part 4

1K 24 6
                                    

Hamdan menyiapkan meja utk sarapan. Semua makanan sudah terhidang. Bunyi ketukan sudu plastik pd bekas pembancuh air memecah kesunyian kwsn dapur tersebut.

"Kim, ambik pinggan" arah Hamdan.

Hakim menurut perintah. Sedang abangnya sibuk membancuh air. Hakim ke tingkat atas.

Tok tok tok, pintu blik Haikal diketuk.

"Kal turun makan" Hakim mengetuk pintu blik Haikal. Namun tiada sebarang respon.
"Ye la kal, aku minta maaf. Betul ckp kau, merepek mne pun cerita kau aku kena dgr . Bab kta ex aku, being good listener" sambung Hakim lg. Namun Haikal msih berdiam dr.

"Kal!? Kal!?" Hakim mengetuk pintu blik Haikal beberapa Kali, tetapi msih tiada sebarang respon.

Hakim tnpa teragak agak membuka pintu blik adik kembarnya. Alangkah terkejut
melihat tiada siapa dibilik kembarnya.
"Kal!?" Nma Haikal diseru sekali lg oleh Hakim.

Dengan tiba² tombol pintu bilik air di dlm bilik Haikal kedengaran seperti dipulas. Jantung Hakim berdegup kencang seolah olah bru lepas lari dikejar anjing.

Hakim dgn perlahan menoleh ke belakang.

"Kau buat apa?" Dgn tiba² kedengaran suara Haikal di belakangnya.
"Main redah je masuk bilik orang" sambung Haikal lg smbil mencari baju didalam almari.

"Kau pun, aku panggil tak sahut" jwb Hakim.

"Aku mandi, nak sahut apa" jwb Haikal smbil menyarung bjunya.

"Jawab la sepatah dua, ni sampai nak roboh pintu aku ketuk" adu Hakim.

Haikal hanya diam tidak membalas apa apa. Haikal menyikat rambutnya dicermin.

"Dah dah , dah handsome. Turun mkn" Hakim muncul disebelahnya.
"Bergaya lama lama depan cermin tak dapat apa apa juga, sebab-"

Belum sempat Hakim menghabiskan percakapannya, Haikal mencelah.

"Kenapa? Bab kata ex kau lagi?" Bls Haikal smbil menyikat rambutnya balik.

"Dah arh turun, turun. Main mention ex pula" bls Hakim.

Di meja makan.

"Malam ni abg dh start kerja, korg tkpe ke duq rumah ni?" Tnye Hamdan.

"Kami dah 19 bang, tak perlu risau" bls Hakim.

"19 tu yang abang risau, kau pula baru lepas break haha" usik abangnya.

"apa benda yang kau merepek ni bang, ada juga pinggan terbang nanti" bls Hakim dgn menunjukkan reaksi tidak berpuas hti.

"Tah bang, tadi dah lah main redah je msuk bilik org. takut kal HAHAHAHA" gurau Haikal.

"Kau merepek apa sial" Hakim menolak bahu Haikal diikuti dgn ketawa.

Gelak tawa mereka kedengaran satu ruang makan.

usai makan,masing² membuatkan halnya sendiri. Hakim hnya terperap di dlm blilnya manakala si Haikal sdg mengemas rumah.

"Yela macam aku sorang je yang pandai menyapu dalam rumah ni. Tak kesian kt aku ke menyapu dari atas sampai bawah , dari bawah smpai ke atas" rungut Haikal.

Haikal memulakan tugasnya dr tingkat bwh. Sdg menyapu dr bwh smpai ke ats, Ada sesuatu yg menjadi tarikannya. Bilik, sebuah bilik yg ksong dihujung.

"Sejak bila ada blik ni" soal Haikal seorang dr.
"Heh lupa, ada 4 bilik kan kat atas" smbungnya lagi.

Haikal dgn perlahan mencapai tombol pintu tersebut, dgn tiba tiba

"HAAAAA !!" Hakim dtg dr belakang.

"Kau dah kenapa!" Haikal memukul belakang Hakim.
"Dah berapa lama tak kena cium dengan penyapu? klau dah lme, aku dengan senang hati nak bagi" marah Haikal smbil mengangkat penyapu di tgn kanannya.

"HAHAHAH, macam tu pun dah kecut!?" gelak Hakim smbil mengambil penyapu dari tgn si Haikal.

Gelaknya terhenti apabila matanya beralih ke arah pintu tersebut. Tanpa segan, hakim mengapai tombol pintu tersebut.

"Eh jangan" halang Haikal
"Kita tak tau ni bilik apa" sambung Haikal lgi.

"Sebab tu kena buka, belum buka belum tahu" Hakim memulas tombol pintu tersebut.

Hati Haikal berasa tidak tenang melihat tindakan si Hakim.

Klik, kedengaran dr pintu blik tersebut.

"Haleh kunci la pulak" niat Hakim terhalang kerana pintu tersebut terkunci.
"Huh" Hakim menghembus nafasnya menandakan bahawa dia tidak berpuas hati.
Haikal dr belakang menghembus nafas lega.

"Ada sebab la tu dia kunci" Haikal mengalihkan tgn Hakim dari tombol tersebut.
"Mne Tau store ke" smbung Hakim lagi untuk menyedapkan hati.

"Klau store, tak perlu kunci pun rasanya" jawab Hakim x berpuas hati.

Mereka berdua beredar dan menyambung mengemas rumah. Sedang Hakim sibuk mengelap tingkap rumah. Haikal melintas di hadapan pintu tersebut lalu langkahnya terhenti. Pintu tersebut menimbulkan tanda tnya, bermcm mcm soalan bermain dimindanya.

Blik apa tu erh, asl lain? Dah lah hjung.

Soal hati kecil Haikal. Matanya fokus memerhati pintu tersebut yg berada di hujung blik. Kawasan yg terlindung dr cahaya menambahkan lg keanehan blik tersebut.

3 BERADIKWhere stories live. Discover now