" Duduklah."Liam menyuruh Diya mengambil tempat duduk di hadapannya.
Setelah Liam melabuhkan punggungnya, barulah Diya duduk.
" Nah, isi ni borang. Ini untuk butir-butir peribadi. Nanti kalau boleh, kita ambil gambar. Mau lekat sana."
Liam menunjukkan carta organisasi yang ada dalam pejabat. Semua kelihatan bergaya dengan apron coklat dan attire tersendiri beserta logo jenama coffee house yang bakal menjadi tempat kerjanya.
" OK.."
Diya mula mengisi borang yang dihulurkan. Setelah beberapa lama Diya mengembalikan borang yang sudah diisi.
Liam meneliti borang tersebut.
" Okay...Diya Deborah David. What should I call you? Diya?"
" Ya, mister. Diya pun boleh."
"So, you're 20 years old, single and....Oh, kenapa alamat ni kosong?"
" Sorry Mister Liam, saya baru pindah. Tidak pasti lagi alamat rumah. Nanti saya akan update ."
Liam mengangguk-anggukkan kepalanya tanda faham.
" Alright. Bila boleh start kerja?" Liam segera bertanya
" Today?"
"Today? Are you sure?"
Diya mengangguk.
" Hurmmm...You don't have to start today. I'll just show you around and you can come by tomorrow. We are open at 9 am. So be here before 8.30am. Clock out at 9pm. Usually, all work finished before 10 pm. Gaji, will bank in into your account number yang Diya tulis dalam borang tu. Soon, we will apply for your EPF. Okay? Ada apa-apa soalan?"
" Besok saya pakai baju apa mister?" Diya bertanya.
" Ohh....About that. Diya pakai tee size apa?"
" Size M pun boleh."
" Okay..."
Liam mengeluarkan sesuatu dari simpanan.
" Nah, pakai ni besok and this one boleh pakai waktu bekerja nanti." Liam turut menghulurkan apron bewarna coklat. Black pants, dark colour pants..khaki,slack or jeans. Boleh pakai. No legging. Tie your hair in bun"
" Ok , mister. Noted. Thank you bagi saya peluang bekerja di sini."
Liam tersenyum memandang Diya.
" Welcome to the Coffee and Buns Coffee House family."
Diya tersenyum gembira.
---------------------------------------------------' RM 87. '
Diya memeriksa duit di dalam dompet miliknya. Menarik nafas dalam.
' Nampaknya ini untuk belanja tambang saya sebulan. Tidak pasti berapa lah saya kena cas nanti. Terpaksa saya guna duit simpanan saya untuk beli stok makanan. Nanti gaji saya ganti balik.'
Diya melangkah masuk ke dalam supermarket untuk membeli keperluannya untuk makan.
' Breakfast. Mungkin kadang-kadang saya kena puasa. Lunch nanti saya bawa bekal. Makan malam?....hurmmm...Kalau lapar betul baru saya masak. So....Saya perlu telur 1 tray, beras 5 kg, Mee maggi 2 pek. Makanan tin. Kubis sayur paling jimat. Lobak. Bawang-bawang tidak payah. Minyak masak. Garam. Minuman manis tidak perlu. Oh, kicap cap ayam. Ni mesti ada!" Rissa memasukkan ke dalam trolley.
Rissa kemudian bergerak menuju ke bahagian bekas makanan. Dia membelek-belek kontena untuk membawa bekal ke tempat kerja nanti. Dia kemudian mencapai satu bekas makanan sederhana dalam size, mempunyai dua ruang dan lengkap dengan sudu dan garfu.
YOU ARE READING
ISTERI 365 HARI
RomanceSinopsis DIYA. Seorang gadis yang kehilangan kedua orang tuanya dalam satu kemalangan jalanraya yang tragis. Kini tinggal sebatang kara, tiada tempat untuk bersandar. Hidupnya berubah 360 darjah. Dalam terumbang-ambing mencari arah, teman baik kepad...