Part 2 ~ Day 2

1.4K 116 6
                                    

Part 2

" My maid. She just started last night. I forgot to tell you about her."
Jawapan yang keluar dari mulut Dylan membuat wajah perempuan tadi kelihatan sedikit tenang.

Diya hanya berdiam diri.

" Oh...But dia ni tidak nampak pun macam maid? Patutkah darling ambil maid muda macam ni? I don't like it!"
Perempuan tadi memuncungkan bibirnya.

"Don't worry Willa...Nothing can beat you." Dylan mencium pipi perempuan tadi.

"Oh....." Willa memeluk pinggang Dylan.

" So, what do you prepare for us?" Willa  memandang hidangan di depan matanya.

"Mee goreng? Ewwww...Ko ingat kedai mamak kah? Dylan, I'm not gonna eat that! So greasy!!"

"Minta maaf cik." Diya bersuara.

" You don't have to. Come, Kita breakfast di luar saja. "

Mata Dylan menjeling ke arah Diya.
Seolah-olah memberi amaran. Diya hanya tunduk.

Bila mendengar enjin kereta dihidupkan  dan akhirnya hilang dari pendengaran Diya. Dia duduk di meja makan.

"Sumbungnya...Tidak mau makan, saya makan.Lapar betul saya ni dari semalam tiada makan"

Diya akhirnya bersarapan sendiri.

'Apa saya mau buat hari ni ah? Patutkah saya kasi sedia dinner malam ni? Mau tanya pun saya tiada nombor telefon dia.'

Akhirnya Diya membuat keputusan untuk membuat kerja-kerja rumah sementara menunggu Dylan balik dari kerja.

Dari menyapu, vakum, mengelap habuk dan membuang sampah. Semua Diya sapu.

Tanpa dia sedari jam sudah menunjukkan pukul 4 petang.

" Alamak! Saya patut mula masak sudah ni."

Diya membuka peti ais. Kosong. Niat untuk memasak makanan malam terbantut. Diya memandang kabinet dan melihat beberapa bungkus mee maggi.

" Bagus saya makan meggi sebelum si Dylan sampai. Segan saya nanti mau pi masak..Mungkin dia biasa makan di luar."

----------------------------------------------------

BAMM!!

Diya yang hanya bertuala mandi terkejut dengan pintu bilik yang di tolak kasar .

Matanya terbeliak melihat Dylan yang sedang berdiri di muka pintu.

'Kurang ajar! Tidak pandai ketuk pintu. Main buka saja!'  Diya menjerit di dalam hati.

Dia kesal dengan sikap Dylan . Sangat marah tapi hanya disimpan di dalam hati.

Diya cepat-cepat mencapai tuala mandi yang satu lagi dan menutup bahagian atas dadanya.

" Tidak payah lah tutup-tutup! Bukan saya beselera pun tengok kau! Ko ingat sini, Jangan acting like we are husband and wife. You don't need to cook breakfast, or any meal for me. Jangan mimpi kita duduk makan sama-sama. You want to eat something? Work for it. Beli sendiri! Willa bakal isteri saya. Habis setahun, saya buang kau dan dia akan jadi wife saya yang sah!! So ,kau jangan pandai-pandai berlagak macam ko tu wife saya! Do you get it??"Jerkah Dylan.

Nampaknya tindakan Diya memasak sarapan membuatkan Dylan sangat marah.

"Faham ..." Jawab Diya perlahan.

" GOOD!!" Dylan lalu berpusing dan melangkah pergi tanpa menutup pintu.

Diya segera menutup daun pintu dan menekan kunci tombol.

" Sial punya lelaki! " Dia memaki namun suaranya di perlahankan.

𝙳𝚊𝚢 2
---------

𝚁𝚞𝚕𝚎 𝚗𝚘 1.
𝙳𝚘𝚗'𝚝 𝚌𝚘𝚘𝚔 𝚏𝚘𝚛 𝚑𝚒𝚖

𝚁𝚞𝚕𝚎 𝚗𝚘 2
𝙽𝚘 𝚎𝚊𝚝𝚒𝚗𝚐 𝚝𝚘𝚐𝚎𝚝𝚑𝚎𝚛

𝚁𝚞𝚕𝚎 𝚗𝚘 3
𝙱𝚞𝚢 𝚘𝚠𝚗 𝚏𝚘𝚘𝚍

𝚃𝚘 𝚊𝚕𝚠𝚊𝚢𝚜 𝚛𝚎𝚖𝚎𝚖𝚋𝚎𝚛..
𝙸'𝚖 𝚗𝚘𝚝 𝚑𝚒𝚜 𝚠𝚒𝚏𝚎 𝚏𝚘𝚛 𝚛𝚎𝚊𝚕.

𝙳𝚒𝚢𝚊, 𝚢𝚘𝚞 𝚗𝚎𝚎𝚍 𝚝𝚘 𝚏𝚒𝚗𝚍 𝚊 𝚓𝚘𝚋. 𝙱𝚛𝚎𝚊𝚝𝚑𝚒𝚗𝚐, 𝚊𝚗𝚍 𝚋𝚎𝚒𝚗𝚐 𝚊𝚕𝚒𝚟𝚎 𝚒𝚜 𝚗𝚘𝚝 𝙵𝚁𝙴𝙴. 𝚆𝚘𝚛𝚔 𝚢𝚘𝚞𝚛 𝚊𝚜𝚜 𝚏𝚘𝚛 𝚒𝚝.

𝙳𝚎𝚊𝚛 𝚖𝚘𝚖,
𝙼𝚘𝚖, 𝚜𝚘𝚘𝚗 𝙸 𝚗𝚎𝚎𝚍 𝚝𝚘 𝚙𝚛𝚊𝚌𝚝𝚒𝚌𝚎 𝚕𝚒𝚟𝚒𝚗𝚐 𝚘𝚗 𝚖𝚢 𝚘𝚠𝚗. 𝙸'𝚖 𝚐𝚘𝚗𝚗𝚊 𝚐𝚎𝚝 𝚊 𝚓𝚘𝚋.

𝙳𝚎𝚊𝚛 𝚙𝚊𝚙𝚊,
𝚈𝚘𝚞𝚛 𝚍𝚊𝚞𝚐𝚑𝚝𝚎𝚛 𝚐𝚘𝚗𝚗𝚊 𝚐𝚎𝚝 𝚊 𝚓𝚘𝚋! 𝙰𝚛𝚎𝚗'𝚝 𝚢𝚘𝚞 𝚙𝚛𝚘𝚞𝚍 𝚘𝚏 𝚒𝚝 𝚙𝚊𝚙𝚊?

------------------------

Diya bangun sebelum pukul 6 pagi.  Hari ini dia tidak berani turun bersarapan kerana tiada bahan makanan di dapur miliknya.

Selesai mandi, lengkap berpakaian. Diya duduk di atas katil. Menanti sesuatu.

BAM!

Kedengaran pintu bilik Dylan di tutup kuat.

Diya bangun dan segera menuju ke pintu bilik dan membuka daun pintu. Dylan sudah pun berjalan melepasi pintu biliknya.

" Ah...urm, Encik Dylan. " Diya memanggil . Dia sebenarnya kurang pasti harus memanggil suami di atas kertasnya ni dengan panggilan apa.

Dylan berhenti melangkah dan berpusing. Wajahnya yang tampan hanya memandang wajah Diya.

"What?!" Soalnya kasar.

" Nanti saya mahu keluar pigi bandar."

" And?" Soalnya tidak sabar.

" Ada kunci rumah extra? Sorry. Tapi saya mau pigi..."

"You don't need my approval. Just do what you want. Extra keys ada di tempat kunci dekat pintu masuk. Find it yourself!"

Dylan kemudian melangkah pergi meninggalkan Diya termangu sendiri.

' Ih, inda padan muka dan perangai yang macam hantu!' Diya mencebik.

Diya menanti bunyi enjin kereta hilang kemudian melangkah menuruni tangga menuju ke tingkat bawah.

" Mission today, get a job!" Diya berkata sendiri.

Berbekalkan sedikit wang yang dia ada. Diya tekad untuk mencari kerja dan harus mendapatkan kerja pada hari ini.  kalau tidak, bagaimana untuk terus hidup?

" Stok makanan pun mesti saya beli sikit-sikit sementara belum gaji. Jimat-jimat dulu."

Diya melangkah keluar dari rumah banglo milik Dylan.

-----------------------------
𝘠𝘦𝘢𝘱!! 𝘈𝘯𝘰𝘵𝘩𝘦𝘳 𝘶𝘱𝘥𝘢𝘵𝘦!

𝘋𝘪𝘺𝘢. 𝘚𝘵𝘳𝘰𝘯𝘨 𝘸𝘰𝘮𝘦𝘯.
𝘋𝘢𝘺 2 𝘥𝘰𝘸𝘯. 363 𝘥𝘢𝘺𝘴 𝘵𝘰 𝘨𝘰.
𝘙𝘢𝘴𝘢-𝘳𝘢𝘴𝘢 𝘣𝘦𝘳𝘫𝘢𝘺𝘢 𝘬𝘢 𝘥𝘪𝘢 𝘥𝘢𝘱𝘢𝘵 𝘬𝘦𝘳𝘫𝘢?
𝘒𝘢𝘭𝘢𝘶 𝘺𝘢, 𝘳𝘢𝘴𝘢-𝘳𝘢𝘴𝘢 𝘴𝘦𝘣𝘢𝘨𝘢𝘪 𝘢𝘱𝘢?

𝘒𝘦𝘦𝘱 𝘷𝘰𝘵𝘪𝘯𝘨. 𝘐'𝘮 𝘵𝘩𝘢𝘯𝘬𝘧𝘶𝘭 𝘧𝘰𝘳 𝘵𝘩𝘢𝘵.

𝘟𝘖𝘟𝘖

𝘙𝘦𝘪 𝘓𝘶𝘯𝘢

ISTERI 365 HARIWhere stories live. Discover now