---
*Di rumah Tok Abah*
Boboiboy menanggalkan kasutnya dan berjalan masuk ke dalam rumah. Belum sempat Boboiboy menutup pintu, terdengar suara Tok Abah memanggilnya. Boboiboy menoleh.
“Kenapa Tok?”tanya Boboiboy hairan apabila melihat riak wajah risau Tok Abah.
“Kau dari mana Boboiboy? Kenapa sekarang baru balik?”tanya Tok Abah.
“Tadi Boboiboy pergi rumah Gopallah, main game sama-sama dengan dia … Kan tadi Boboiboy dah cakap dengan atuk …”balas Boboiboy, sedikit bengang.
“Atuk pula kenapa? Macam risau je …”tanya Boboiboy pula.
“Sebenarnya, Fang tu demam …”jawab Tok Abah ringkas.
“Ohh …”balas Boboiboy malas dengan poker 'face'nya dan langsung beredar dari situ.
T. Abah (inside): 'Ohh' je? (─.─||)
“Oii jangan pergi dulu!!”teriak Tok Abah sambil berlari dan langsung menarik kaki Boboiboy sehingga Boboiboy jatuh tersungkur di atas lantai.
Boboiboy (inside): Apo masalah orang tua ni?!! *bengang*
“Kenapa … Kenapa atuk tarik kaki Boboiboy?!!”soal Boboiboy, menahan kesakitan.
“Sebenarnya, atuk nak minta tolong dengan Boboiboy …”jawab Tok Abah dengan tidak bersalahnya.
Boboiboy: Tak boleh ke cakap baik²?!! ಥ_ಥ💢
T. Abah: Hehehe … Tak *sengih kambing*
Boboiboy: ( ̄ヘ ̄;)
“Atuk nak minta tolong apa?”
“Ha, atuk nak minta tolong kau jagakan Fang. Kesian dia demam … Takda sesiapa nak jaga …”jawab Tok Abah membuatkan Boboiboy terlopong.
“J- jaga dia?!!”soal Boboiboy tidak percaya manakala Tok Abah hanya mengangguk.
“Kenapa mesti Boboiboy?!! Landak tukan ada abang dia, suruhlah abang dia--”
“Abang dia ada kerja … Mana ada masa nak jaga binata-- dia …”balas Tok Abah tenang. Walaupun dia hampir-hampir saja tersasul.
Boboiboy (inside): Tok Abah nak cakap binatang ke tadi??
“Kenapa atuk tak jaga dia sendiri?? Tukan cucu atuk …”soal Boboiboy dengan suara perlahan sambil mengembungkan pipinya, protes.
“Haish … Tak boleh … Atuk ni dah tua, kang nanti tiba-tiba dia mengganas ke apa ke, tak pasal-pasal atuk K.O sebab heart attack …”jelas Tok Abah dengan menggunakan usia tuanya sebagai alasan.
Boboiboy menghela nafas panjang.
“Tapi tok, Boboiboy macam … Malaslah nak jaga landak tu--”
“Alaa Boboiboy … Bolehlaaah~ Sekali ni je~”rayu Tok Abah yang memotong kata-kata Boboiboy sambil membuat puppy 'eyes'nya yang tak berapa nak jadi.
Boboiboy be like (inside) …
“Kenapa aku dikelilingi dengan orang-orang aneh?? ಥ‿ಥ”
“Haihh … Yelah-yelah! Tapi kali ni je tau! Kalau landak tu demam lagi, lepas ni suruh abang dia pula yang jaga”balas Boboiboy akhirnya, redha.
“Ha, boek! Sekarang Boboiboy dah boleh pergi bilik dia. Cepat!! Cepat!!”ujar Tok Abah dan menolak-nolak badan Boboiboy agar Boboiboy segera masuk ke dalam bilik (penuh kuman) Fang.
Boboiboy: Sabarlah tok … Boboiboy belum bangun pun tau ಥ_ಥ *bangun dari lantai*
Boboiboy berjalan menuju ke arah bilik Fang, meninggalkan Tok Abah di situ.
YOU ARE READING
ᴄᴀɴ ʏᴏᴜ ғᴏʀɢɪᴠᴇ ᴍᴇ? (ғᴀɴɢʙᴏʏ ғᴀɴғɪᴄ)
Fiksi Penggemar♤♤♠︎ On Going ♠︎♤♤ Warning ⚠⚠⚠ Mengandungi boy x boy ( ͡° ͜ʖ ͡°)⚠ Sinopsis ⤵⤵⤵ Mengisahkan tentang Fang, si landak ungu yang terpaksa tinggal di kampung atuknya, Tok Abah akibat jarak tempat kerja dan rumahnya yang agak jauh. Sesampai saja di sana...