar la yang dah lepas. Menyakitkan hati jer bila aku ingat balik semua tu. Kata aku dalam hati.
Ya memang menyakitkan.
"Dia curang dengan kakak. Kak Isya tahu pun bila dia pergi West Mall teman kak sofia beli barang. Masa tu ada lagi 3 hari dari waktu sepatutnya Abang Azri balik Sarawak. Tapi akak jumpa dia kat mall tu dengan kawan baik merangkap manager Abang Azri,"
"Ok ? Apa jadi after tu ?"
"Aku pergi rumah dia. Dan aku nampak dia ada kat rumah dengan kawan dia tu . Berduaan. Dalam bilik. Kau expect apa kalau dah berduaan ? Aku tak nak fitnah tapi aku nampak and nasib dorang tak sedar aku ada. Lagi satu aku harap korang jaga rahsia ni sebab ni aib orang. Hanya kita bertiga je tahu,"
Dhia dan Syazwan mengangguk tanda faham. Aku tersenyum. Pahit. Otak memikirkan apa yang baru berlaku tadi.
Syazwan memulakan perjalanan pulang. Masing masing diam. Dhia dah terlelap.
"Thanks Syazwan,"
"Welcome sweetie. Eh esok 8:30 malam, kau balik asrama ngan aku. Abang kau dah bagi light green. Okay, bye~~"
Sejurus selepas itu kereta audi berwarna silver itu terus memecut laju.
"Haih...syaz...syaz..."
.
.
.
.
.
.
.Abg Haraz mok
Aslm, dik. Abang tak dapat ambik adik malam ni tau.
Abang ngan Kak Nia pergi Krabi.
Abang Ariz ngan Kak Ira pergi China.
Balik ngan uncle tau sorry dik.Wslm, tak pe bang. Dia malas nak tunggu uncle dia ada meeting.
Jadi Isya balik dengan Syazwan ?
Argh...asal abang sebut nama dia. Benci lah !! Ish tak de orang lain ke apa ? Tak tahu ke aku gaduh dengan dia. Geram !!Menyampah laa !! Marah aku dalam hati.
Tak sebab dia dah balik tadi lagi. Isya balik naik pakcik grab je
Okay, balik rumah aunty tau.
Dhia kat sana.
Bye cute 😘
YOU ARE READING
1 | D'Yana
Teen FictionKarya Pertama NAHS Syazwan || Diana Engku Diana Haisya. Gadis periang suatu masa dahulu, sebelum gaya hidupnya bertukar menjadi seorang yang pendiam. Perpindahan keluarganya ke Kuala Lumpur telah menyatukan Yana dengan sahabat lamanya. "Engku Diana...