24

28.4K 261 4
                                    

"Kau tahu kan dia awek aku? Takkan kau nak ambil dia jadi model untuk syarikat kau? Aydeen menyoal Nash kasar. Sudah lama dipendam hendak menanyakan soalan ni terhadap Nash tapi Nash selalu sibuk.

"Kau jumpa aku sebab nak tanya benda ni je ke?" Nash menyoal Aydeen semula.

Aydeen tersenyum senget. "Habistu? Takkan aku nak jumpa kau saja saja. Nak bincang hal kerja? Sorry bro aku tak teringin nak berkerjasama dengan kau lagi."

"Well. It not giving me any disadvantages pun so..." Nash memandang anak mata Aydeen tajam.

"What have you done to Allysa?" Nash menyoal Aydeen.

"None of your business. Asal kau nak masuk campur eh? Did you–"

"Because she is my friend. Aku sakit hati tengok dia sedih. You betray her, Aydeen." Nash memotong percakapan Aydeen. Kolar bajunya dilonggarkan. Terasa kesat air liur ditelan.

"Itu urusan aku dengan Alyysa. Kau siapa nak masuk campur? Aku tahu macam mana nak handle. Aku nak kau batalkan plan kau nak ambik Alyysa as your model. Even Alyysa setuju, aku akan larang." Aydeen mengangkat punggung. Langkah diatur menuju ke pintu.

"Janji dengan aku kau akan jaga dia elok elok. She deserve everything is this world." Nash menasihati Aydeen.

Pintu bilik dihempas.





Keluar dari pintu utama syarikat Nash, hujan lebat membasahi jalan. Kereta diparkir di hadapan lobi utama ini tetapi dialihkan atas sebab tidak dpat dielakkan. Mata Aydeen melilau mencari lelaki yang mengalihkan keretanya.

"Tuan, ini kuncinya." Lelaki berusia lewat 30-an menyapa Aydeen dari belakang.

"Er– er okay. Terima kasih."

"Kereta saya parkir dekat sana."

"Ouh okay."

"Hujan lebat ni Tuan, basah juga kalau Tuan nak kesana. Apa kata saya ambilkan bawa ke sini?" Lelaki itu menawarkan diri.

Aydeen berkira kira. Kereta dan lelaki tadi dipandang berselang seli. Hujan memang lebat tapi dia juga kasihan kan lelaki ini.

"Takpelah, I pergi sendiri. Thank you." Aydeen akhirnya membuat keputusang.

"Er– tapi Tuan nanti—"

Belum habis ayat lelaki itu, Aydeen sudah berlari menuruni tangga menuju ke arah keretanya. Tangannya dijadikan alas menghalang air hujan daripada mengena kepalanya. Walaupun tindakan itu sebenarnya tidak memberikan apa apa kesan, tetapi sudah menjadi kebiasaan apabila kita meredah hujan kan? Agak jauh juga kereta itu diparkir. Baju dan seluar Aydeen sudah basah lenjun. Itulah, bahana tidak berfikir panjang. Sesampai di kereta, Aydeen segera masuk ke dalam perut kereta. Enjin kereta dihidupkan dan dia terdiam seketika. Kepalanya dirasakan tiba tiba berat. Aydeen segera membuka lock pintu. Tidak pasti apa tujuan dia berbuat begitu tetapi segalanya dirasakan tidak kena.

"Ahh sudah." Aydeen bermonolog di dalam hati.

Bukannya dia tak boleh kena hujan langsung tapi entah kenapa kali ini terasa lain macam. Badannya serta merta menjadi sakit dan pegal pegal seperti orang kena demam.

"Focus Aydenn. FOCUS!!!" Streng kereta digenggam. Dunia dirasakan berputar putar. Rasa sakit semakin menusuk kepalanya.

"Tuan???!! Tuan? Tuan??" Tingkap kereta diketuk bertalu talu.

Hendak mengeluarkan suara sudah tidak termampu. Aydeen pitam.





