"Kau nak sangatkan? Nah ambil, ambil!" Tiba tiba Hakim datang entah dari mana dengan memegang sebuah kotak.
"Ambil!" Tengking Hakim sambil membaling kotak tersebut.Keadaan Haikal yang dalam kesakitan tadi dengan tiba tiba berhenti. Kedengaran Haikal tercungap cungap merayu untuk bernafas. Hamdan peluk Haikal yang sedang duduk itu dengan erat. Dengan tiba tiba haikal mengeluarkan ketawa kecil. Mereka berempat yang berada di dalam rumah tersebut terdiam. Masing masing memandang sesama sendiri.
"kenapa kau ganggu budak ni?" Tanya Paklong dengan tiba tiba. Laju Haikal menoleh ke arah Paklong. Sah ni bukan Haikal.
Mata hitamnya yang menjadi besar dan gelap memandang tajam ke arah Paklong.
"Korban!" Jerit Haikal. Paklong mengucap panjang. Air mata mengalir deras di pipinya Haikal. Boleh terlihat seksaan yang dirasai oleh Haikal namun dia sendiri tidak dapat mengawalnya."Kau berambus! Adik aku tak kacau kau pun!" Marah Hakim sambil menangis. Bahu Haikal digoncang kuat. Haikal yang tadi asyik mengeluar air mata, mula ketawa kuat. Hakim berhenti.
"Abang, kau pegang aku bang" minta Hakim.
"Kenapa?" Tanya Hamdan bingung.
"Sumpah aku rasa nak terajang dia ni" adu Hakim. Dia tahu itu adiknya sendiri, namun perasaan geram mula menguasai apabila dengar gelak seperti mempersendakan mereka.
"Jangan ikut nafsu tu, itu la apa yang jin jin ni nak" halang Pakngah. Pakngah menyuruh Hamdan untuk bawa Hakim jauh daripada Haikal. Hamdan jarakkan Hakim daripada Haikal.
****
"Dari lautan kamu datang, aku merayu untuk bantuan, datanglah kau tuan, kami sediakan..."
"korban..." ucap Makcik Raihani berbisik. Dengan mengguna pantun seolah olah mempelawa sesuatu sambil memegang segumpal kain putih.
Suara dengusan kuat di penjuru ruang, Makcik Raihani mengangguk faham. Lagi lantang suaranya membaca mantera, kain tersebut dilumur dengan air kotor dan dilalukan diatas asap.
"Korban!" Jerit Makcik Raihani.
****
Haikal menjerit kesakitan. Hakim cuba untuk dekati Haikal, walaupun di halang oleh Hamdan.
Haikal dipeluk."Kal, tolong la! Ya Allah tolong la." Rayu Hakim sambil menangis. Bahu Hakim dicengkam kuat oleh Haikal seolah olah menahan kesakitan.
"Haikal, lawan kal!" Minta Hakim.Mulut Paklong laju membaca ayat ayat suci, manakala Pakngah cuba untuk sedarkan Haikal.
Beberapa saat Haikal batuk, air kotoran keluar dari mulutnya."Astaghfirullah.." terkejut Maklong yang dari tadi mengosok kepala Haikal.
"Abang" Maklong memanggil suaminya. Paklong bergegas menuju ke arah mereka.Hamdan kehulur kehilir. Hamdan cuba untuk membuka tingkap.
"Jangan buka" halang Pakngah. Langkah Hamdan terhenti disitu.Hamdan kelihatan buntu, laju dia melangkah meninggalkan rumah. Pakngah menghulurkan sebotol air kepada Hamdan. Hamdan mengangguk faham.
"Nak ke mana Hamdan!?" Tanya Paklong. Namun pertanyaannya tidak dibalas.Hakim laju menggapai kotak lalu membukanya.
"Kamu buat apa?" Tanya Maklong.Kain dikeluarkan lalu dihulurkan kepada Pakngah. Kain tersebut diambil.
"Jangan!" Jerit Haikal."Ini permainan kau?" Tanya Pakngah. Haikal menangis seolah olah merayu.
"Raihani! Ini permainan kau!?" Marah Pakngah.Tangisan tersebut terhenti. Haikal menunduk.
"Budak ni tak ada salah, kenapa kau seksa dia!?" Tanya Pakngah lagi. Hakim terdiam. Suasana yang kelam kabut tadi bertukar tenang, diam seketika.
YOU ARE READING
3 BERADIK
Horrormembuat keputusan untuk berpindah ke rumah tersebut merupakan keputusan terburuk dalam kehidupan 3 beradik itu. satu demi satu kejadian yang berlaku menjadi tanda tanya. Hamdan merupakan abang sulong dan akan memikul segala tanggungjawabnya terhadap...