07

321 38 0
                                    

"Macam yang kami cakap 19 tahun dulu , kami akan tuntut anak kami bila kami dah mampu" ujar Encik Azim tenang .

"Ya , kami tahu tujuan kamu berdua datang ke sini tapi kami tak pasti sama ada dia boleh terima ke tak hakikat ni" kata Puan Salina dengan nada risau .

"Kalau yang tu , biar kami uruskan" kata Puan Saleha yakin . Tengku Azmi dan Puan Salina hanya mampu tersenyum tawar kerana mereka tahu mereka bakal hilang salah seorang penghuni rumah ini .

----

"Abang , kerja macam mana ?" tanya Qistina Sofea kepada abangnya yang sedang khusyuk melihat Instagram .

"So far , so good" balas Imran pendek .

"Kumpulan Tiger?" tanya Qistina Sofea ingin mengalih perhatian abangnya. Dia tahu abangnya hampir berputus asa dalam pencarian kumpulan itu .

"Macam biasa" jawab Imran malas-malas .

"Mama papa tengok abang ni , Qis tanya sepatah jawab sepatah" adu Qistina Sofea . Ya , dia sengaja mengada-ada begitu .

"Imran , layan la adik manja yang seorang ni" sengaja Dato'Mohammad tekankan perkataan 'adik manja' seraya itu mereka semua meletuskan tawa .

"Tak suka lah macam ni" ujar Qistina Sofea dan berlalu pergi ke bilik . Dia menghempaskan pintu bilik tanda merajuk . Puan Maria , Dato'Mohammad dan Imran hanya mampu menggelengkan kepala .

----

Keadaan markas tidaklah riuh-rendah walaupun penghuninya seramai 10 orang . Ini kerana mereka hanya buat hal masing-masing .

"Weyh Ril , kau asal duh asyik termenung je" tanya Hakim sambil keningnya terangkat meminta jawapan dari Tengku Eiril.

"Takde apa la" nafi Tengku Eiril dan cepat-cepat dia menutup telefon bimbitnya yang memaparkan gambar dia dan Qistina Sofea . Dia hanya mempunyai satu-satunya gambar bersama gadis itu .

"Yeke . Kalau takde apa , bak henfon tu" kata Hakim seraya merampas telefon bimbit milik Tengku Eiril tanpa sempat dia menghalang .

"Huh , kau ni . Sekarang puas hati ?" kata Tengku Eiril sambil mengambil kembali iPhone miliknya .

"Alah , sorry la" ujar Hakim rasa bersalah . Dia memang terkenal dengan sifat keras kepala dan panas baran , tetapi dengan Tengku Eiril , dia sedikit kecut perut kerana Tengku Eiril lebih panas baran dan keras kepala berbanding dia .

"Jangan bagitahu Wan , boleh ?" pinta Tengku Eiril penuh berharap . Tengku Eiril tahu bahawa sahabat baiknya , Syed Hazwan juga telah jatuh cinta pada gadis yang mampu menawan hati para anak teruna iaitu Qistina Sofea .

"As you wish" kata Hakim sebelum tersenyum dan menepuk bahu Tengku Eiril .

----

"Uncle , siapa anak uncle?" tanya Umaira yang entah datang dari mana . Dia mula rasa gelisah kerana dia seperti dapat mengagak jawapan yang bakal dia terima nanti .

Mereka di ruang tamu tergamam tatkala mendengar suara Umaira . Tengku Azmi tidak menunggu lama , dia terus bangun dan berjalan menuju ke arah Umaira untuk menjelaskannya tetapi sempat Umaira memintas kata-kata ayahnya ."Maira ... "

"Papa , please tell me the truth . Who is this uncle and aunty ?" rayu Umaira pada Tengku Azmi berharap . Tengku Eiril pula hanya diam tidak berkutik di belakang Umaira . Dia tidak mahu masuk campur .

"Please , Umaira . Let me explain" ujar Puan Salina berharap hati anaknya lembut dan ingin mendengar penjelasannya .

"Mama , stop! I just want to talk with uncle and aunty . Ma , pa , Abang Ril , please leave me with them only" pinta Umaira . Mereka hanya akur dan langsung tidak membantah . Tengku Azmi dan Puan Salina tahu ini masa yang sesuai , Umaira merasakan kasih sayang keluarga sebenarnya .

"Uncle , aunty nama apa?" tanya Umaira tenang seraya memandang dua wajah di hadapannya . Hatinya sedang berdetak laju menanti jawapan yang bakal keluar dari mulut mereka .

----

"Ma , pa , Qis , perkenalkan my future wife , Amalina" ujar Imran gembira .

"Assalamualaikum , uncle , aunty and ..." sapa Amalina seraya bersalaman dengan Puan Maria . Dia tidak tahu untuk memanggil Qistina Sofea dengan gelaran yang sesuai kerana Imran tidak pernah memberitahunya umur Qistina Sofea .

"Panggil saya , Qis" balas Qistina Sofea lembut seraya menghadiahkan seulas senyuman berlesung pipit yang manis .

"Waalaikumussalam , Amalina " jawab Tengku Azmi dan Puan Maria serentak .

"Cantik bakal kakak ipar Qis . Tinggi jugak taste abang . Ingat cari yang cengeng macam abang je" seloroh Qistina Sofea seraya mereka menghamburkan tawa kepada Imran yang mulai cemberut .

"Dahla . Qis , buatkan air ye" arah Puan Maria lalu Qistina Sofea terus berlalu menuju ke dapur .

----

Cuti hujung minggu membuatkan Qistina Sofea bosan . Selepas tamat SPM , dia tidak bercadang lagi untuk apply mana-mana tempat belajar mahupun tempat kerja . Jika dia mahu , boleh sahaja dia bekerja di syarikat keluarganya , tetapi dia berkeras untuk menikmati kehidupan remajanya dahulu .

Dalam pada dia melihat siling , notifikasi berbunyi membuatkan dia sedikit terperanjat dan cepat-cepat dia membuka peti masuk emel . Tertera nama Sun .

From : Sun
To : Qistina Sofea
Subject : Third email

Hi , Fea !

I hope you and your family fine . For your question , I can't answer it now because I believe that one day you will get the answer . Ohya! Congratulations for your brother !

Regards ,
Sun

Setelah membaca emel yang baru diterimanya, dia sedikit kecewa dengan jawapan Sun . Walaupun begitu , dia tetap ingin membalasnya tetapi sikapnya yang suka bertangguh membuatkan dia hanya menutup iPhone 12 Pro Max dan kembali tidur .

haih laa ... siapa la Sun ni ... korang dapat teka tak ??

Vote and comment !!!

Vote and comment !!!

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
C | Andai Aku ✓Where stories live. Discover now