Osa 18

493 30 1
                                    

Kiitos todella paljon, vähän reilu 1K lukioista.
----------------------
Ollin Nk.

Olemme pakkaamassa kamoja, lähdemme kohta takaisin Helsinkiin.
Laitan laukkuni kiinni ja lähden katsomaan miten muilla menee. Joonas on hakemassa laukkuaan ylhäältä, älkää kysykö miksi se on siellä.
"Porko saatana" kuuluu huuto jonkun suusta en saa selvää kenen. Samassa kuulen, kun joku lähtee juokseen yläkerrassa portaihin päin. Kiinnitän huomioni Tommiin ja Nikoon jotka on tullut seuraan tilannetta viereeni.
Samassa kun kiinnitän huomioni takaisin Joonakseen, näen kuinka hän lentää portaat alas.
"Ai saatanan vittu perkele" tuo huutaa aika tuskaisen kuulosena ja pitää kyljestään kiinni. Hänen nenästään tulee verta. Katson lamaantuneen. En tee yhtään mitään katson vain. Painajaiset välähtävät silmissäni. Kun nään tuon makaamassa maassa. Verta, kaikkialla verta, kuollut.
"Verta, kuollut" sanon vahingossa ääneen.
"Häh, Olli ootko ihan kunnossa." Joel kysyy. Missä välissä hän siihen tuli.
"Ei kukaan oo kuollut, eikä Joonakselta paljoo verta tullut." tuo sanoo ja katsoo minua huolestuneena kuin tuijotan vain häntä.
"Missä Joonas?!" huudahdan ehkä hiemen paniikissa.
"Meni tyrehdyttään nenänsä, mutta sää et vielä mee sinne" Joel sanoo tiukasti mutta kuulostaa huolestuneena.
"Häh miks?" kysyn ihmeissäni.
"Käydään ulkona nyt." Joel sanoo ja raahaa minut ulos.
"Okei, mutta miks?" kysyn. Mutta Joel ei vastaa.

"Otatko?" Joel kysyy ja tarjoo tupakkaa.
"Joo" ja otan askista yhen. Joel katsoo minua ihmeissään. Hän itse tarjosi niin otin mitä ihmeellistä siinä on.
"Millon sää oot alkannu poltaan?" tuo kysyy hämmentyneenä.
"Samaa vois kysyy sulta?" heitän kysymyksen takaisin.
"En mää yleensä poltakkaan, mutta pöllin äsken porkolta." tuo sanoo ylpeenä, niinkuin oisi tehnyt suuren urotyön.
"Kun Porko saa tietää niin sää oot kuollut mies." sanelen naurahtaen.
"No niin, mutta sun vuoro vasta samaan kysymykseen." tuo sanoo kohottaen kulmiaan.
"En tiiä, sää tarjosit ja mää otin." sanon kohottaen olkia ja vedän henkoset tuota myrkkyä.
"Mutta sulla oli asiaa, vai kutsuitko mut vaan polttaan?"Kysyn
"Oli mulla asiaakin."
"Voitko kertoa jo?" kysyn nyt minua kiinnostaa mitä tuolla on asiaa.
"Onko sulla kaikki hyvin?" tuo kysyy ja katsoo minua syvälle silmiin, niinkuin löytäisi sieltä vastauksen.
"Oon, miten niin?" kysyn pienessä hämmenyksessä.
"No Porko kertoi että oot nähny painajaisia ja nytkin sanoit vaan että kuollut ja verta. Oon huolissani " tuo sanoo edelleen tuijotten silmiini. Mikä helvetin oikeus Joonaksella on mennä puhuu MINUN asioitani.
"Mulla on kaikki hyvin, ei tarvi olla huolissaan." sanon ja tumppaan tupakan. Mennen sisälle, Joelin tullesani takanani.

Olemme menossa istumaan autoon.
"Kulta onko kaikki hyvin?" Joonas kysyy. En vastaa hänelle vaan napsautan oven lukkoon ja lähden käveleen autolle. En sano kenellekään mitään, kaikki onneksi tajuavat pitää suunsa kiinni. Joonas katsoo minuun  apeana. Nyt aijon pitää hänelle mykkäkoulua niinkun nuorenpana, kun tuli riitaa hän oli se joka halusi sopia ja minä se 15-vuotias pikkupoika joka halusi pitää mykkäkoulua.

---------------------
Sanoja 440
Sori kun tätä ei oo tullu oon yrittännyt saada Joleksia tän kanssa samaan kohtaa.

Kaveruutta vai rakkautta Joonas x Olli Opowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz