Aydeen membelai perlahan belakang badan Alyysa. Sudah lena wanita ini dipangkuannya selepas puas menangis tadi. Jam sudah menunjukkan 2 pagi. Mata Aydeen masih celik. Badan Alyyasa dicepung menuju kebilik Alyysa. Diselimutkan Alyysa dan Aydeen sudah mahu pulang. Baru hendak melangkah pergi, satu borang menarik perhatian Aydeen.
"MODEL BAHARU UNTUK SYARIKAT ZED COMPANY"
"Alyysa nak jadi model untuk syarikat Nash ke?" Aydeen berkata kata didalam hati.
Seketika kedengaran suara Alyysa. Aydeen menoleh memandang Alyysa.
"What are you doing here? You tak balik lagi ke?" Alyysa bangun daripada baringannya.
"What is this?" Aydeen menunjukkan borang tersebut.
"What? You boleh baca kan?" Alyysa memerli.
"What are you try to hiding from me? Nak jadi model apa pulak ni? Nonsense!" Suara Aydeen naik seoktaf.
"Im just helping Nash. She need a model for lauching his new product. So what? I boleh tolong, I tolong." Alyysa menjelaskan.
"So you nak cakap sekarang you dah bekerjasama dengan syarikat dia pulak lah? Apa tak cukup ke you dapat jumpa dia everytime I ada meeting dgn dia? You tak puas nak tengok muka dia ke?" Aydeen tiba tiba naik angin. Rasa menyampah pula. Alyysa sengaja menguji kesabarannya.
Alyysa bangun dari katil. Anak rambutnya diselak kebelakang. Hujan masih tak berhenti.
"Dahlah. You nak merepek ke apa I malas nak dengar. You balik lah, I nak tidur." Alyysa membuka pintu kamarnya.
"I tak habis cakap lagi, Alyysa." Aydeen mendekati Alyysa. "What now? Apa lagi you nak buat? Tak cukup ke you dah buat I merana selama ni? Dah la Alyysa, kenapa ego sangat?" Aydeen menghemburkan perasaan.
"Ego? Ego you cakap I? Look who talking now, a man that never admit his wrong. Hey Aydeen, semua yang jadi ni salah you. You curang belakang I, you tipu I you having a sex with someone behind me!!!" Dada Aydeen ditunjal tunjal.
"But you know the real story!!! Apa yang jadi ni semua rancangan Azalea, she trapped me!" Aydeen membela diri.
Alyysa memandang Aydeen kosong.
"I think it enough for today. I dah tak nak bertekak dengan you lagi. I need time. Give me a time. Kalau you terus terus desak I macam ni, I lagi stress. Tolong lah, keluar. Keluar dari rumah I." Alyysa merayu.
"If that what you want." Aydeen melangkah pergi.
Alyysa duduk di atas katil. Keluhan berat dilepaskan. Matanya memandang selembar kertas di atas meja.
"Should I accept it?" Alyysa menyoal diri sendiri.
Kejadian tadi tiba tiba berlayar di dalam ingatannya. Serta merta merah padam wajahnya.
"Apa yang kau dah buat Lyys??!!! Arghhhh." Pehanya dikepit. Terasa masih ngilu. Ergh, dia tidak selesa. Segera bangun dan mengambil tuala untuk mandi. Ya. Mandi pada jam 2 pagi.
"Ayah serious ke dah boleh masuk office balik?" Aydeen menyoal ayahnya.
Terhenti seketika kunyahan, Tengku Hameed memandang wajah Aydeen.
"I okay, ayah dah boleh nak masuk kerja. Badan pun dah ringan sikit rasanya. Im all good." Tengku Hameed menepuk nepuk bahunya sambil tersengih.
"I know. You are the strongest man I have ever meet. Tapi Aydeen rasa wajarlah ayah duduk rumah je sekarang lagipun ayah dah tua. Syarikat tu biar Aydeen dengan abang Khaliq je handle." Aydeen menyuarakan pendapat.
"Son, I know you boleh handle. Ayah decide untuk masuk company balik sebab ayah kesian tengok korang kerja non stop sampai diri sendiri tak terurus. Khaliq already married, he need time to watched her daughter raising. He also has a wife that need his attention. Ayah tak nak dorang rasa terabai. Lepasni if ayah join balik, I can handle it. Dont worry much, i will be okay." Bahu Aydeen ditepuk perlahan.
Aydeen diam membisu. Kelihatan dari raut wajahnya yang dia sedang rungsing.
"You ada masalah ke?" Tengku Hameed menyoal anak lelakinya itu.
"Urm... takde apelah yah. Im just..." Aydeen jeda.
"Of course bukan sebab duit because you have more than enough. Or your personal problem? Urm Alyysa?" Tengku Hameed meneka neka.
"You know me too well." Aydeen tersenyum hambar.
Tengku Hameed memandang wajah anak lelakinya itu. Nafas dihela perlahan.
"Be a good man is not easy. I raised all of you very well, I try my best. Ayah tahu, you are a good person. Ayah tahu you ikhlas dengan Alyysa. Whenever you are in conflict with someone, there is one factor that can make the difference between damaging your relationship and deepening it. That factor is attitude. Sabar, jangan buat keputusan terburu buru." Tengku Hameed menasihati anaknya. "You pernah gagal jadi seorang suami yang baik, jangan ulangi kesalahan tu lagi."
YOU ARE READING
ALYYSA
Romance"You...you nak buat apa ni" "Shhh.... Let me hug you." Pinggang Alyysa dirangkul lalu dipeluk kemas. Dada Alyysa melekat di dada bidang Aydeen. Aroma bau perfume Aydeen kuat menusuk hidung Alyysa. WARNING⚠️ 🚫 CERITA SANGAT SANGAT CLICHE❗️ SLOW UPDA...