18

34.8K 247 12
                                    

"Kau kena berubah, Aydeen. Kau tak boleh selama lamanya macamni. Stop lah the one night stand kau tu. Kau dah ada someone yang kau kena jaga hati, and I know you love her so much. Aku tak pernah nampak kau mabuk cinta macamni lepas kau cerai dengan Erisa. Bila kau dengan Alyysa, I can see your happines. Back into your track. I know you're better than this." Izad menasihati sahabat baiknya itu.

Aydeen diam termenung. Sudah 3 hari dari peristiwa Aydeen kantoi dengan Alyysa. Mereka masih diam dan menyepi. Aydeen lagsung tidak ada membuat permohonan maaf. Egonya merasa tercabar. Tetapi... dia rindukan wanita itu. Aydeen mengaku memang dia yang bersalah dalam hal ini. Tapi apa boleh buat. Benda sudah pun terjadi.

"Aku dah buat masalah besar, Zad. Aku pun tak tahu dah macam mana nak betulkan lagi. Sebelum ni kalau aku gaduh besar pun dengan Alyysa, dia tak pernah semarah ini. And at that moment, I know I have reached her limits." Aydeen ucap sayu.

"Its never late untuk kau perbetulkan keadaan. Kau pergi lah minta maaf and bincang elok elok dengan dia. I know, she must be waiting for you to come. Biasalah perempuan." Izad mengangkat kening.

"Dia bukan jenis perempuan macam tu bro. Hati keras tu." Aydeen menyisip airnya.

"Then, Its gonna be a hard game. Good luck bro." Izad menepuk bahu Aydeen lalu mengangkat punggung. "Aku belanja lah. Aku doakan hubungan korang kembali seperti sedia kala. Jom gerak. Aku ada meeting kejap lagi."

———————————————————

Alyysa kembali ke meja kerjanya. Sejambak bunga dan sekotak coklat kegemaranya menghiasi meja. Alyysa mencebik. Kelihatan beberapa orang pekerja berbisik bisik sesama sendiri.

"Mengata aku lah tu." Getus hatinya.

Barang barang tersebut dibawa ke tong sampah lalu dicampakkan.

"Once a cheater, will always be a cheater." Alyysa ingin kembali ke mejanya semula.

"Hahahaha. Buat apa tu?" Terdengar suara ketawaan seseorang.

Alyysa menoleh mencari suara tersebut. Gerangan si punya suara ditemui. Alyysa mencebik sekali lagi.

"Buat apa kau kat sini? Cari Aydeen ke?" Perempuan tersebut dipandang atas bawah. Gaya pakaian pun dah tahu. SUNDAL.

"Haha. Nak buat apa cari Aydeen. Bekas I dah tu. Tak bestlah." Wanita tersebut memerli.

"So? Kau tegur aku dah kenapa? You have a bussines with me? I guess not?" Alyysa sudah hendak melangkah pergi.

"I still can remember how Aydeen moans, that night." Azalea sengaja memancing.

Langkah Alyysa terhenti. Segera dia menoleh kembali. "Ew... what the point of talking about this? You horny ke? Buat apa nak bagitahu benda tu dekat I. Such a whore." Alyysa menyumpah. Lalu berlalu pergi. Tangannya diketap. "Dasar sampah."

"Beb, dengar cerita anak Tan Sri Naser ada datang harini." Amelia datang ke meja Alyysa.

"Anak Tan Sri Naser? Siapa? Tak kenal lah." Alyysa menyambung kerjanya yang tertangguh tadi.

"Lah you ni. Si Azalea tu lah. Diva paling hot dekat Malaysia ni." Amelia membuat muka menyampah. "Dengar cerita, abang dia lah yang larikan duit syarikat Aydeen kat Johor Bharu tu. Anak orang kaya tapi mencuri." Bisik Amelia. Takut takut perbualan mereka didengari oleh orang lain.

"What? Serious la. What a small world." Alyysa memeluk tubuh. "Eh tapi serious la abang dia pencuri tu?"

"Yes beb. You know kan, abang dia dah bebas dari tuduhan lepas mengaku bersalah and dah pulangkn balik duit tu. And dia kena hukuman aktiviti sosial je. Kalau dah anak orang kaya kaya ni senang je nak lepas kan." "Lagi satu... erm ni I dengar dengar jelah." Kerusi ditarik merapat dengan meja. Kepala dijengul kehadapan. Tangan diangkat gaya mengajak berbisik. "Syarikat Tan Sri Naser tu hampir nak muflis sebab anak dia tu kuat berjudi, and dia nak minta tolong dari syarikat Aydeen ni. Tu yang dia hantar Azalea untuk jadi orang tengah sebab Aydeen tolak permintaan dorang sebelum ni. Kiranya Aydeen taknak tolong sebab takut kena tipu lagi."

"Wahh... seriously? So Aydeen dah masuk perangkap lah?" Alyysa terlepas cakap.

"Wait? Masuk perangkap? Siapa? Aydeen dah kena dengan perempuan tu ke?" Amelia menyoal tidak faham.

"Eh... er erm. Taklah maksud I er-" Perbualan mereka terhenti. Mata tertancap ke figura Azalea yang sedang berjalan menuju ke bilik Aydeen. Mereka dihadiahkan jelingan tajam oleh Azalea. Lalu figura tersebut hilang disebalik pintu.

"Beb tengoklah. Berlagak nak mampus! Dia ingat dia siapa?" Amelia geram.

"Biar lah dia. Dahlah jom sambung kerja."
__________________________________

"I know you nak lagi kan." Azalea membelai belai dada Aydeen.

"Azalea- please. Waktu kerja ni." Aydeen rimas.

"Nope. Untill you setuju dengan apa yang I cakap tadi."

"Im sorry but I am not interested." Aydeen meletak file di atas meja. "You balik lah. Sorry. I memang tak nak tolong."

Azalea merengus. "You jangan nak berlagak eh, I ada gambar kita berdua that night. Kalau you rasa taknak gambar tu sampai depan rumah keluarga you, you better ikut apa yang I cakap. I tahu papa you sakit kan and I know-"

"Shut the fuck up!" Aydeen menengking. "Dont you dare to touch my family, Azalea. Ouh sekarang ni kau dah perangkap aku lah? Kau guna cara bodoh ni supaya aku setuju? What a shame. And you know what? I dont even care! Kau nak sebarkan gambar tu kat satu dunia pun aku tak kisah lah. Bukan orang tak tahu kau tu perempuan murahan. Lubang kau tu-" Aydeen diam lalu memandang Azalea atas bawah. "Dah longgar, kau sedar diri sikit eh." Aydeen bangkit mendekati Azalea. "Ceh! Ada hati nak ugut aku." Aydeen mencebik.

Azalea kelu. Bibir diketap geram. Berani Aydeen menghinanya.

"Aydee- how dare you!!! I- I akan pastikan you menyesal sebab dah hina I." Azalea menghentak kaki keluar dari bilik Aydeen.
__________________________________

"Dorang nak pinjam RM560,000"

Hampir tersembur air yang diminum oleh Khaliq. "Banyak tu. Sebaik kau tolak." Khaliq mengeleng kepala. Bukannya dia tak kenal siapa Tan Sri Naser. Tokan dadah berpengaruh di sini. Banyak kali dah kantoi tapi dia senang rasuah orang sana sini. Sekarang dah jatuh terduduk baru sibuk nak minta tolong orang.

"Aku tak nak papa tahu pasal hal ni. Mampus aku kena marah nanti." Aydeen menyisip straw airnya.

"Kau kena hati hati lah lepas ni, dik. Aku tahu sangat perangai kaki perempuan kau tu, tapi kau tu dah ada Alyysa. Jaga la hati dia." Khaliq mula berceramah.

"Haa mula dah tu... aku tahu lah. Aku sekarang tengah fikir cara nak pujuk Alyysa lah ni. Dia dah minta putus masalahnya." Aydeen diam. "Mama dah lah sayang dia tu... haih."

"Tahu pun. Tapi saja buat hal. Berubah la. Nak kahwin nak ada family, kau kena berubah." Khaliq merenung Aydeen yang membuat muka tak bersalah.  "Do you really love her?" Khaliq memancing.

Aydeen membulatkan biji matanya. "Soalan apa ni bang? Mestilah aku cintakan dia. Kau pun tahu, kalau aku serious aku memang akan kenalkan dengan mama and papa. I really lover her... so much."

"Then act like a real one. Nak cakap banyak pun kau dah besar."

ALYYSAWhere stories live. Discover now