"Tengku Kartini jangan risau, keadaan Tengku Aydeen stabil. Dia cuma demam mengejut mungkin kerana tidak cukup rehat. Dia ada bermandi hujan ke sebelum ni? Maklumlah cuaca tidak menentu sekarang, memang mudah untuk diserang demam." Doktor separuh abad itu menerangkan secara terperinci.

Alyysa yang berada di sebelah umi Aydeen fokus mendengar. Kejadian 3 hari lalu berlegar difikirannya. Kejadian dimana Aydeen datang kerumahnya dalam keadaan basah kuyup. Tadi pula dia mendapat tahu Aydeen baru keluar dari berjumpa Nash. Mungkij disebabkan Aydeen hendak berbincang mengenai keputusan Nash mengambilnya sebagai model disyarikat tersebut.

"Ahhhh... patutnya aku tak setuju. Kalau awal awal aku cakap aku tak nak takdelah Aydeen susah susah nak pergi jumpa Nash. Aishhh!!! Kenapalah kau sanggup buat dia macamtu sekali Alyysa???!!" Alyysa berkata di dalam hati.

"Kalau takde apa apa, saya minta diri dulu." Doktor itu berjalan meninggalkan Datin Kartini dan Alyysa.

Jelas kelihatan wajah risau Alyysa. Dari tadi tangannya tak lepas memegang tangan umi Aydeen.

"Lyysa minta maaf umi. Kalau Lyysa jaga Aydeen elok elok mesti tak jadi macam ni. Im so sorry" Alyysa tunduk.

"No... no dear. You tak salah dalam hal ni. Benda nak jadi kita tak boleh elak. Apa apa pun Aydeen stabil now. Nothing much." Tengku Kartini mengusap lembut kepala Alyysa.

"Btw, umi ada meeting kejap lagi." Jam ditangan dikerling. "Can you please take care of Aydeen?"

"Sure. I will. Umi jangan risau."

"Good. Nanti ada apa maklumat inform umi ya. Got to go. See you when I see you." Mereka berpelukan kejap. "Jaga anak umi elok elok ya." Tengku Kartini berbisik di telinga Alyysa.

Alyysa mengangguk. Kaki diatur ke kamar sakit Aydeen. Pintu diketuk.

"Come in." Aydeen berdehem.

"Are you feeling better now?" Alyysa menyoal.

"Much better. Lagi lagi lepas tengok you." Aydeen tersenyum nakal. Tangan Alyysa cuba digapai.

"Sakit sakit pun menyempat eh." Alyysa membuat muka menyampah. Laju tangan Aydeen ditepuk perlahan.

"Auch... sakitlah." Aydeen membuat muka merajuk.

"Tadi doktor kata you dah boleh discharge esok. Mujur takde pape sangat. Maybe you terlampau overwork this week sebabtu boleh pengsan. Ishhh... I told you untuk jaga kesihatan kan. Balance kan your work and rest time. You buat I risau." Alyysa membebel panjang.

"Takde apalah I–"

"Im sorry. Semua ni sebab I. I punca you sakit. Maafkan I."

"No... no baby... You tak salah pun. Jangan risau. I demam biasa je ni. Esok dah boleh keluar." Aydeen memujuk Alyysa.

"Erm... you need anything? Lapar ke? Nak makan apa apa tak?" Alyysa menyoal.

"I dont need anything... I just want you..."

"Stop it." Alyysa menepuk perlahan peha Aydeen.

"Sakit lah baby."

"So do we good now? Can I call you my girlfriend back?" 

"Eh I nak pergi toilet jap–"

"No... not untill you tell me." Hujung baju Alyysa ditarik lalu Alyysa terduduk di atas katil.

"Sooo... ermm..."

"I dah maafkan you. This is last time. No more drama after this. Kalau tak, I cincang you 14!!!" Alyysa bangkit dari katil lalu keluar dari bilik tersebut.

"Thank you baby. I love you so much!!!!" Aydeen melaung kegirangan.

ALYYSAWhere stories live. Discover now