"eh awal kau bangun Kal" tegur Hakim yang masih dalam keadaan mamai. Haikal hanya diam membisu.
"Kau dpt mimpi ngeri ke cmne?" tanya Hakim lgi smbil menggosok rambutnya."Aku-"
Belum sempat Haikal menghabiskan percakapannya, Hamdan memanggil mereka dari tingkat bawah."Korang !" Jerit Hamdan.
"Apa bang?" Tnya Hakim. Sambil menuruni anak tangga.
"Ni rambut spe!? Takkan korg bwk seludup perempuan kot dalam rumah ni semalam!?" Tnye Hamdan smbil menunjukkan beberapa helaian rambut di atas sofa.
"Abg, kitaorg tak bodoh lagi la nak buat mcm tu. still tau pantang larang la" bls Hakim yg sedang menghampiri sofa tersebut.
" Dah tu, nj rambut sape?" Tnye Hamdan lagi.
Haikal hanya diam dan termenung.
Hakim menoleh kearah Haikal. Senyuman terlihat diwajahnya seolah olah dia tahu sesuatu." Erm Haikal la tu seludup " kata Hakim dengan nada sedikit bergurau.
Haikal tersedar dari lamunannya.
" Kepala bapak dia " kata Haikal tanda membantah." Ye la t- "
Belum sempat Hakim menghabiskan gurauannya, Hamdan mencelah.
" Dah dah, buang rambut ni " arah Hamdan smbil menghulurkan rambut tersebut. Rambut itu dihulur kpd Haikal, namun Haikal tiada keberanian untuk menyentuhnya. Lalu Hakim mengambil rambut tersebut.
" Pengecut " satu perkataan yang keluar dari mulut Hakim sudah memadai utk describe perasaan Haikal ketika itu.
Hakim keluar menuju ke tong sampah di luar pagar rumahnya." Dik, kau knp? " Tnya Hamdan smbil mendekatkan diri kpd Haikal.
" Tak, semalam kal ada mimpi yang Ada budak perem- "
"Kal ! Abang ! "
belum sempat Haikal menghabiskan percakapannya, Hakim memanggil mereka berdua dari luar rumah. Mereka berdua menuju keluar.
Kelihatan Hakim berdiri di tepi longkang di rumahnya." Asal Kim ? " Tnya Hamdan lalu menghampiri ke longkang itu.
" Kain kosong " kata Hakim sambil menggapai kain tersebut.
" Erh jgn ! " Haikal menghalangnya tindakan abangnya.
" Kita tak Tau tu kain apa, klau Ada pape cmne ? " Sambungnya lagi." Engkau ni pengecut, takda pape la " kata Hakim sambil mengambil kain tersebut.
Haikal menarik nafas panjang. Perasaan takutnya semakin terasa, entah mengapa.***
" Ma ? Mama !? " tegur anak lelakinya, Aizat.
" Mama termenung apa ma? " Sambungnya lagi." Tak, mama hairan. Kenapa dia kacau budak budak muda itu? " Balas makcik Raihani tersebut dengan percakapannya mengakhiri persoalan.
" Mama ckp apa ni ma? " Tanya Aizat dengan hairan.
" Tolong jangan cakap yg mama jumpa tu lagi " sambungnya lgi dengan nada sedikit pasrah." Mama tak sengaja, Dia muncul. Dia menghampiri mereka seolah olah taknak dan takkan berganjak " jelas makcik tersebut dengan perasaan sedikit gelisah.
" Ma " tegur Aizat dengan menghulur segelas minuman kepada ibunya. Mata makcik tersebut fokus memerhati dedaun pokok yg bergerak.
***
rumah yg sunyi seolah olah tidak berpenghuni, Hamdan sudah pergi bekerja beberapa minit yg lepas. Masing masing berada dibiliknya.
Haikal dengan tekun membelek screen phone. Gelak kecilnya kedengaran, entah apa yang kelakar. Satu demi satu gambar di slidenya. smpai di satu gmbr, senyumannya pudar dengan serta merta.
" Selamat hari raya mak ayah ! "
" Wah bergayanya kau dik " tegur Hamdan.
" Erh biasa " pasangan kembar berdiri tegak di tangga seolah olah model bju Raya.
" Kacak anak mak " kata ibunya dari belakang yg sedang menuruni tangga.
" Dah korg dua turun sni " panggil ayahnya." Selamat hari raya ayah, Haikal minta maaf klau Haikal ada buat salah " kata Haikal smbil mencium tgn ayahnya.
Dia berbuat hal yg sma pada ibunya.Sekeping gambar ditangkap dan dijadikan kenangan.
Air matanya jatuh tepat pada screen phone.
Mak ayah, Haikal rindu nk dengar suara mak ayah lagi sekali
Bisik hati kecilnya smbil menggosok gmbr hari raya mereka sekeluarga. Sedang Haikal termenung, ia terkejut seolah olah mendengar suara seseorang yg dikenali dari arah luar.
"Haikal, mana kunci kereta ayah ?"
Alangkah terkejutnya apabila mendengar suara tersebut.
Ayah?
Kata hati kecilnya dengan sedikit terkejut.
Dia menampar nampar mukanya, memastikan yg dia tidak bermimpi." Haikal, ayah nak pi jumpa cik Samad ni "
Suara itu kedengaran lagi, pipi nya sudah ckup pedih ditampar beberapa kali. dia sedar yg dia tidak bermimpi.
Dengan cepat Haikal menggapai tombol pintu lalu membukanya. Alangkah terkejutnya melihat seolah olah ayahnya yg mahu menuruni anak tangga." Takpa la, ayah dah jmpe " katanya lagi.
Haikal Cuba untuk menghampiri kelibat ayahnya itu, namun dihalang selepas dirinya di tarik oleh Hakim dari belakang.
" Kau nk g mne? Aku pnggil tak jawab " tnya Hakim dengan sedikit bengang.
"Aku-" belum sempat Haikal menceritakan Hal sbnar, dengan cepat Haikal menoleh ke arah tangga itu sekali lgi.
Namun kelibat itu sudah tidak kelihatan.
Haikal diam seketika. Hakim melambai-lambai di muka Haikal."Oi Kal!? Kau dengar tak ni? " Tanya hakim sekali lgi.
" Ha!? Haa ye ye, aku dengar. Aku sengaja buat buat tak dengar " jelas Haikal dengan matanya agak liar mencari kelibat tadi.
YOU ARE READING
3 BERADIK
Horrormembuat keputusan untuk berpindah ke rumah tersebut merupakan keputusan terburuk dalam kehidupan 3 beradik itu. satu demi satu kejadian yang berlaku menjadi tanda tanya. Hamdan merupakan abang sulong dan akan memikul segala tanggungjawabnya terhadap...