27

33.7K 185 6
                                    

"Aku nak duit lah. Tak faham ke hah??! Aku nak duit." Lelaki itu menjerkah.

"Kau tu bodoh. Dulu ada kerja, kau mencuri. Ha padan la muka kau kena buang kerja. Kau ni baik mati jelah! Menyusahkan hidup aku je. Bapak kau dah lah dah menyusahkan aku, tambah kau pulak. Jantan kat rumah ni semua tak guna!!! Baik mati jelah!" Wanita tua itu menengking. Boleh tahan mulutnya.

Azalea yang baru bangun tidur menuruni tangga sambil menguap. Terdengar bunyi suara bising bising di bawah. Kelihatan ibunya dan abangnya sedang bertengkar.

"Nanti aku ganti balik lah. Kau jangan nak menipu aku, kata kau takde duit. Tu gelang, rantai, cincin tu gadai lah kalau dah takde duit. Ni berlagak lagi macam orang kaya. Sedar sikit kita ni dah miskin. Rumah ni hah, tinggal masa je kita kena keluar." Lelaki biadap itu menguak rambutnya kebelakang. "Baik sini gelang kau tu." Lelaki tersebut bertindak hendak merentap gelang tangan emas di tangan wanita tua tersebut.

Azalea menepuk belakang kepala lelaki tersebut.

"Kau ni kan tak menyusahkan orang tak boleh ke hah? Nak duit nak duit nak duit tak habis habis. Pergi kerja la bodoh! Kau berambus dari rumah ni sekarang! Sebelum aku call polis heret kau pergi balai." Azalea memarahi lelaki tersebut.

"Lea, tolong abang. Aku nak duit. Kalau tak mampus aku kena bunuh dengan Cheng. Aku janji nak bayar hutang dia malam ni. Tolong lah aku Lea. Kali ni je. Nanti ada duit balik aku ganti."

"Hah? Ganti? Kali ni je? Heh..." Azalea mendecit.

"Kau punya ganti tu dari dulu kau pinjam duit aku sampai aku mampus pun kau tak bayar." Roti bakar di ambil lalu disuakan ke mulut.

"Aku cakap aku ganti, nanti aku ganti lah. Tolong la abang, Lea." Lelaki tersebut merayu.

"Hishh! Rimas lah. Aku balik kerja malam penat penat, pagi ni nak tidur lama sikit pun tak boleh dengar korang memekak pagi pagi." Azalea menjeling ibunya.

"Kau nak berapa? Banyak sangat aku tak mampu nak kasi, customer aku pun dah kurang sekarang ni." Azalea membuka applikasi perbankan dalam talian dia telefonnya.

"3 ribu."

"HAH???!!!?!?!!!"





Lelaki itu mundar mandir kegelisahan. Topi di kepala beberapa kali dibetulkan dan ditarik tarik supaya menutup bahagian atas wajahnya. Mask hitam juga dirapikan. Matanya melilau mencari kelibat si pemungut hutang.

"Sial punya Cheng. Aku pantang betul orang tak tepati masa ni." Lelaki tersebut menyumpah seranah di dalam hati.

Telefon di tangan digengam kuat.

"Mana kau ni babi!" Dia merengus kasar.
Tidak lama kemudian, bahunya ditarik kasar dari belakang. Dia berpaling.

"Duit mana?" Lelaki tersebut bersuara.

"Kau siapa?!" Adi menyoal. Tiba tiba minta aku duit, kau bukan Cheng.

"Aku orang Cheng, dia arahkan aku supaya ambik duit dari kau. Bagi sekarang duit tu!" Lelaki tersebut membetulkan mask hitamnya.

Adi ragu ragu hendak menyerahkan wang tersebut. Perlahan lahan sampul berisi wang itu bertukar tangan. Setelah mendapat wang itu, lelaki tersebut beredar pergi.

ALYYSAWhere stories live. Discover now