C Y F M || 27

417 44 29
                                    

---

*Di kebun*

Tok Abah berjalan ke arah tempat penyimpanan barang-barangnya, berniat ingin mengambil cangkul. Sedang tok Abah berjalan, tiba-tiba ada satu bunyi aneh datang dari pokok durian tidak jauh dari tempatnya.

Tok Abah menoleh dan dapat lihat seekor monyet sedang berusaha dengan gigih untuk memetik(?) durian. tok Abah mengeluh.

"Hoi!! Durian tu kena tunggu jatuh dululah!! Mana boleh--"

Kata-kata tok Abah terhenti setelah melihat monyet itu memegang durian yang besar lagikan berduri itu. Tidak lama kemudian, monyet itu mengangkat durian itu setinggi yang ia mampu dan terus membaling durian itu.

(DUSH!!)

"AAAARGGHHH!!!"

Sehingga mengenai tok Abah.

SKIP

*Di ruang hadapan*

Tok Abah berjalan ke arah ruang hadapan dan dapat lihat Boboiboy sedang meniarap di atas sofa sambil menonton kartun Didi & Friends. Tok Abah mendekati Boboiboy.

"Boboiboy"tegur tok Abah sambil menepuk belakang Boboiboy perlahan. Boboiboy menoleh.

"Ya tok??"

Tok Abah diam seketika.

"Atuk nak minta tolong Boboiboy ni. Nanti Boboiboy tolong petik(?)kan buah-buahan kat kebun atuk tu boleh tak?? Atuk tengok buahnya dah--"

"Sekarang dah musim buah ke tok?!!"soal Boboiboy teruja, memotong kata-kata tok Abah. Tok Abah tersenyum kecil.

"Ha ah, nanti Boboiboy ajaklah Fang sekali ... Biar si landak tu terdedah sikit dengan persekitaran hijau(?) ..."jawab tok Abah menjadikan senyuman Boboiboy semakin melebar.

"Baik tok!!"balas Boboiboy semangat.

Tidak lama kemudian, terlihat Fang berjalan mendekati ruang hadapan. Dengan sepantas kilat, Boboiboy bangun dari posisi meniarapnya dan berlari ke arah Fang.

"Fang!!"panggil Boboiboy seraya memegang lengan Fang menjadikan langkah Fang terhenti. Pandangannya dialihkan pada Boboiboy.

"Kenapa ni--"

"Hari ni kau tak payah pergi kerja!!"sampuk Boboiboy menjadikan Fang yang mendengarnya hairan.

"Dah kenapa??"tanya Fang. Boboiboy tersenyum.

"Kau kena tolong aku petik buah-buahan kat kebun atuk!!"jawab Boboiboy semangat. Makin hairan Fang dibuatnya.

"Aik?? Bukan biasa atuk petik sendiri ke--"

"Hari ni tak bolehlah ... Tengok ni ..."sampuk tok Abah tiba-tiba sambil menunjukkan kakinya yang dibalut dengan kain pembalut.

"Ehh?!! Kaki atuk tu kenapa?!! Atuk jatuh ke?!!"tanya Boboiboy risau. Tok Abah menghela nafas.

"Hmm ... Takyah tahulah ... ಥ‿ಥ"balas tok Abah ringkas. Boboiboy krikk krikk.

"Erm atuk. Pokok buah kat kebun atuk tu banyak tak??"tanya Fang tiba-tiba setelah mendiamkan diri sejak tadi.

Tok Abah smirk.

"Tak banyaklah. 4 pokok rambutan, 5 pokok pulasan, 3 pokok manggis dan 2 pokok durian. Tu je ... Tapi durian tu jangan di petik. Ambil je buahnya yang dah jatuh ..."jawab tok Abah panjang lebar menjadikan Fang yang mendengarnya nak saja naik atas bumbung rumah, lepas tu terjun. Terkejut punya pasal.

Fang: W-what the-- *nyaris² heart attack*

"Chill, takyah risau. Atuk dah suruh Kaizo dan 'kawan' dia tolong korang ..."ujar tok Abah setelah melihat reaksi Fang yang seperti orang nazak itu.

ᴄᴀɴ ʏᴏᴜ ғᴏʀɢɪᴠᴇ ᴍᴇ? (ғᴀɴɢʙᴏʏ ғᴀɴғɪᴄ)Where stories live. Discover now