4") pindah

30 6 0
                                    

" Akak! Adik tanya nii"marah Andri.
Kaisara mendiamkan diri dan terus membersihkan luka di wajahnya.
Andri diam, sunyi apabila kedua-dua pihak diam. Dan andri berbicara lagi.

"Mana akak yang andri kenal dulu " Soal andri sayu. kaisara Terdiam mendengar kata-kata andri.

"Mana kakak lieana yang adik kenal dulu yang selalu tersenyum , selalu bergelak tawa, selalu menyuruh, selalu ceria apabila di marah, Andri Rindu Kak lieana yang dulu" Kata-kata andri menyentuh hati kecil kaisara. Andri menunduk menahan sebak di dada.

Aku tersentuh dengan kata-kata andri . Aku Bukan nak semua ni jadi tapi keadaan yang memaksa aku. Aku dah penat dengan semua ni, sejak umi pergi aku yang kena hadap semua ni seorang diri, selalunya kalau aku ada Problem aku share dekat umi tapi sekarang umi dah tiada. Aku mengeluh. Aku memandang andri di hadapan aku , perlahan tangan kanan aku menarik perlahan badan andri ke dalam dakapan  aku.

"Akak minta maaf bukan akak yang minta semua ni" Ucap aku perlahan. Andri yang terkejut atas tindakan aku mula menangis dalam dakapan aku. Aku mengusap perlahan kepala andri.
.
.
.
.
.
.
Outhor pov.

Andri dengan perlahan merebah kan badan dia selepas kaisara mengubati lukanya itu. Andri terfikit apa yang dibicarakan oleh kaisara itu , kalau dia tak ikut lagi kuat dia kena buli.
"Aku nak ikut ke tak...... Ikut Je lah boleh la rapat sikit dengan kakak " Kata andri.

Flashback_______

Kaisara meleraikan pelukan itu... Kaisara memegang kedua belah pipi andri dan berkata. "Adik tukar sekolah ye, akak tak suka adik sekolah situ"risau kaisara. Kaisara tahu adik dia selalu kena buli.

" Kenapa!....adik... Tsh.. Okey lah sekolah dekat situ, tapi kalau adik tukar sekolah adik tak ada bakat macam kakak"jawab andri. Kaisara menghalakan nafas perlahan...

"Akak tahu adik selalu kena buli,akak tahu kenapa dia selalu buli adik dan akak tahu latar belakang dia... Nak akak turun padang ke"(fuh ayat) Kata kaisara dengan tegas.. Siapa yang tak kenal dengan kaisara yang sekarang.. Dia dah tiada belas kasihan dengan orang yang selalu mengganggu dirinya atau sesiapa tanpa sebab.

"Ma..cam mana a..kak tahu" Andri memandang kakaknya tak percaya.
"Tu tak penting, yang penting sekarang adik setuju ke tak dengan cadangan akak ni... Tak apa kalau adik tak ada bakat akak boleh ajar.."ucap kaisara.
" aaaaaaa.....Nanti adik fikir .. Kalau jadi adik datang bilik akak.. Eh"kata andri.. Kaisara mengangguk. Kaisara terus bangun untuk beredar dari bilik itu kerana badannya terasa penat dari balik sekolah tak rehat lagi. Tiba-tiba andri berbicara membuat kan langkah kaisara terhenti.

"Kalau abang ikram tahu macam ....mana" Tanya andri. Kaisara tak berpaling. "Nanti pandai akak uruskan" Ucap aku dan terus beredar.

And flashback :---
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Dua hari kemudian........

Andri yang berada di luar bilik kaisara.. Andri mengetuk pintu.

Tok

Tok

Tok

"Masuk" Suara dari dalam. Andri perlahan-lahan menolak pintu tersebut dan masuk.

"Kenapa?" Soal kaisara. Andri mengambil tempat duduk di sebelah kakaknya yang berada di atas katil.

"Adik setuju dengan cadangan akak" Jawab andri. Kaisara berasa lega dengan jawapan andri itu.
"Okey... Andri pindah bila? " Soal kaisara.

"Minggu hadapan" Jawab andri lagi. Kaisara Mengangguk.

"Nanti akak sedia kan barang-barang keperluan sekolah dekat bilik adik " Ucap kaisara. Andri mengangguk dan keluar dari bilik kaisara.

