5

54.4K 399 7
                                    

Alyysa bersiap siap dan menukar baju. Kerana sekarang cuaca panas dia memilih untuk memakai pakaian yang tidak terlalu sarat. Silk tank tops berwarna nude dipadankan bersama jeans panjang berwarna biru cair. Solekan tipis diberikan dan setelah berpuas hati dengan dirinya barulah Alyysa menyembur perfume. Beg tangan berwarna putih di ambil dan dia sedia keluar dari bilik. Aydeen memaklumkan sudah mahu sampai jadi dengan itu Alyysa segera keluar dari rumah untuk menunggu di luar. Adeena tiada di rumah hari ini kerana dia balik ke rumah keluarga bakal suaminya dan bakal bermalam disana kerana esok cuti. Setelah dipastikan pintu semua berkunci, Alyysa memakai high heels bewarna nude yang sepadan dengan bajunya. Selesai saja memakai kasut, kelibat kereta BMW 320i Mediterranean Blue milik Aydeen menunggu di hadapan pagar rumah Alyysa.

"Eh dia ni beria bawak kereta cantik cantik kenapa? Malu la nak naik eyyy." Alyysa mengomel.

Bukannya apa, Alyysa tidak senang sebenarnya ingin makan berdua duaan dengan Tuan Aydeen. Lagi pula dia tidak selalu berbual bersama beliau dan hanya bertemu atas urusan kerja sahaja. Jadi tidak peliklah Alyysa ingin merasa kurang senang dengan situasi sekarang. Pintu pagar dikunci dan Tuan Aydeen keluar dari kereta untuk membuka pintu buat Alyysa.

"Eh Tuan takpelah, I boleh buka sendiri."

"Takpe, I dah keluar kereta dah pun. So please.." lembut tutur kata Aydeen bersama senyuman.

Alyysa masuk ke dalam kereta.

Didalam kereta mereka berdua hanya diam dan hanya kedengaran bunyi lagu yang dimainkan di radio kereta itu pun perlahan sahaja. Sebenarnya Alyysa agak pening dan mual dengan aroma perfume yang dipakai oleh Aydeen. Baunya sedap tetapi agak memeningkan buat Alyysa. Mujurlah dia dapat menahan rasa daripada ingin muntah. Tiba tiba Aydeen memulakan bicara.

"Kalau luar waktu kerja, you boleh panggil Aydeen je. Tak payah la Tuan Tuan. Make yourself comfortable with me, okay?"

Eh dia ni tiba tiba nak kita panggil dia Aydeen je. Malulah.

"Tak boleh janji but I will try. Lagipun saya dah biasa panggil Tuan Aydeen, Tuan."

"Lyysa." Mata Aydeen tepat menikam mata Alyysa.

"Just call me by my name. A Y D E E N."

Alyysa jengkel.

"Okay then. Kita nak makan mana ni Aydeen." Tanya Alyysa mendatar. Pantang betul orang memaksanya begini. Sudahlah tidak ada apa apa hubungan dengan dia.

"You marah?" Soal Aydeen.

"Tak."

"Jangan tipu."

"Hish, you nak apa sebenarnya. Nak ajak I makan, I ikut, nak suruh panggil nama je I ikut juga. Ha sekarang I tanya nak makan mana, jawab jelah."

"Garangnya....." suara Aydeen mengendur.

Singnal diberi membelok ke kiri. Kereta berhenti dihadapan Restaurat Steak. Alyysa serba salah melihat wajah suram Aydeen. Salah dirinya terlepas cakap. Padahal orang tu cakap baik baik je aku pulak yang emo. Bukan niatnya ingin memarahi Aydeen tapi dia memang tak suka orang mengarah arah benda yang remeh temeh kepada dirinya lagi pula kepalanya agak pening dari tadi. Aydeen keluar dari kereta dan ingin membuka pintu untuk Alyysa. Alyysa membiarkan sahaja. Mereka masuk ke dalam restaurant tersebut.

"Reserved no 2." Kata Aydeen.

"Yes sir. Please follow me."

Selesai duduk, Alyysa memandang sekeliling restaurant. Orang agak ramai dan suasana sungguh menyenangkan. Baru Alyysa ingin memulakan kata memohon maaf, Aydeen terlebih dahulu membuka bicara.

ALYYSAWhere stories live. Discover now