"Yeay !!! Dah habis bole tido, " kata seorang budak perempuan.
"Ish, apalah awak ni tido je tahu. Jom, jom tolong umi dgn abang kemas semua," kata seorang lagi budak perempuan.
"Alaaa...Dayah awak jela tolong saya nak tido, bye !" jawab budak perempuan tadi.
Belum sempat dia nak melarikan diri, ade seorang budak lelaki menghalangnya.
"Eh, Fiy ! Tepi laa..."
"Tak de, tak de awak kena tolong Dayah dgn Umi. Saya pun tolong dah cepat," kata budak lelaki yg bernama Fiy itu.
"Alaaa...yela yela saya tolong," akhirnya budak perempuan itu mengalah.
"Isya !! Tolong abang kejap," panggil abang nya.
"Ye, Abang Ariz nak Isha tolong ape ?"
"Erm...Isya angkatkan kotak ni ke dalam ye thanks sayang,"
"Welcome Abang yg tak ku sayang," jawab nya dan lari kedalam rumah.
"Ish..budak nii,"
"Dah la tu Riz, cepat kemas nak pukul 11 dah ni," tegur Umi nya
"Baik Umi,"
Selepas beberapa minit...
"Umi, Fiy nak balik dah tau," kata Fiy sambil menyalam tangan Umi Isya.
"Balik tu hati-hati. Nak Abang Raz teman ?" tanya Umi.
"Boleh ke bang ?"
"Boleh jer," jawab Raz.
Selang beberapa minit...
"Okay dah sampai. Terima kasih bang,"
"Sama-sama,"
"Eh abang kejap," kata Fiy dan menghilang ke dalam rumah seketika.
"Nah, nanti abang bagi kat Isya dengan Dayah tau. Ni untuk Abang Raz dengan Abang Ariz," kata Fiy dan menghulurkan dua kotak kecil. Satu berwarna pink dan kelabu dan satu lagi berwarna biru laut.
"Oh..ok, tapi kenapa Fiy bagi kita orang ?"
"Err...aaa...sbb ni last Fiy jumpa korang, sorry Fiy tak bagi tahu awal². Fiy mintak maaf kalau buat salah dan...bagitahu Isya maaf sebab mungkir janji dia,"
"Hah ?! Hmm...Fiy tak pe abang faham. Fiy pindah mana ? Bila bertolak ?"
"Fiy pindah Kuala Lumpur. Nanti pukul 2 Hafiy dgn mama gerak. Papa dah pergi smlm. Doakan Hafiy dgn mama selamat tau,"
"Hurm...baik sayang. Nanti dah sampai suruh mama bagi tahu umi tau. Ok pergi rehat, abng balik dulu. Bye n hati²," kata Raz sambil menunjukkan tangan peace✌🏻.
Sepuluh tahun kemudian...
Kring...
Kring...
Kring..."Aishh...awal nye.....eh kul 6 dah, Ya Allah tak solat lagi. Mana Umi ? Kenapa tak kejut yer ?" kata seorang perempuan dan tergesa - gesa mengambil tuala dan mandi dan seterusnya solat subuh.
Setengah jam kemudian...
"Abang dah bangun ke belum ni ?" katanya dan masuk kebilik abang nya.
'Ohoho ada orang dibuai mimpi lagi laa' monolog hatinya.
"TENGKU DIAN HARIZ KENAPA X BANGUN LAGI NII DAH PUKUL ENAM SETENGAH DAH !!!" jeritnya.
"Astaghfirullah, Allah maha besar, Astaga," melatah Hariz yang terkejut dek kerana suara adik nya yg terlalu nyaring. Nasib dia melatah cakap benda² baik kalau x kena lempang dengan Umi.
"HAHAHAHAHAHAHAHA..." gelak Yana melihat abangnya yg melatah.
"Ishh...Isya bole tak stop buat abang melatah tak ishh..." marah abang nya.
"Hoi...yang kau nak marah Isya apehal, dah salah kau yang bangun lambat Isya jerit la...ke kau nak aku yg jerit," jawab seseorang dari depan pintu.
"Dah...dah isya nak turun. Abang Raz tengok laa adik abang nii okay. Isya nak tengok Umi dgn Dhia kat bawah,"
"Okeh,"
Yana p.o.v
'Aik mana Umi tak kan tak bangun lagi ?' monolog Yana. Kaki nya berhati - hati menuruni tangga.
"AKAK!...ABANG!...HUAAA..."
'Ya Allah tu suara Dhia,'
sebaik sahaja mendengar jeritan itu dengan cepat dia turun dan ke dapur kerana suara Dhia dari arah sana."Ya Allah, Dhia kenapa dengan Umi ? Macam mana bole jadi ?" tanya Yana kepada Dhia yang ketakutan memegang anak patungnya sejurus terlihat ibunya yang terbaring di lantai dan ada pisau di dadanya.Yana menyuruh adik nya memanggil dua orang abangnya. Dia pula menelefon ambulans.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.TBC❤
JANGAN LUPA VOTE, COMMENT AND SHARE ✌🏻
YOU ARE READING
1 | D'Yana
Teen FictionKarya Pertama NAHS Syazwan || Diana Engku Diana Haisya. Gadis periang suatu masa dahulu, sebelum gaya hidupnya bertukar menjadi seorang yang pendiam. Perpindahan keluarganya ke Kuala Lumpur telah menyatukan Yana dengan sahabat lamanya. "Engku Diana...