Keesokan harinya___

-__-

Kaisara Berjalan ke meja makan di ruang dapur. Masa untuk makan malam. Sebenarnya tujuan kaisara untuk turun makan bersama keluarga ada sebab. Papa dengan abang ikram turun beriringan. Sekarang cuma tunggu andri sahaja lagi. Sesudah semua yang di kehendaki ada kaisara memulakan bicaranya.

"Tujuan liea panggil semua ke sini ada sebab..... Nak liea beritahu sekarang atau lepas selesai makan" Soal kaisara panjang lebar dengan tenang.

"Cakap jelah"jawab ikram. Kaisara menarik nafas panjang dan hembus perlahan-lahan.

" Kita makan dulu ya.... Takut nanti lepas liea cakap ada yang tak dapat makan nanti kebulur pula "kaisara menjeling ikram.
.
.
.
.
.
.
Sesudah makan kaisara memulakan bicaranya.

"Liea nak pindahkan andri dekat sekolah liea? " Soal kaisara sambil memeluk tubuh. Kaisara melihat reaksi papanya 'tuan Ashraf' yang terkejut.

"Kenapa! Andri baru sahaja pindah tiga bulan lepas" Jawab tuan Ashraf dengan tegas.

"Kau jangan nak mengarut lah lieana... Kan dia cakap dia okey je sekolah dekat sana! " Ucap ikram dengan amarah. Kaisara tahu semua ini akan terjadi. Papa dengan ikram akan membantah.

"Ala papa,abang adik... Nak pindah dekat sana... Sebab berdekatan dengan rumah tolong la papa" Rayu andri. Kaisara mendiamkan diri buat seketika dan memulakan lagi percakapannya.

"Aku cakap tak boleh " Bantah ikram. Kaisara ingin persetujuan papa buka  ikram. Kaisara abaikan bantahan ikram. Tuan Ashraf mula bersuara.

"Papa nak sebab kenapa kamu nak sangat andri pindah di sekolah kamu liea? " Soal tuan Ashraf mahu kepastian.

"Frist dia kena buli second tiada kawan last tidak Focus belajar " Jawab kaisara dengan tenang. Terkejut tuan Ashraf sama juga dengan ikram.

"Adik kenapa adik tak bagi tahu yang adik kena buli? "Soal Ikram . Sekarang baru nak risau sebelum ni tak pula.

" Liea macam mana kamu tahu yang adik kena buli... Sedangkan sekolah kamu berlainan? "Soal tuan Ashraf dengan kekeliruan.

" Itu tak penting.. Yang sekarang papa setuju atau pun tidak"soalan berbalas dengan soalan.

"Ye papa izinkan andri bersekolah di sekolah kamu" Jawab tuan Ashraf. Ikmal di hadapan senyap tak terkata. Kaisara pun hairan .. Selalunya dia yang bising.. Sesudah itu kaisara bangkit dari duduknya dan terus berjalan ke biliknya. Tanpa di sedari tiga mata memandang pemergiannya dengan tanda tanya.

"Papa sebenarnya.. Kakak yang suruh adik pindah dan Kak liea yang pertama nampak lebam dekat tangan adik... Adik masa tu terkejut la juga sebab macam mana akak tahu.. Sedangkan adik sudah tutup dengan lengan baju" Andri menceritakan panjang lebar kejadian tempoh hari. Tuan Ashraf mengangguk sahaja.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Seminggu kemudian

Kaisara dan andri berjalan memasuki perkarangan sekolah. Andri memandang dengan tidak berkelip.

"Akak cantiknya sekolah akak" Puji andri. Kaisara dengan riak wajah biasa.

"Kelas adik dekat Block king... Adik kenal kan " Soal kaisara. Andri mengangguk. Kaisara sudah bagi tahu awal-awal yang kelas andri yang berada di Block king.. Di sekolah ini terdapat tujuh Block, Block yang terkenal Block king,Block Queen, Block Elizabeth and Block angel.
Kesemua block ini ada kepandaian masing-masing. Block Kaisara Block Queen ... Yang paling terkenal dengan kepandaian dan kecantikan seni.

***********

KAISARA LIEANA |HAITUS|Where stories live. Discover now