Misi Ketua Pengawas 10

1.9K 43 0
                                    

"Assalamualaikum..."

"Waalaikumsalam. Cari sapa ni nak?"

"Makcik, Kamal ada?"

"Anak ni kawan Kamal ke? Nampak tua sikit daripada Kamal."

"Saya Tingkatan 5 makcik. Kamal bantu saya research untuk syarahan saya. DIa ada ke? Lama tak nampak dia kat sekolah."

"Ada dalam tu. Tak sihat katanya."

Mak Kamal benarkan aku masuk ke bilik Kamal. Aku ketuk pintu. Takde respon. Aku ketuk lagi sekali. Kali ni aku bukak pintu dia sikit.

"Kamal?"

"Abang Azim?"

Kamal tengah baring kat katil. Mata sembab. Dia menangis ni rasanya.

"Kamal tak sihat ke? Dah hampir seminggu tak datang sekolah."

Kamal diam je. Aku masuk dan tutup pintu. Aku duduk sebelah dia.

"Kenapa Kamal menangis?"

"Takde apa-apa la Abang Azim. Buat susah-susah je datang sini. Saya okay je."

"Okay tapi tak datang sekolah. Kamal mengelak Nizam ek?"

Kamal pandang aku, tak pasti apa emosi kat muka dia. Nampak macam sedih. Tapi marah pun ada.

"Jangan sebut nama dia."

"Kamal bergaduh dengan dia ke? Tiap-tiap hari dia tanya Abang Azim pasal Kamal. Maaflah abang tak sempat datang sebelum ni. Sibuk betul dengan syarahan tu."

Kamal terus minta maaf dengan aku. Sebab dah seminggu dia tak tolong aku untuk syarahan tu. Aku cakap aku okay je.

"Sebenarnya abang takde la perlukan pertolongan Kamal sangat. Abang nak spend time dengan Kamal je."

Kamal diam je. Dia tunduk. Aku pegang dagu dia dan tarik muka dia ke arah aku, kemudian aku cium bibir dia. Tak dibalas ciuman aku pada mulanya. Tapi tak lama lepas tu, baru dia balas ciuman aku. Sedap betul cium budak ni. Dia tolak aku dengan lembut.

"Maaf. Abang tak berniat pun untuk cium Kamal. Macam hari jugak. Abang tak berniat untuk main dengan Kamal. Abang nak spend time kenal Kamal. Tapia bang tak tahan tengok Kamal."

"Kenapa?"

"Kamal comel. Baik. Bersopan. Abang suka. Lagipun Kamal berisi sedap."

Aku senyum. Dia tak senyum. Malah air matanya turun ke pipi.

"Tapi abang tau Kamal minat Nizam kan?"

"Mana abang tau?"

"Boleh nampak bila Kamal lari lepas tengok Nizam dengan Tony."

Kamal tunduk lagi. Air mata turun. Kesian plak aku tengok dia.

"Nizam tau tak?"

Kamal geleng. Dia explain kat aku pasal perjanjian dia dengan Nizam. Aku terkejut tapi ada gak rasa terharu. Sanggup Nizam tu buat macam tu semata-mata nak dapatkan aku.

Kamal minta maaf lagi sebab gunakan aku untuk rapatkan diri dia dengan Nizam.

"Abang okay je, Kamal. Sekarang ni Kamal kena buat pilihan. Nak teruskan dengan Nizam atau Kamal boleh terima abang dalam hidup Kamal?"

To be continued...

Misi: Ketua PengawasWhere stories live. Discover now