Part 20

286 11 1
                                    

Pintu bilik wad dibuka, seorang lelaki yang lingkungan 20an melangkah masuk ke dalam ruangan bilik tersebut.

"Bang nah" Hakim menghulurkan sebungkus nasi kepada abangnya.
"Terima kasih" ucap Hamdan lalu mengambil nasi tersebut dari genggaman Hakim.
"bila Haikal boleh keluar?" Hakim memulakan perbualan mereka yang dari tadi berdiam diri dengan satu pertanyaan.
"Doktor kata dalam masa terdekat" balas Hamdan sambil tangannya sibuk menuang luah diatas nasi.
Mereka diam sejenak dan sibuk melakukan hal masing masing.

"oh bang, tadi Kim ada berbual dengan nurse ni, cantik" kata Hakim sambil tangannya sibuk mencari baju yang hendak dipakai.
"pastu? Kau nak?" Tanya Hamdan sambil tangannya laju menyuap nasi ke dalam mulut.
"apa kesitu pula, bukan" kata Hakim membantah.
"Ye ye je kau" Balas Hamdan, bukan boleh percaya adik dia tu maklumla baru lepas putus.

"Ha macam ni" Hakim melangkah mendekati abangnya yang duduk di samping katil haikal.
"Nurse tu ada buka cerita yang dia selalu nampak nenek masuk ke bilik ni" cerita Hakim dengan nada sedikit berbisik.

"Apa kau merepek ni" marah Hamdan, tangan dia dinaikkan menunjuk dia ingin memukul si Hakim.
"dengar la dulu" kata Hakim lagi dengan perasaan teruja.
"Ha lepas tu nurse tu ikut la, sebab dah lewat malam mana boleh melawat. Dia ikut punya ikut pastu dia cakap nenek tu pergi duduk bertenggek atas Haikal" cerita Hakim sambil dia menunding jari ke arah haikal. Tiba tiba suasana bertukar menjadi suram dan malap.

Hakim yang tadi berdiri melangkah lebih rapat dengan abangnya.
"Kau gatal mulut pergi cerita benda macam ni dah kenapa?" Tanya Hamdan lalu bangun menuju pintu keluar.
"nak gi mana?" Tanya Hakim.
"Panggil guard la, asal lampu kat sana tu malap" jawab Hamdan bersahaja.
"Nak ikut" kata Hakim, namun ditolak mentah mentah oleh abangnya.

****
suasana yang sunyi di sebuah perumahan membuatkan geseran dedaun yang ditiup angin terdengar dengan jelas. Pakngah mula berasa tidak senang hati, entah kenapa hatinya berasa begitu rusing sejak kebelakangan ini.

"Assalamualaikum" tiba tiba tombol pintu utama dibuka, Ameer melangkah masuk dengan sebungkus makanan.
"Abah dah makan?" Tanya Ameer lalu meletakkan bungkusan tersebut di atas meja berhadapan dengan ayahnya. Pakngah hanya tersenyum.
"Oh ye bah, budak budak tu dah balik agaknya" tiba tiba Ameer bersuara sambil melangkah menuju ke tempat simpan kunci.

"budak budak mana?" Tanya Pakngah hairan.
"Budak depan rumah tu la" jawab Ameer sambil merebahkan diri di atas sofa. Pakngah mengerutkan keningnya.
"Bila kau nampak diorang?" Tanya Pakngah.
"Semalam, nampak si Hamdan tu tengah kunci pagar. Baru sampai kot" jawab Ameer selamba. Tiba tiba satu angin mula bertiup perlahan di belakang kepala Pakngah, dia mula merasakan ada sesuatu yang tidak kena.

***
Haikal membuka matanya dengan perlahan, jam di dinding ditenungnya. Keadaan terlalu sunyi sampaikan detikan jam kedengaran agak jelas.

"Haikal"

tiba tiba namanya dipanggil, haikal menoleh ketepi. Kelihatan seorang wanita yang berusia dalam lingkungan 60an berdiri jauh dari katilnya. Haikal mengecilkan matanya untuk melihat dengan lebih jelas, dalam keadaan samar samar haikal ternampak ada seseorang di belakang makcik tersebut. Degupan jantung Haikal laju seolah olah sedang berlari.

***
hakim memandang sekelilingnya, dia terasa seolah olah kenal akan tempat tersebut. Hakim bangunkan badannya yang terbaring diatas sofa lalu berjalan ke tengah ruang tamu.
"sejak bi-" belum sempat hakim menghabiskan percakapannya, kedengaran pintu di bawah tangga dibuka dan ditutup beberapa kali.

Hakim memberanikan diri melangkah menuju ke tangga lalu menjenguk. Pintu tersebut tertutup rapat.
"mati"
tiba tiba ada satu suara berbisik keras ke telinganya. Hakim menutup rapat sebelah telinganya. Dengan tiba tiba satu angin meniup kuat badannya, badannya kebelakang seolah olah ditolak.

"Hakim" hakim mendengar namanya dipanggil dari jauh, dia berpusing pusing mencari siapa yang memanggilnya.
"Hakim" sekali lagi tapi kali ini terdengar seolah olah di dalam kepalanya.

"Hakim!" Hakim mula tersedar dari mimpinya. Kelihatan Hamdan berada dihadapannya.
"Haikal kim" Kata Hamdan dengan suara yang gelisah.

Hakim cepat cepat bangun dari kerusi lalu berlari menuju ke katil adiknya.Pernafasan adiknya sangat laju, hakim tanpa teragak menggoncang adiknya supaya bangun namun haikal masih tidak membuka matanya. Hakim terus memberi tamparan kasih sayang kepada haikal. Mata haikal terus terbuka dan mula bernafas dengan normal semula.

"Kau kenapa!?" Tanya Hakim dengan menarik nafas panjang, lega adiknya tersedar. Hamdan ternampak sesuatu yang mencurigakan di leher adiknya.
"Apa ni?" Tanya Hamdan lalu menyengetkan kepala adiknya. Kelihatan garis panjang seperti jari yang kebiru-biruan di tepi leher adiknya.

Hamdan sudah mula hilang sabar dan buang segala tanggapan positif.
Hamdan terus menggapai telefon bimbitnya lalu menelefon Pakngah.

3 BERADIKWhere stories live. Discover now